Patria ma kłopoty z offsetem, więc idzie do arbitrażu.

Fińska Patria dostawca technologii produkcji rosomaków przed międzynarodowym arbitrażem chce dowieść, że polskie władze nie pozwalają jej wywiązać się z umów offsetowych

Publikacja: 19.11.2012 17:23

Patria ma kłopoty z offsetem, więc idzie do arbitrażu.

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski BJ Bartosz Jankowski

Spór offsetowy  podzielił Polaków i Finów w fatalnym momencie, bo w przyszłym roku wygasa umowa licencyjna, dzięki której robiliśmy w kraju jeden z najlepszych obecnie  w NATO kołowych transporterów opancerzonych, a armia planowała  rozwój konstrukcji AMVx8 i kolejne zamówienia.

Finom na pół roku przed rozliczeniem zobowiązań kompensacyjnych wartych ponad pół miliona euro, brakuje zaliczeń na  inwestycyjne i i biznesowe projekty za ok. 100 mln euro.  To zobowiązania bezwzględnie wymagalne, zagrożone karami umownymi. W świetle podpisanych umów Patria nie zrealizowała zamówień m.in. na zakup części i komponentów mechanicznych w spółkach Bumaru i Huty Stalowa Wola. Fińska spółka zobowiązała się też do zakupu w siemianowickich Wojskowych Zakładach Mechanicznych gotowych transporterów opancerzonych za 60 mln euro.

Finowie przechodzą do ataku

Finowie w arbitrażu podnoszą, że  wykonanie niektórych umów kompensacyjnych okazało się niemożliwe bo warunki biznesowe proponowane przez polskich gospodarczych partnerów były nie do przyjęcia, a zakup eksportowej wersji rosomaków uniemożliwiła trudna sytuacja rynkowa. Patria utrzymuje, że proponowała ministrowi gospodarki RP nowe, zamienne projekty kompensat, ale nie zostały one przez polskie władze zaakceptowane. – Proponowano nam biznesowe przedsięwzięcia zupełnie nieprzydatne z punktu widzenia celów offsetu, czyli rozwoju technologicznego zbrojeniówki – mówi  gen. Waldemar Skrzypczak.  Wiceminister obrony narodowej ds. modernizacji sił zbrojnych jest zaskoczony obrotem sprawy, bo współpraca z Patrią od czasu podpisania w 2003 roku jednego z największych kontraktów zbrojeniowych wartego 5 mld zł zamówienia na 690 – transporterów , układała się poprawnie.

Kłopoty z umowami

Rząd liczył, że kłopoty z rozliczeniem offsetu zmiękczą Finów z którymi trwają rozmowy w sprawie przedłużenia licencji na produkcję kolejnych rosomaków - być może nawet 190 sztuk – mówi Michał Rumin, rzecznik siemianowickich WZM. A co ważniejsze Patria musi pozwolić  na  rozwój transportera uwzględniający wojenne doświadczenia. Obowiązująca do połowy przyszłego roku licencja  wymaga fińskiej zgody na wszelkie  przeróbki modernizujące pojazd a z każdą ingerencję w jego konstrukcję wiążą się opłaty.

- Do dziś ponosimy konsekwencje niedoskonałych umów offsetowych z początku minionej dekady  i wciąż musimy uczyć się na urzędniczych błędach, co niedawno wytknęła również NIK – komentuje Zdzisław Zieliński wiceszef fachowego pisma Raport WTO. Zieliński przypomina, że np.  bezskutecznie próbujemy np. skłonić Patrię z wycofaniu się z  ustalonego w umowie podziału rynku. Finowie udostępniając nam licencję zastrzegli, że polski producent może oferować i  sprzedawać transportery  tylko w 7 krajach: Angoli, Egipcie, Indiach, Indonezji, Jemenie, Malezji i Wietnamie.

Zbigniew Lentowicz: Niepewne losy Rosomaka

Czy rosomak wróci do Finlandii

Kiedy w 2003 roku podpisywano kontrakt na kołowe transportery AMVx8 z  Patrią, niezbyt znanym fińskim producentem  wozów opancerzonych z Hameenlinna, nie było pewności, czy produkt będzie udany. Transporter okazał się  prawie doskonały. Do końca  obecnego roku WZM w Siemianowicach – przekształcone w ciągu  ostatnich lat w najnowocześniejszą fabrykę sprzętu pancernego w naszym regionie Europy,   zrobią w sumie 500 pojazdów. Gen Skrzypczak przypomina, że to polskiej armii Patria zawdzięcza  obecną markę AMV - Jesteśmy obecnie największym producentem  pojazdów fińskiej konstrukcji  ( siemianowicki zakład robi 100 pojazdów rocznie a  mógłby nawet podwoić produkcję ) i  dysponujemy bezcennymi doświadczeniami  z bojowej eksploatacji transporterów – podkreśla wiceminister. Hubert Królikowski, dyrektor departamentu programów offsetowych w resorcie gospodarki nie traci nadziei. - Nadal  negocjujemy z fińskim dostawcą  KTO, prawa do przedłużenia na kolejne 10 lat praw  do licencyjnej produkcji transporterów.

W gospodarce realizowanych jest obecnie kilkanaście umów offsetowych, których wartość przekracza 8 mld dolarów. Największa, z koncernem Lockheed Martin (dostawy samolotów wielozadaniowych F -16) warta jest 6028 mln dolarów.

Prenumerata 2025

Liderzy wybierają zaufane źródło wiedzy

Zaprenumeruj

Spór offsetowy  podzielił Polaków i Finów w fatalnym momencie, bo w przyszłym roku wygasa umowa licencyjna, dzięki której robiliśmy w kraju jeden z najlepszych obecnie  w NATO kołowych transporterów opancerzonych, a armia planowała  rozwój konstrukcji AMVx8 i kolejne zamówienia.

Finom na pół roku przed rozliczeniem zobowiązań kompensacyjnych wartych ponad pół miliona euro, brakuje zaliczeń na  inwestycyjne i i biznesowe projekty za ok. 100 mln euro.  To zobowiązania bezwzględnie wymagalne, zagrożone karami umownymi. W świetle podpisanych umów Patria nie zrealizowała zamówień m.in. na zakup części i komponentów mechanicznych w spółkach Bumaru i Huty Stalowa Wola. Fińska spółka zobowiązała się też do zakupu w siemianowickich Wojskowych Zakładach Mechanicznych gotowych transporterów opancerzonych za 60 mln euro.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polska chce zmian w Zielonym Ładzie
Biznes
Honda i Nissan na drodze do fuzji. Szansa na przetrwanie i wyzwanie dla Toyoty
Biznes
Bezpieczna infrastruktura przemysłowa – kluczowa rola praktycznych szkoleń OT
Biznes
Polskie firmy potrzebują pionierów AI
Biznes
Rząd wpisał TVN i Polsat na listę spółek pod ochroną. Są niespodzianki
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10