E-sklepy liczą na święta

44 proc. spodziewa się sprzedaży wyższej niż rok temu. Sprzyja temu zmiana zwyczajów konsumentów – niemal co drugi chce kupić prezenty w sieci.

Publikacja: 05.12.2013 00:10

E-sklepy liczą na święta

Foto: Fotorzepa, Miachał Walczak miachał WALCZAK

Nie tylko tradycyjny handel szykuje się na sezon świąteczny, już od 2 listopada ustawiając tematyczne wystawy czy wprowadzając do oferty sezonowe produkty. Z badania porównywarki cenowej Ceneo.pl wynika, że aż 60 proc. sklepów internetowych przygotowuje dla klientów specjalną ofertę.

Dla całej branży handlowej to strategiczny okres w roku – zależnie od branży odpowiada za 20 czy nawet 40 proc. rocznych obrotów.  Także jeśli chodzi o Internet, oczekiwania są spore – w tym roku wyjątkowo dużo Polaków może wybrać zakupy właśnie w tym kanale. Jak podaje Deloitte, średnio w Europie 32 proc. ankietowanych decyduje się na taką formę zakupów prezentów – w Polsce wskazało ją aż 46 proc., 10 pkt proc. więcej niż przed rokiem.

Rekordowe zainteresowanie

– Zainteresowanie ofertą sklepów internetowych w listopadzie i grudniu wzrasta o 30 proc. W tym okresie notujemy blisko 120 mln odsłon. I chociaż konsumenci mają coraz mniejsze opory przed dokonywaniem zakupów w sieci, to przedsiębiorcy internetowi nie mogą spać spokojnie – mówi Joanna Bilińska z serwisu Ceneo.pl. – Z roku na rok konkurencja jest coraz większa, dlatego sklepy prześcigają się w pomysłach, by zdobyć jak największy kawałek kurczącego się świątecznego rynku – dodaje.

O skali internetowych poszukiwań prezentów świadczą choćby dane przygotowane przez serwis Allegro, największego e-sprzedawcę w Polsce. Rok temu za jego pośrednictwem sprzedano np. 2,5 mln sztuk zabawek czy 100 tys. sztuk płyt z muzyką lub filmami. Średnia kwota wydawana w ramach jednej transakcji wyniosła 141 zł.

– Dni zwiększonego szaleństwa zakupowego przypadną w tym roku na 15 i 16 grudnia – podaje Anna Tokarek z biura prasowego grupy. Podaje również, że tegorocznymi hitami będą ponownie tablety oraz smartfony – już teraz najczęściej wybierane są Samsung Galaxy SIII, Samsung Galaxy S4 oraz Sony Xperia Z.

Nie spada także zainteresowanie tabletami – zarówno w cenach ok. 200 zł, jak i kilku tysięcy. – Tablet zdecydowanie króluje w wyborach świątecznych prezentów, ale nowinką są również kamery dvr – popularne czarne skrzynki, czyli wymarzony prezent dla każdego kierowcy i maniaka multimediów – mówi Mateusz Gac, prezes Lark Europe.

Wydatki też rosną

Z badania Ceneo wynika również, że tylko co piąty e-sklep spodziewa się, iż w gorącym sezonie tego roku będzie miał niższą sprzedaż niż rok temu. 60 proc. aktywnie walczy o klientów, przygotowując specjalne oferty – tylko 16 proc. robi to po raz pierwszy. – Na kilka tygodni przed świętami obniżyliśmy ceny kilkudziesięciu produktów. Poza tym, wszystkie towary objęte zamówieniem, których wartość przekracza 99 zł, dostarczamy bezpłatnie, co po świętach stanie się już u nas standardem – mówi Tomasz Żelazny z OleOle.pl.

Świąteczny boom głównie zajmuje tradycyjny handel – na Internet przypada do 5 proc. sprzedaży detalicznej. Tradycyjnie na liście najczęściej kupowanych prezentów są książki czy biżuteria. – Wybór zależy od zasobności portfela, jednak u nas największym powodzeniem cieszy się biżuteria z diamentami – mówi Helena Palej z Apartu.

Firma z racji obchodzonego perłowego jubileuszu 30. rocznicy powstania promowała również takie kolekcje, które cieszą się wielkim zainteresowaniem klientów.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.mazurkiewicz@rp.pl

Zmiany w zwyczajach zakupowych

Amerykanie postawili na Internet

Ku powszechnemu zaskoczeniu czarny piątek, czyli start sezonu świątecznych zakupów, rozczarował. Jednak w sieci wartość handlu wzrosła. W ostatni poniedziałek przypadł zaś tzw. Cyber Monday, czyli otwarcie sezonu wśród e-sprzedawców. Z wstępnych danych IBM Digital Analytics Benchmark wynika, że obroty e-sklepów w USA tego dnia były o 17,5 proc. wyższe niż rok temu. Z kolei firma Custora podała, że wzrost wyniósł 19 proc. Dane dotyczą obrotów do godziny 18 tego dnia, dlatego ostateczne wyniki mogą być jeszcze lepsze. Tymczasem na tle tradycyjnych sprzedawców i tak prezentują się doskonale. Z danych branżowej organizacji National Retail Federation wynika, że Amerykanie w czarny piątek wydali o 2,9 proc. mniej niż przed rokiem, choć i tak imponującą kwotę 57,4 mld dol. Jest to najgorsze otwarcie okresu świątecznych zakupów od 2009 r. oraz zły prognostyk dla całego sezonu.

Nie tylko tradycyjny handel szykuje się na sezon świąteczny, już od 2 listopada ustawiając tematyczne wystawy czy wprowadzając do oferty sezonowe produkty. Z badania porównywarki cenowej Ceneo.pl wynika, że aż 60 proc. sklepów internetowych przygotowuje dla klientów specjalną ofertę.

Dla całej branży handlowej to strategiczny okres w roku – zależnie od branży odpowiada za 20 czy nawet 40 proc. rocznych obrotów.  Także jeśli chodzi o Internet, oczekiwania są spore – w tym roku wyjątkowo dużo Polaków może wybrać zakupy właśnie w tym kanale. Jak podaje Deloitte, średnio w Europie 32 proc. ankietowanych decyduje się na taką formę zakupów prezentów – w Polsce wskazało ją aż 46 proc., 10 pkt proc. więcej niż przed rokiem.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku