Chińska spółka BYD, produkująca elektryczne auta podała, że w 2012 r. jej zysk netto spadł 94 proc. do niemal 13 mln dol. 9,6 proc. akcji BYD należy do amerykańskiego inwestora  Warrena Buffetta. – Z powodu słabnącego wzrostu gospodarczego rynek motoryzacyjny w kraju także zaczyna spowalniać – podała BYD w komunikacie.

Chiny to obecnie największy rynek motoryzacyjny na świecie, w 2012 r. sprzedaż wzrosła 4,3 proc. do 13,3 mln sztuk. Jednak zdaniem analityków ten rok będzie znacznie trudniejszy, zwłaszcza dla firm japońskich. Z powodu politycznych zawirowań na linii Pekin-Tokio i sporów terytorialnych o kilka wysp konsumenci najchętniej rezygnują z zakupu aut marek japońskich. Dodatkowo choć w 2012 r. chińskie PKB wzrosło o 7,8 proc. to jest najwolniejsze tempo wzrostu  gospodarczego od 13 lat.

Dlatego producenci aut są bardzo ostrożni w prognozach. BYD, który produkuje zarówno konwencjonalne jak i elektryczne auta podał, że sprzedał w 212 r. 420 tys. sztuk aut i było ich nieznacznie mniej, niż rok wcześniej. Na zamknięciu poniedziałkowej sesji akcje spółki straciły 0,5 proc.

Prezes BYD również, iż Chiny powinny wrócić do programu subsydiowania zakupu elektrycznych aut. Jeszcze do końca 2012 r. obowiązywała dopłata 9,7 tys. dol. do każdego modelu elektrycznego, dodatkowe subsydia wprowadziły niektóre władze lokalne. Jak powiedział Wang decyzja w sprawie kolejnego programu wsparcia tego segmentu rynku powinna zostać ogłoszona w kwietniu lub maju.