Japoński koncern TRI (Tokkai Rubber Industries), działający w branży motoryzacyjnej, uruchomi w Polsce kolejną produkcję. Będą to wyroby z tworzyw sztucznych i gumy oraz podzespołów dla fabryk samochodów. Do 2015 roku firma zainwestuje prawie 11 mln euro i zatrudni około 200 pracowników. TRI ma już w Polsce swój oddział (w Wolbromiu), który jest jednym z głównych producentów elementów antywibracyjnych i dźwiękochłonnych do samochodów.
Planowana fabryka będzie pierwszym japońskim zakładem w Mieleckiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Produkcja obejmie elementy zawieszenia silnika i nadwozia oraz osłony pokrywy silnika i skrzyni biegów. Pierwsze produkty zejdą z taśmy w przyszłym roku.
Mielecka strefa – mimo kryzysu – w minionych trzech kwartałach radziła sobie lepiej niż przed rokiem. Inwestorzy zadeklarowali 13 nowych przedsięwzięć wartych przeszło 165 mln zł i mających utworzyć 321 miejsc pracy. W tym samym czasie rok temu uzgodnione inwestycje warte były 122,5 mln zł. Według Joanny Wesołowskiej-Rajcy z mieleckiego oddziału Agencji Rozwoju Przemysłu, do końca tego roku strefa pozyska inwestycje warte ok. 270 mln zł.
Choć motoryzacja jest w dalszym ciągu branżą, która dostarcza najwięcej zagranicznego kapitału, pod względem liczby nowych projektów zaczyna ustępować sektorowi nowoczesnych usług dla biznesu (BPO). Według Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji (PAIIZ) w minionych dziewięciu miesiącach doprowadziła ona do sfinalizowania 39 projektów o wartości przeszło miliarda euro. W jej portfelu znajdują się teraz 143 przedsięwzięcia, z czego największa część dotyczy branży BPO (27). Sektor motoryzacyjny jest na drugiej pozycji (24 projekty), ale wartość negocjowanych zagranicznych inwestycji (przeszło 1,8 mld euro) jest największa, podobnie jak liczba planowanych etatów (12,5 tys.).