Nowy biznesplan Alitalii

Zarząd Alitalii zatwierdził nowy biznesplan przewidujący ostre cięcia kosztów, aby zwiększyć rentowność przewoźnika, ale ta nowa strategia nie przekonała głównego udziałowca, Air France-KLM

Publikacja: 14.11.2013 17:48

Nowy biznesplan Alitalii

Foto: Bloomberg

Air France mająca 25 proc. przyjęła z zadowoleniem nowy plan, ale ponieważ istnieje nadal problem długu, więc głosowała przeciwko - stwierdziła osoba związana ze sprawą.

Alitalia oświadczyła w komunikacie, że poprawiony plan przemysłowy obejmie ostre cięcia kosztów, ale nie wspomniała o dużych redukcjach zatrudnienia dochodzących do 2 tys. osób, ani o zmniejszeniu zarobków, które były częścią propozycji. Przewoźnik zapowiedział zmniejszenie liczby samolotów średniego zasięgu i zwiększenie lotów międzynarodowych i transkontynentalnych, bo chce zwiększyć obroty skupiając sil na atrakcyjniejszym rynku dalekiego zasięgu.

Zarząd zatwierdził przedłużenie do 27 listopada piątkowego terminu zapisów udziałowców na udział w  podwyższeniu kapitału o 300 mln euro. Przewoźnik chce ograniczyć straty i od miesięcy przepycha się z Air France-KLM o utrzymaniu przy życiu partnerstwa strategiczno-finansowego.

Air France-KLM jest największym udziałowcem Alitalii, ale przewidziała odpis na swoje 25 proc. i zagroziła, że nie weźmie udziału w operacji podwyższenia kapitału, jeśli Włosi nie przedstawią zdecydowanego planu zmniejszenia długu netto 813 mln euro.

Po posiedzeniu władz Alitalii partner oświadczył, że nie będzie uczestniczyć w operacji podwyższenia kapitału, bo Alitalia nie spełniła surowych wymogów restrukturyzacji swych finansów. "Nawet jeśli komponent przemysłowy nowego planu jest krokiem we właściwym kierunku i ma pełne poparcie AF-KLM, to niezbędne działania restrukturyzacyjne nie zostały spełnione" - głosi komunikat z Paryża.

AF-KLM podała, że po zakończeniu tej operacji zamieni swe obligacje zamienne Alitalii na akcje, aby zwiększyć kapitał akcyjny tego przewoźnika i zachować silne powiązania poprzez pozostały udział. Obecne 25 proc. zmaleje do maksimum 10 proc. po tym wszystkim. Udział poniżej 20 proc. oznacza, że grupa francusko-holenderska straci prawo weta wobec potencjalnych nowych inwestorów.

Nawet gdyby udziały AF-KLM zmalały do 6 proc., to nie zrezygnuje ona z Alitalii i może ponowić swe żądania w przyszłym roku składając ofertę przejęcia włoskiej linii - uważają analitycy. AF-KLM  twierdziła w przeszłości, że rozważa przejęcie kontroli nad partnerem z sojuszu SkyTeam, aby zwiększyć  dostęp do włoskiego rynku podróży, czwartego w Europie.

Mimo użycia przez Rzym argumentu, że Alitalia poszuka partnera w Azji, gdyby Francuzi ją porzucili, to żadna strona nie chce odstąpić od tego sojuszu, który nadal może dać obu stronom strategiczne korzyści na długą metę, zwłaszcza że nie pojawił się jeszcze żaden konkretny konkurent.

Podwyższenie kapitału Alitalii jest środkiem przynoszącym tymczasową ulgę, bo przewoźnik będący juz trudnym problemem dla kruchej koalicji Enrico Letty, musi pilnie znaleźć silnego partnera, który zechce zainwestować miliardy euro w kupno większych samolotów i w uruchomienie dalekich tras, co pozwoli zwiększyć obroty.

Głównym spornym punktem jest dług Alitalii, AF-KLM domagała się od banków umorzenia części z 813 mln euro. Sam francuski przewoźnik jest w trakcie restrukturyzacji i również walczy z ogromnym długiem 5,4 mld euro. Nie może więc sobie pozwolić na władowanie więcej pieniędzy w Alitalię, o ile nie będzie pewien, że włoski partner będzie stabilny komercyjnie i finansowo przez dłuższy czas.

- Alitalia potrzebuje  dużych nakładów, a odmowa AF-KLM przybliża możliwość wprowadzenia w Alitalii zarządu komisarycznego - uważa analityk transportu na mediolańskim Uniwersytecie Bicocca, Andrea Giuricin. - Francuzi wydają się oczekiwać, że dług Alitalii będzie można zrestrukturyzować w tej sposób.

Air France mająca 25 proc. przyjęła z zadowoleniem nowy plan, ale ponieważ istnieje nadal problem długu, więc głosowała przeciwko - stwierdziła osoba związana ze sprawą.

Alitalia oświadczyła w komunikacie, że poprawiony plan przemysłowy obejmie ostre cięcia kosztów, ale nie wspomniała o dużych redukcjach zatrudnienia dochodzących do 2 tys. osób, ani o zmniejszeniu zarobków, które były częścią propozycji. Przewoźnik zapowiedział zmniejszenie liczby samolotów średniego zasięgu i zwiększenie lotów międzynarodowych i transkontynentalnych, bo chce zwiększyć obroty skupiając sil na atrakcyjniejszym rynku dalekiego zasięgu.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Biznes
Amerykańska firma będzie produkować więcej półprzewodników w USA
Biznes
Kanada uderza w dwór i krewnych Putina oraz byłą szefową MSZ Austrii
Materiał Promocyjny
Rockfin na fali wznoszącej
Biznes
Za dużo OZE w Polsce? Zakaz rosyjskiego gazu. Sukces Airbusa na Airshow w Paryżu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Sprawiedliwa, konkurencyjna i akceptowalna dla przedsiębiorców transformacja