Polski rynek zmienia się błyskawicznie. W ostatnich latach liczba małych, tzw. tradycyjnych sklepów systematycznie spada. Jednak według danych firmy Euromonitor International w tym roku zjawisko to gwałtownie przyspieszy.
W 2014 r. zamkniętych zostanie ponad 8 tys. placówek. To najwyższa liczba zamykanych sklepów w Polsce od co najmniej czterech lat.
To efekt zarówno większej skłonności konsumentów do oszczędzania – w powszechnej opinii najniższe ceny oferują wielkie sieci handlowe – jak i ekspansji, zwłaszcza dyskontów i supermarketów, do coraz mniejszych miast czy nawet na tereny wiejskie. Tylko w tym roku, według Euromonitora, otwartych zostanie ponad 300 dyskontów.
Jednak najszybciej rozwija się format sklepu osiedlowego, czyli tzw. convenience store. W tym roku powstanie 1,8 tys. takich sklepów, np. w sieci Żabka.
Rozwój tych dwóch segmentów pozwoli zmniejszyć do 6 tys. łączną liczbę zamykanych sklepów.