B787: eksperci zarzucają błędy w certyfikacji

Eksperci z NTSB ustalili sposób rozchodzenia się ognia w baterii B787, nie znają jeszcze przyczyny, ale zarzucili urzędowi lotnictwa błędy w certyfikacji. FAA zezwolił Boeingowi na loty testowe

Publikacja: 08.02.2013 15:08

Specjaliści z biura bezpieczeństwa transportu NTSB ustalili już sposób rozszerzania się ognia w baterii litowo-jonowej  B787 Dreamliner, ale nie znaleźli jeszcze przyczyny. Przewodnicząca urzędu Deborah Hersman zarzuciła przy okazji urzędowi lotnictwa, który zatwierdzał nowy samolot do eksploatacji, błędy w procedurze certyfikacji baterii.

Według Hersman dowody wskazują na jedno ogniwo baterii samolotu JAL stojącego na lotnisku w Bostonie. W ogniwie jest wiele śladów zwarcia, które doprowadziło do zniszczenia termicznego, niekontrolowanego wzrostu temperatury w sąsiednich ogniwach.

- Pracujemy teraz nad ustaleniem przyczyny tego zwarcia w szóstym ogniwie. Na tym etapie nie doszliśmy jeszcze do żadnych wniosków - powiedziała na konferencji prasowej w Waszyngtonie.

Prowadzący postępowanie wykluczyli mechaniczne uszkodzenie baterii, skupili się teraz na systemie  ładowania ogniw, rozwiązaniu projektowym i produkcji samej baterii.

Szefowa NTSB skrytykowała procedurę certyfikowania baterii przez FAA. - Należy  zmienić założenia zastosowane przy certyfikacji baterii - powiedziała i dodała, że jej urząd prowadzi testy z bateriami, aby ustalić, dlaczego nie zmniejszono różnego rodzaju ryzyka.

Wyjaśniła, że w ramach normalnej procedury certyfikacji, która skupiała się tylko na bezpieczeństwie urząd lotnictwa  polegał w dużym stopniu na informacjach dostarczonych przez Boeinga. Koncern oceniał, że dym z baterii może pojawiać się już po niecałych 10 mln godzin lotu, bo doszło do tego dwukrotnie w ciągu prawie 100 tys. godzin lotu - powiedziała.

- My mieliśmy dwa incydenty w 2 samolotach w ciągu niecałych 2 tygodni - podkreśliła.

Hersman wyjaśniła, że eksperci z NTSB rozłożyli całkowicie spalona baterię i przeprowadzili drobiazgowe, niemal mikroskopowe śledztwo, pracując jednocześnie z japońskimi i francuskimi partnerami. Francuski Thales zaprojektował układ elektryczny Dreamlinera i zlecił japońskiej GS Yuasa produkcję baterii.

- Będziemy to dalej drążyć - powiedziała Hersman.

Szczegółowy raport o dwutorowym postępowaniu wyjaśniającym -  w sprawie ognia, kontrola certyfikacji baterii i jej testowanie -  zostanie opublikowany w ciągu 30 dni - zapowiedziała.

Zgoda na testy w powietrzu

Urząd lotnictwa FAA zezwolił Boeingowi na nowe próbne loty mające pomóc w ustaleniu przyczyn powstania ognia w 2 bateriach w samolotach B787.

"W ramach trwających naszych starań dla ustalenia przyczyn niedawnych incydentów z bateriami litowo-jonowymi w B787 FAA pozwoli Boeingowi  wykonywać próbne loty tymi samolotami dla zebrania dodatkowych danych o baterii i układzie elektrycznym, gdy  samolot jest w powietrzu" - stwierdza komunikat.

Loty te będą podlegać pewnym ograniczeniom, jak w przypadku wszystkich lotów testowych, włącznie z "szeroko zakrojonym sprawdzaniem przed lotem, inspekcjami i nadzorem podczas lotów, które będą wykonywane nad mało zaludnionymi strefami lotniczymi".

Personel pokładowy zostanie ograniczony do "tych, którzy są niezbędni dla dobrego przeprowadzenia lotu" - podał FAA.

Z kolei Boeing poinformował, że  użyje piątego egzemplarza B787, ZA005, do tych lotów i powtórzył, że ma zaufanie do jego bezpieczeństwa. Przypomniał też,  że oddelegował  kilkuset specjalistów pracujących 24 godziny na dobę nad ustaleniem przyczyn dwóch pożarów baterii 7 i 16 stycznia

Specjaliści z biura bezpieczeństwa transportu NTSB ustalili już sposób rozszerzania się ognia w baterii litowo-jonowej  B787 Dreamliner, ale nie znaleźli jeszcze przyczyny. Przewodnicząca urzędu Deborah Hersman zarzuciła przy okazji urzędowi lotnictwa, który zatwierdzał nowy samolot do eksploatacji, błędy w procedurze certyfikacji baterii.

Według Hersman dowody wskazują na jedno ogniwo baterii samolotu JAL stojącego na lotnisku w Bostonie. W ogniwie jest wiele śladów zwarcia, które doprowadziło do zniszczenia termicznego, niekontrolowanego wzrostu temperatury w sąsiednich ogniwach.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca