Polacy kupują towary luksusowe

W ciągu ostatniego roku najczęściej były to perfumy oraz odzież i buty. Wydają na ten cel już ponad 10 mld zł

Publikacja: 06.12.2012 13:03

Polacy kupują towary luksusowe

Foto: Bloomberg

Nasz rynek towarów luksusowych na tle światowego wciąż jest skromny – odpowiada jedynie za ok. 0,5 proc. globalnej wartości. Według badań firmy KPMG osoby zamożne (z ponad 7 tys. zł miesięcznych dochodów) oraz bogate (z ponad 20 tys. zł) deklarują tegoroczne wydatki na towary luksusowe na poziomie 36,8 mld zł. Jednak firma szacuje ich faktyczną wysokość na 10,2 mld zł. Segment ten w ostatnich latach systematycznie rośnie. W 2015 r. jego wartość ma wynieść już 12,9 mld zł.

Tylko 14 proc. ankietowanych deklaruje, że w ciągu najbliższego roku ich wydatki na ten cel spadną. – Rynek luksusowy nie odczuwa wpływu kryzysu. Osoby kupujące tego typu towary najmniej odczuwają negatywne zjawiska na rynku – mówi Wiesław Likus, którego rodzina prowadzi m. in. hotele oraz warszawski dom towarowy vitkAc, z butikami Gucci, Bottega Veneta czy Lanvin.

Zakupy w Polsce

W ciągu ostatniego roku 58 proc. ankietowanych kupiło luksusowe perfumy, 43 proc. odzież, 42 proc. buty, a 39 proc. alkohol. Wbrew powszechnej opinii głównym miejscem zakupu są nadal sklepy w Polsce, wybierane przez 82 proc. kupujących towary luksusowe. 39 proc. wskazało zagraniczne butiki, a 37 proc. Internet.

– Wiele marek postrzeganych jest przez Polaków jako luksusowe, choć w krajach zachodnich to co najwyżej segment premium – mówi Tomasz Wiśniewski, partner w dziale doradztwa podatkowego KPMG. – Z drugiej strony wiele legendarnych marek w Polsce jest nadal nierozpoznawalnych– dodaje.

Ankietowani w kategorii motoryzacja jako marki, które chcieliby mieć, wskazali Porsche, Jaguara i Lamborghini. Z kolei jeśli chodzi o odzież, wybrali Versace, Pradę i Armaniego, w przypadku zegarków marki Rolex, Patek Philippe i Brequet – dwie ostatnie akurat u nas niedostępne.

– Rolex jest u nas doskonale znany, notujemy kilkudziesięcioprocentowe wzrosty sprzedaży. Najwięcej sprzedają się modele w cenie ok. 40 tys. zł. Coraz częściej kupują je także kobiety – mówi Patrycja Hatalska, dyrektor marketingu Vistula Group, przedstawiciela marki w Polsce. Szwajcarska marka ma już w naszym kraju cztery butiki.

Przybywa marek

Inaczej wygląda sytuacja, gdy badane jest całe społeczeństwo. Jak już pisaliśmy z badań firmy ARC Rynek i Opinia wynika bowiem, że Polacy nadal za marki luksusowe uważają np. Adidasa, Nike czy Black Red White.

KPMG podało w raporcie, że spośród 200 analizowanych globalnych marek z najwyższej półki 68 proc. dostępne jest w Polsce, w firmowych salonach czy multibrandowych butikach. Najwyższą dostępność widać w przypadku marek z segmentów alkohole i używki (88 proc.), hi-tech (86 proc.) oraz akcesoria i dodatki (75 proc.). Nie jest zaskoczeniem, że tą to głównie brandy europejskie pochodzące z takich krajów jak Włochy, Francja i Szwajcaria.

W zasadzie we wszystkich branżach najwyższa półka ma się co najmniej dobrze.

– Rynek stabilnie się rozwija. Polacy kupują choćby coraz więcej szampana, ale tradycyjnie jesteśmy rynkiem z silną pozycją mocnych alkoholi – mówi Aleksandra Klaman, country manager Moët Hennessy Polska.

– Perfumy odpowiadają za ponad 50 proc. rynku luksusowych kosmetyków. W ostatnich latach rynek rośnie o kilkanaście procent rocznie – dodaje Agnieszka Rysz, dyrektor marketingu L'Oréal Polska. Ten koncern sprzedaje kosmetyki takich marek jak Lancome, Helena Rubinstein czy Giorgio Armani.

Piotr Mazurkiewicz: Gdzie ten kryzys? Polacy coraz chętniej kupują...

Nasz rynek towarów luksusowych na tle światowego wciąż jest skromny – odpowiada jedynie za ok. 0,5 proc. globalnej wartości. Według badań firmy KPMG osoby zamożne (z ponad 7 tys. zł miesięcznych dochodów) oraz bogate (z ponad 20 tys. zł) deklarują tegoroczne wydatki na towary luksusowe na poziomie 36,8 mld zł. Jednak firma szacuje ich faktyczną wysokość na 10,2 mld zł. Segment ten w ostatnich latach systematycznie rośnie. W 2015 r. jego wartość ma wynieść już 12,9 mld zł.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Bioróżnorodność wymaga coraz większej uwagi