Reklama

Rynek reklamy internetowej wart ponad 2 mld zł

Wydatki na reklamę w sieci zwiększyły się w ubiegłym roku o 10 proc. i przekroczyły 2 mld zł. Najszybciej rosła reklama mobilna.

Publikacja: 17.05.2013 00:34

Rynek reklamy internetowej w polsce

Rynek reklamy internetowej w polsce

Foto: Rzeczpospolita

Tempo wzrostu wpływów z reklamy w sieci spadło, ale w I kwartale tego roku Internet pozostał jedynym obszarem wzrostowym w reklamie. – W 2012 roku mieliśmy Euro. Było widać, że część reklamodawców wycofała się z Internetu w związku z szumem wokół piłkarskich wydarzeń – tłumaczy Paweł Kolenda, menedżer ds. badań rynkowych w IAB Polska, organizacji zrzeszającej firmy działające w sieci. Jak wynika z raportu IAB i PwC, w ubiegłym roku wydatki na reklamę w Internecie wyniosły 2,2 mld zł, o 10,1 proc. więcej niż rok wcześniej (już po uwzględnieniu przychodów zaraportowanych przez nowych członków IAB).

– Polski rynek reklamy w Internecie wciąż jest zdominowany przez reklamę graficzną. Gonią ją wydatki na reklamę SEM (w wyszukiwarkach – red.), których dynamika wzrostu jest dwukrotnie wyższa niż dynamika całego rynku – mówił Kolenda.

Stosunkowo małymi, ale najszybciej rosnącymi segmentami rynku są – podobnie jak w innych krajach – reklama wideo, w mediach społecznościowych i  mobilna. Wydatki na promocję przy reklamie wideo sięgnęły w 2012 roku 127 mln zł (przy 77 mln zł rok wcześniej), na reklamę w mediach społecznościowych: 82 mln zł, a na reklamę mobilną: 14 mln zł (to ponaddwukrotnie więcej niż rok wcześniej).

– To są na razie małe kwoty, ale to się szybko zmieni w związku z tym, co dzieje się teraz na rynku. Operatorzy telekomunikacyjni obniżają ceny pakietów internetowych – zauważa Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.

Zdaniem Lidii Kacprzyckiej, dyrektor generalnej domu mediowego Starlink, choć tempo wzrostu wydatków na reklamę internetową w Polsce spada, nie grozi jej stagnacja.

Reklama
Reklama

– W I kwartale nawet kina odnotowały spadek wpływów, a Internet wzrósł o ok. 8 proc. I taki sam wzrost prognozujemy mu w całym 2013 r., dzięki czemu na koniec roku powinien już stanowić 22–23 proc. całego reklamowego rynku (w 2012 r. było to 18,6 proc. – red.) – mówi. Jak dodaje, w kampaniach reklamowych Internet coraz częściej traktuje się jako medium komplementarne dla telewizji.

Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama