Reklama

Pierwszy lot A350 - tuż przed paryskim salonem

W piątek 14 czerwca samolot A350 XWB wykona zgodnie z planem pierwszy lot na południu Francji. W niedzielę na Le Bourget rusza salon lotniczy.

Publikacja: 12.06.2013 17:29

Pierwszy lot A350 - tuż przed paryskim salonem

Foto: Boeing Photo

Z komunikatu Airbusa wynika, że pierwszy lot z lotniska Blagnac w Tuluzie  zacznie się o godz.10, o ile pozwoli na to pogoda, samolot poleci nad Pirenejami i nad morzem. Przygotowania do lotu zostały zakłócone przez trzydniowy strajk francuskich kontrolerów ruchu powietrznego, zmuszając Airbusa do przesunięcia pierwszego lotu na piątek

Maszynę o symbolu MSN1 z silnikami Trent XWB-84 Rolls-Royce'a poprowadzą piloci doświadczalni Peter Chandler (w Airbusie od 2000 r.) i Guy Magrin (w Airbusie od 2003 r.). W kokpicie znajdzie się też inżynier od lotów testowych Pascal Verneau. Ekipę na pokładzie uzupełni trójka inżynierów Fernando Alonso, Patrick du Che i Emmanuele Constanzo.

Prace nad tym samolotem trwały 7 lat i kosztowały 15 mld dolarów.

Samolot szerokokadłubowy średniej wielkości i dalekiego zasięgu jest  odpowiedzią Europy na wypuszczenie przez Boeinga B787 Dreamliner. Do próbnego lotu dochodzi na 3 dni przed otwarciem 50. międzynarodowego salonu lotniczego na Le Bourget pod Paryżem (17-23 czerwca).

Rzecznik Airbusa nie potwierdził "Rz", czy samolot ten pojawi się na salonie. W planach firmy nie było na razie takiego lotu, ale wiadomo, ze pierwszy lot zrobi wrażenie na klientach, szukających samolotów oszczędnych w eksploatacji Dotychczas 34 z nich zamówiło  łącznie 616 sztuk.

Reklama
Reklama

Airbus liczy, że maszyna zbudowana głównie z lekkich kompozytów  węglowych zmniejszy przewagę Boeinga w segmencie samolotów szerokokadłubowych dalekiego zasięgu. Producent twierdzi,  że nowa konstrukcja i nowe silniki pozwolą zmniejszyć zużycie paliwa  o 25 proc. Pierwsze dostawy przewidziano w II półroczu 2014 r.

A350 XWB w konfiguracji 3 klas będzie zabierać od 270 do 350 pasażerów. Silniki RR Trent XWB-84 o sile ciągu 84 tys. funtów przeszły prawie 4400 godzin testowani, a także wykonano nimi 75 próbnych lotów o łącznym czasie ponad 250 godzin. 7 lutego 2013 otrzymały certyfikat europejskiego urzędu EASA, 2 czerwca przeszły pierwszą próbę z samolotem A350.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama