Reklama
Rozwiń
Reklama

Monopol Poczty Polskiej w urzędach

Nawet do 40 proc. mogłyby zaoszczędzić urzędy, gdyby korzystały z usług konkurentów Poczty Polskiej

Publikacja: 23.04.2013 16:22

Monopol Poczty Polskiej w urzędach

Foto: Fotorzepa, Filip Frydrykiewicz F.F. Filip Frydrykiewicz

Tak przynajmniej wynika z szacunków Marka Witczaka, wiceprezesa Speedmail, na którego powołuje się neweria.

Liberalizacja rynku usług pocztowych w Polsce miała  miejsce 1  stycznia 2013 roku. Była to jednak zdaniem wielu liberalizacji pozorna, wciąż wiele  segmentów rynku zastrzeżonych jest bowiem dla  Poczty Polskiej.

Jednym z nich jest utrzymanie tzw. mocy datownika   urzędowego, czyli stempla pocztowego, zastrzeżoną tylko i wyłącznie dla Poczty Polskiej. – Zmieniając zapisy przetargów na usługi pocztowe, administracja państwowa mogłaby w tym obszarze zaoszczędzić nawet do 30-40 proc. kosztów – mówi Marek Witczak, członek zarządu ogólnopolskiego operatora pocztowego, firmy Speedmail.

Wraz z nowym rokiem, dzięki nowelizacji ustawy Prawo pocztowe, nastąpiła liberalizacja rynku pocztowego w Polsce. Zmiany dotyczą przede wszystkim lekkich przesyłek, o wadze nieprzekraczającej 50 gramów, na których dostarczanie Poczta Polska miała monopol do 1 stycznia br. Dzięki uwolnieniu rynku nadawcy przesyłek mogą swobodnie wybierać pośród wszystkich obecnych na rynku operatorów. Dotyczy to także organów administracji państwowej.

Jak mówi Marek Witczak, przetargi, które są organizowane przez organy samorządowe, są konstruowane w ten sposób, że operatorzy alternatywni nie mogą wziąć w nich udziału. - Choćby ze względu na to, że jednym z podstawowych kryteriów jest obowiązek posiadania mocy urzędowego datownika – dodaje Witczak.

Reklama
Reklama

Fundacja Republikańska szacuje, że wartość usług pocztowych, które zamawia administracja publiczna przekracza 1 mld zł. Oszczędności uzyskane dzięki uwolnieniu przetargów mogą przekroczyć 300 mln zł w skali roku.

Tak przynajmniej wynika z szacunków Marka Witczaka, wiceprezesa Speedmail, na którego powołuje się neweria.

Liberalizacja rynku usług pocztowych w Polsce miała  miejsce 1  stycznia 2013 roku. Była to jednak zdaniem wielu liberalizacji pozorna, wciąż wiele  segmentów rynku zastrzeżonych jest bowiem dla  Poczty Polskiej.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama