Reklama

Bruksela znów chce opłat za spaliny

Unia Europejska powinna użyć prawa pobierania opłat za spaliny lotnicze na swym terytorium — uznała Bruksela, czym znów narazi się wielu krajom świata i wywoła napięcia w handlu

Publikacja: 17.10.2013 12:39

Bruksela znów chce opłat za spaliny

Foto: Bloomberg

Po osiągnięciu na zgromadzeniu ogólnym ICAO w Montrealu globalnego rozwiązania kwestii ograniczenia emisji spalin w transporcie lotniczym Komisja Europejska musi zmienić własną ustawę, która zmuszała przewoźników na świecie do kupowania praw do emisji w ramach systemu ETS. Komisarz ds. zmian klimatu, Connie Hedegaard przyjęła z zadowoleniem osiągnięty kompromis stwierdzając, że nigdy nie doszłoby do niego bez presji ze strony Unii. Ale problem w tym, że zacznie obowiązywać od 2020 r.

Na okres 2014-20 proponuje ona tymczasowe rozwiązanie obejmujące przestrzeń powietrzną Unii Europejskiej zamiast całych lotów do i z unijnych lotnisk. — Jest suwerennym prawem regulowanie transportu lotniczego w naszej przestrzeni powietrznej i wokół niej — oświadczyła. — Mam nadzieję, że nasi partnerzy spojrzą na to w duchu, w jakim zostało to przedstawione.

Gdy początkowa unijna ustawa o opłatach za emisje spalin w całych lotach do i z Unii weszła w życie w styczniu 2012, wywołała groźby wojny handlowej. Kraje spoza Unii, z Indiami, Chinami i USA na czele oburzyły się, że Unia naruszyła ich suwerenność narodową i zmusiły ją do zawieszenia ustawy na rok, aby dać agendzie ONZ, ICAO, możliwość wypracowania globalnego rozwiązania.

Indie i Chiny odmówiły dostosowania się do unijnej ustawy jeszcze zanim została zawieszona, a w Montrealu dążyły do jeszcze większego rozwodnienia jej. Chiny w proteście zablokowały dostawy samolotów Airbusa dla swych linii lotniczych.

Groźba powrotu do wojen handlowych

Jeden z negocjatorów z ICAO stwierdził kilka dni temu w Brukseli, że pobieranie opłat od przewoźników spoza Unii będzie problemem. — Jeśli Unia zadecyduje — a mam nadzieję, że nie — o pobieraniu opłat za emisje spalin od linii spoza Europy, to wrócimy do wojen handlowych — powiedział sekretarz generalny Organizacji Arabskich Przewoźników Powietrznych AACO, Abdul Wahab Teffaha.

Reklama
Reklama

Eurodeputowani, którzy wraz z 28 krajami Unii muszą zaaprobować propozycję Brukseli, aby nabrała mocy ustawy, także zgłosili zastrzeżenia stwierdzając, że porozumienie z Montrealu jest puste. Zostawia ono decyzję o szczegółach rynkowego mechanizmu pobierania opłat do następnego zgromadzenia ICAO w 2016 r.

Jeśli Parlament Europejski nie zatwierdzi szybko propozycji Komisji — przed wyborami i zmianą komisarzy w 2014 r. — to istniejąca już ustawa o lotnictwie zacznie znowu obowiązywać.

Peter Liese z niemieckiej CDU, który przeprowadził pierwotną ustawę w Parlamencie Europejskim i prowadził debatę o zawieszeniu jej na rok, jest rozczarowany ustaleniami z Montrealu. — Parlament Europejski starannie zbada propozycję i wprowadzi poprawki w razie potrzeby. Jeśli parlament ni uzgodni do kwietnia z Radą Europejską nowego tekstu ustawy, to wersja zaplanowana początkowo wejdzie w życie wobec lotów międzykontynentalnych do i z Europy. Ten środek nacisku istnieje nadal.

Stwierdził także, że jest niezbędne objęcie wszystkich lotów korzystających z unijnych lotnisk w części dotyczącej europejskiej przestrzeni powietrznej, bo byłoby to uczciwe wobec europejskich przewoźników.

Ekolodzy bardzo skrytykowali umowę w ICAO, nie podoba im się również najnowsza propozycja Brukseli, bo ich zdaniem dotyczy tylko 35 proc. emisji spalin w porównaniu z pierwotną ustawą. — Jest godne pożałowania, że naciski zagraniczne i branży lotniczej zmusiły Europę do ograniczenia jej ustawy o emisji spalin lotniczych do minimum — stwierdził Bill Hemmings z organizacji Transport&Environment. — To smutny dzień dla klimatu i dla tych, którzy podchodzą poważnie do kwestii szybkiego ocieplania się klimatu z powodu lotnictwa.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama