Miliony pralek i lodówek na eksport

W styczniu produkcja sprzętu gospodarstwa domowego w Polsce wzrosła aż o 16 procent. Cały rok zapowiada się dla tej branży bardzo dobrze, co wpłynie także na wyniki eksportu.

Publikacja: 08.03.2013 01:02

Miliony pralek i lodówek na eksport

Foto: Bloomberg

W styczniu z taśm produkcyjnych polskich fabryk zjechało w sumie ponad 1,6 mln sztuk sprzętu AGD. Ponad 1,1 mln to duże urządzenia, jak lodówki czy pralki, a ich produkcja w pierwszym miesiącu roku wzrosła o 13 proc. Z kolei w przypadku drobnego sprzętu, np. mikserów czy odkurzaczy, była o 24 proc. większa niż rok temu i wyniosła 510 tys. sztuk. W całym 2012 r. produkcja AGD w Polsce wzrosła o 9 proc.

Najnowsze dane potwierdzają, że w branży zaczyna się prawdziwe ożywienie. To dobra informacja zwłaszcza w przypadku dużego sprzętu. Ponad 80 proc. tej produkcji trafia na eksport, którego wartość po trzech kwartałach 2012 r. wzrosła o 16 proc. do 10,4 mld zł.

Siłą polskich zakładów jest także postawienie na modele raczej z niższych i średnich pułapów cenowych, na które jest obecnie największe zapotrzebowanie. Z drugiej strony Samsung czy LG w swoich fabrykach w Polsce produkują AGD głównie z segmentu premium, i także systematycznie zwiększają moce zakładów.

– Sytuacja na europejskim rynku ciągle nie jest zbyt dobra. Nadzieje pokładane są w Niemczech, Francji czy Hiszpanii – przyznaje Wojciech Konecki, dyrektor generalny CECED Polska, związku producentów AGD.

Polska europejskim potentatem w branży AGD

W Polsce koniunktura także nie jest najlepsza i sprzedaż AGD rośnie tylko minimalnie, ale akurat ta branża jest uzależniona od innych rynków europejskich. Gdy koniunktura się na nich poprawi, wtedy produkcja może rosnąć jeszcze mocniej. – Dynamika jest imponująca i można oczekiwać, że także inne branże nastawione na sprzedaż eksportową otrzymają pozytywny impuls, co przełoży się na całą gospodarkę. Oczekiwania są takie, że to eksport, a nie popyt wewnętrzny stanie się motorem wzrostu polskiego PKB – mówi Tomasz Kaczor, ekonomista Banku Gospodarstwa Krajowego.

Jak już pisaliśmy w „Rz", najwięksi producenci AGD nad Wisłą zgodnie zapowiadają na 2013 r. co najmniej kilkuprocentowy wzrost. Amica, która w 2012 r. wyprodukowała ponad 1,2 mln sztuk kuchni, zapowiada, że ten rok będzie jeszcze lepszy. – Zakładamy znaczący rozwój i zwiększenie udziałów rynkowych, co w efekcie przełoży się na uzyskanie lepszych wyników finansowych. Zakładamy także możliwość pojawienia się na nowych rynkach. Dlatego planujemy dalsze zwiększanie mocy produkcyjnych nawet do 1,4 mln sztuk – mówi Wojciech Antkowiak, wiceprezes ds. handlu i marketingu w Amice Wronki.

Zagraniczne koncerny mają podobne plany względem krajowych zakładów. – Produkcja jest do Polski cały czas przenoszona, ale nie są budowane nowe fabryki, tylko rosną moce produkcyjne już istniejących. Głośno się o tym nie mówi, żeby nie zaogniać sytuacji – dodaje Wojciech Konecki.

Trudno się dziwić – informacje o zamknięciu zakładu w Europie Zachodniej i przeniesieniu produkcji do Polski za każdym razem wywołują furię i protesty związków zawodowych. Tak było, gdy Whirlpool sprzedał zakład w Niemczech i zamknął jeden w Stanach Zjednoczonych, czy Indesit poinformował, że chce zlikwidować zakłady we włoskim Fabriano.  W tych przypadkach produkcja  trafiła już do Polski.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.mazurkiewicz@rp.pl

Nastroje

Branża też obawia się kryzysu

Aż 72 proc. producentów sprzętu AGD oraz RTV zadeklarowało, że odczuwa spowolnienie gospodarcze. Większość firm zauważa znaczne pogorszenie, oceniając obecną koniunkturę jako słabą oraz niestabilną. Jednak część ankietowanych określiła obecne warunki do prowadzenia biznesu w Polsce jako umiarkowanie dobre. – Elastyczne formy zatrudnienia, głównie praca tymczasowa, stanowią istotny element polityki personalnej w większości firm RTV/AGD. To rozwiązanie, którego skuteczność jest dobrze oceniana przez pracodawców, umożliwia szybkie dostosowanie zatrudnienia do aktualnych potrzeb – mówi Tomasz Walenczak, dyrektor Manpower, która przeprowadziła badanie. Według niego co piąty producent planuje wzrost zatrudnienia w najbliższych kwartałach lub w dalszej perspektywie. Redukcje rozważa 39 proc., a 40 proc. waha się z decyzją.

W styczniu z taśm produkcyjnych polskich fabryk zjechało w sumie ponad 1,6 mln sztuk sprzętu AGD. Ponad 1,1 mln to duże urządzenia, jak lodówki czy pralki, a ich produkcja w pierwszym miesiącu roku wzrosła o 13 proc. Z kolei w przypadku drobnego sprzętu, np. mikserów czy odkurzaczy, była o 24 proc. większa niż rok temu i wyniosła 510 tys. sztuk. W całym 2012 r. produkcja AGD w Polsce wzrosła o 9 proc.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Biznes
Zatopiony superjacht „brytyjskiego Billa Gates'a" podniesiony z dna
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji