Reklama

Firmy tracą na złym traktowaniu klientów

Wydatki konsumenckie Polaków mogłyby wzrosnąć nawet o 35 mld zł rocznie, gdyby firmy poprawiły jakość obsługi klientów

Publikacja: 15.03.2013 00:21

Firmy tracą na złym traktowaniu klientów

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz Rafał Guz

Niestety, rozumie to wciąż niewiele firm, dlatego poziom obsługi, choć rośnie, to nadal na tle krajów zachodnich wypada słabo. Z badań serwisu jakoscobslugi.pl wynika, że aż 63 proc. Polaków przynajmniej raz w miesiącu rezygnuje z zakupów z powodu złej obsługi.

Co więcej, 70 proc. klientów byłoby skłonnych zapłacić więcej nawet o 13 proc. za produkt czy usługę, jeśli mogliby liczyć na lepszą jakość obsługi.

– Często nie zdajemy sobie sprawy z funkcjonowania tego jakże logicznego schematu. Radzimy sobie coraz lepiej, jednak na tle Zachodu nadal jeszcze wypadamy słabo – mówi Mirosław Bartoń, prezes zarządu Vision SecretClient, firmy, która prowadzi Polski Program Jakość Obsługi.

Serwis jakoscobslugi.pl już od sześciu lat zbiera od konsumentów oceny sieci sklepów, banków, punktów usługowych. Obecnie zarejestrowane jest w nim 3,5 mln osób. Według ich ocen w 2012 r. poziom satysfakcji polskich konsumentów sięgnął 61 proc., co oznacza w ujęciu rocznym wzrost o 13 pkt.

Jednak dla porównania, w USA w czwartym kwartale 2012 r. wynosił on aż 76,3 proc., a w 2011 r. było to 75,8 proc. Dodatkowo z badań prowadzonych przez Narodowe Centrum Badań Jakości i Uniwersytet Michigan wynika, że poziom zadowolenia klientów ma silniejszy wpływ na PKB niż wiele innych czynników, w tym np. wskaźnik wzrostu wydatków na konsumpcję.

Reklama
Reklama

W Polsce w 2012 r. największy wzrost zadowolenia klientów w stosunku do 2011 r., aż o 22 pkt proc., zanotowano w województwie zachodniopomorskim, gdzie wynosi on 77 proc. O 19 pkt proc. zyskał w łódzkim oraz opolskim. Najniższy w kraju jest w woj. pomorskim, gdzie wzrósł tylko o 1 pkt proc. i wynosi 48 proc.

Z kolei w ujęciu branżowym nadal najlepiej oceniane są firmy proponujące produkty i usługi związane z urodą i zdrowym stylem życia. Jednak w porównaniu z rokiem 2011 wskaźnik w tej kategorii wzrósł zaledwie o 8 pkt proc. Zyskały także firmy działające w Internecie oraz oferujące odzież, obuwie i dodatki.

Niestety, rozumie to wciąż niewiele firm, dlatego poziom obsługi, choć rośnie, to nadal na tle krajów zachodnich wypada słabo. Z badań serwisu jakoscobslugi.pl wynika, że aż 63 proc. Polaków przynajmniej raz w miesiącu rezygnuje z zakupów z powodu złej obsługi.

Co więcej, 70 proc. klientów byłoby skłonnych zapłacić więcej nawet o 13 proc. za produkt czy usługę, jeśli mogliby liczyć na lepszą jakość obsługi.

Reklama
Biznes
Trump i Putin – Zachód ustala strategię, ustawa o plastiku, Włochy kontra Chiny
Biznes
37% emisji CO2 mniej: Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie prezentuje najnowsze wyniki ESG
Biznes
Ukrainie brakuje żołnierzy, nie sprzętu
Biznes
To może być koniec all inclusive. Kraj nr 1 dla polskich turystów zmieni przepisy?
Biznes
Rosjanie nie porozmawiają przez WhatsApp. Mieli sami o to poprosić
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama