Reklama
Rozwiń
Reklama

W lutym zarejestrowano mniej aut osobowych i dostawczych

O blisko jedną dziesiątą spadła w lutym w porównaniu do stycznia sprzedaż nowych samochodów osobowych i dostawczych

Aktualizacja: 05.03.2013 12:05 Publikacja: 05.03.2013 11:31

W lutym zarejestrowano mniej aut osobowych i dostawczych

Foto: AFP

Według Instytutu Samar bazującego na danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów, w ubiegłym miesiącu zarejestrowano niecałe 26,9 tys. pojazdów. To zarazem o ponad 200 sztuk mniej niż w tym samym czasie przed rokiem. I choć dane skumulowane za dwa miesiące jeszcze pokazują w ujęciu rocznym wzrost (4,6 proc.), to jego poziom w ciągu miesiąca zmalał o połowę.

- Liczba aut oferowanych w ramach wyprzedaży jest coraz mniejsza, a oferta mniej interesująca niż w styczniu. Dodatkowo na wynik rejestracji w lutym w niewielkim stopniu wpłynęła sprzedaż z grudnia ub. roku, która w dużym stopniu ukształtowała wyniki stycznia – podkreśla Samar.

Najpopularniejszym autem ubiegłego miesiąca okazała się Skoda. W rejestracjach osób prywatnych czeska marka miała 10-procentowy udział. Na drugiej pozycji uplasowała się Kia, następnie Volkswagen. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, firmy rejestrujące na regon  kupiły ponad 12 tys. aut, niemal tyle samo co klienci indywidualni. Nie było zmian w klasyfikacji marek. Skody, Volkswageny i Fordy, jak przed miesiącem zajęły trzy pierwsze miejsca. Wśród modeli Skody Octavie i Fabie zamieniły się miejscami. Następny był Ford Focus.

Spadek sprzedaży w lutym jest złym prognostykiem dla całego rynku. Eksperci przewidują spadki na poziomie 5-6 proc. Skumulowany wynik za cały 2013 rok może być bardziej zbliżony do 250 tys. sztuk niż do ubiegłorocznych 270 tys.

Część Marek liczy jednak na utrzymanie dobrej passy. Zwłaszcza marki koreańskie – Hyundai i Kia, które w ubiegłym roku mocno rosły w siłę. Z kolei Opel chce poprawić wynik. Miał dobrą końcówkę ubiegłego roku roku, zwłaszcza listopad i grudzień. To dobrze wróży marce na przyszły rok, w którym chce ona trafić do pierwszej trójki najlepiej sprzedających się Marek na polskim rynku. Oplowi pomogą w tym nowe modele: 4-drzwiowa astra i mokka, które są już dostępne w salonach, także odświeżona Insignia.

Reklama
Reklama

Ubiegły rok – zgodnie z przewidywaniami - nie był dobry dla rynku samochodów w Polsce. Liczba zarejestrowanych od stycznia do grudnia aut osobowych i dostawczych wyniosła zaledwie 312.078 sztuk i okazała się niższa od ubiegłorocznej o 2,5 proc. W samym grudniu rejestracje spadły o przeszło jedną czwartą. Jak zaznacza Instytut Samar, ten spadek jest tym bardziej dotkliwy, że  baza do porównania z ostatniego miesiąca 2011 roku nie jest wysoka.

Także Europa cierpi na spadki popytu. W ubiegłym roku liczba rejestracji nowych aut w krajach UE stopniała o przeszło 8 proc. Według europejskiej organizacji producentów ACEA, od stycznia do grudnia zarejestrowano niecałe 12,1 mln nowych samochodów.

Według Instytutu Samar bazującego na danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów, w ubiegłym miesiącu zarejestrowano niecałe 26,9 tys. pojazdów. To zarazem o ponad 200 sztuk mniej niż w tym samym czasie przed rokiem. I choć dane skumulowane za dwa miesiące jeszcze pokazują w ujęciu rocznym wzrost (4,6 proc.), to jego poziom w ciągu miesiąca zmalał o połowę.

- Liczba aut oferowanych w ramach wyprzedaży jest coraz mniejsza, a oferta mniej interesująca niż w styczniu. Dodatkowo na wynik rejestracji w lutym w niewielkim stopniu wpłynęła sprzedaż z grudnia ub. roku, która w dużym stopniu ukształtowała wyniki stycznia – podkreśla Samar.

Reklama
Biznes
Afera korupcyjna na Ukrainie, tania energia, Pekin puszcza oko do Madrytu
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Biznes
Sebastian Kondracki: Bielik AI ma już milion pobrań. I w żadnym wypadku nie jest na sprzedaż
Patronat Rzeczpospolitej
Samodzielność to nowa waluta przyszłości
Biznes
Pożyczki z SAFE zagrożone, odwet Brukseli na Chinach i zwolnienie z relokacji
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Biznes
Afryka otwiera drzwi dla polskich firm. Rusza ekspansja
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama