Problem Airbusa - A330 z nowymi silnikami

Po znacznym wzroście sprzedaży A320 dzięki nowym wersjom Airbus zastanawia się, czy nie zastosować tego samego wobec większego A330.

Publikacja: 12.01.2014 10:00

Airbus A330

Airbus A330

Foto: Bloomberg

Niespodziewanie w ostatnich latach wzrosła sprzedaż samolotu dalekiego zasięgu, który istnieje od 20 lat a to  z powodu 3-letniego opóźnienia w programie B787 Dreamliner, co zmusiło linie lotnicze do kupowania tańszego i sprawdzonego samolotu. Tempo to jednak maleje i Airbus stoi wobec problemu, czy uda mu się utrzymać obecny rytm produkcji A330 w drugiej połowie dekady, jeśli nie będzie mieć niczego innego do zaoferowania przewoźnikom mającym ochotę na posiadanie nowych modnych maszyn.

- Wypadali całkiem dobrze z A330, bo Boeing spóźniał się, ale staje się coraz bardziej oczywiste, że technologia Boeinga jest nowsza od A330 — stwierdził wiceprezes amerykańskiej firmy doradczej w zakresie lotnictwa Avitas, Adam Pilarski.

Oficjalnie Airbus jest zadowolony ze sprzedaży swego najbardziej popularnego dużego samolotu po ciągłych udoskonaleniach projektowych, które zwiększyły jego zasięg i ładowność. W grudniu sprzedał taniej linii AirAsiaX 25 tych samolotów o wartości 6 mld dolarów. Ale nieoficjalnie dostawcy i eksperci mówią, że Airbus zastanawia się poważnie nad nowymi silnikami dla A330, aby zmniejszyć zużycie paliwa, na co także nalega klient z Azji. — Jest o tym mowa, To jedna z opcji wśród kilku rozwiązań — stwierdził jeden z przedstawicieli przemysłu lotniczego znający te plany.

Airbus oświadczył, że nie ma nic do dodania do ostatnich wypowiedzi wyższego przedstawiciela działu marketingu, Crawforda Hamiltona, który powiedział w biuletynie firmy doradczej AirInsight, że nie ma natychmiastowej konieczności przerabiania AA330.

Pomysł liftingu nie jest wcale nowy. Airbus zamierzał początkowo odpowiedzieć na kompozytowy B7787 wypuszczeniem skromnej przeróbki A330, ale zrezygnował z tego i postanowił wykonać taki sam skok technologiczny jak jego rywal i zaprojektować całkowicie nowy A350, który ma wejść do eksploatacji w tym roku.

Teraz, po ambitnych i trudnych do realizacji posunięciach najwięksi na świecie producenci samolotów zwrócili znowu uwagę na pochodne istniejących modeli. Zdaniem ekspertów, decyzja airbusa może mieć wpływ na szerszą batalię oby rywali. Ostrzejsza konkurencja ze strony A330 migałby przynajmniej na jakiś czas zaszkodzić marży B787 zmuszając Boeinga do oferowania większych rabatów. Airbusowi z kolei zapewniłaby dostęp do gotówki na inne projekty.

Problemy z zasobami

Propozycja ta musi przede wszystkim przebić się przez rosnące w branży niepokoje o zasoby specjalistów inżynierów i upewnić szefów Airbusa, że firma może osiągnąć właściwy zwrot od kapitału be zmniejszania sprzedaży A350. Airbus mający na uwadze interesy inwestorów testuje intensywnie nowy samolot i przygotowuje go do pierwszej dostawy przewidzianej w IV kwartale.

Jednocześnie zastanawia się nad pomysłem dodania do A350 większej wersji, która konkurowałaby z nowym mini-jumbo B777X Boeinga zabierającym do 406 osób. A350 w największej wersji -1000 zabierałby 350. Według ekspertów, Airbus może rozwiązać na papierze problem wyposażenia A330 w nowe silniki, a w tym samym czasie zaprojektować większy A350, bo jego inżynierowie kończą parce nad innymi projektami.

Ale najpierw trzeba uporządkować sam biznes. Po dekadzie kosztownych opracowań i huśtawki cen akcji Airbus obiecał skupić się na podwojeniu marży do 2015 r. Akcje firmy matki, EADS, obecnie Grupy Airbusa, podwoiły wartość w ostatnim roku dzięki powodzeniu rodziny A320 z nowymi silnikami.

Jednak w odróżnieniu od A320 i B737 zagrożenie dla A330 nadciąga ze strony samolotów całkowicie nowej generacji, odrzutowców zaawansowanej technologii z włókien węglowych oferowanych przez obu producentów. A350 pojawi się na rynku tylko nieco później wobec B787, który odradza się po kryzysie z uziemieniem, a dostawy obu tych samolotów będą zwiększać się, utrudniając sprzedaż i finansowanie starszych maszyn. — A330 korzysta teraz z dostępności. Kiedy nastąpi równowaga, to ludzie zaczną mówić: +Wezmę lepszą sztukę, bo ma większą wartość+ — stwierdził przedstawiciel branży.

Koszty liftingu

Analitycy szacują, że unowocześnienie silników w A330 będzie kosztować co najmniej miliard dolarów, a większość z tego przejmą producenci Rolls-Royce albo General Electric. Modyfikacje wymagane do zamocowania nowych silników, potrzebujących więcej miejsca i cięższych, al spalających mniej, mogą potroić ten koszty.

Ze względu na dużą liczbę elementów w tej całej układance, przedstawiciel przemysłu lotniczego znający sytuację ocenia, że Airbus nie podejmie decyzji przez co najmniej rok. To może dać mu czas na rozwiązanie innego dylematu — co zrobić z najmniejszym członkiem rodziny A350, jeśli klienci którzy zamówili wersję A3250-800 zdecydują się na większą wersję.

A330 z nowymi silnikami mógłby zlikwidować lukę w dolnym segmencie rynku samolotów szerokokadłubowych na około 250 miejsc, w którym oferta Airbusa jest najsłabsza w dłuższej perspektywie — uważają analitycy.

Inni są zdania, że Airbus nie może pozwolić sobie na zwlekanie. — Najbardziej prawdopodobnym terminem wejścia tego samolotu, A330 z nowymi silnikami, do eksploatacji byłby rok 2018, ale żeby tak się stało, oni muszą podjąć bardzo szybko decyzję — stwierdził Scott Hamilton z Leeham Co. — Nowe silniki dałyby A330 dalsze 10 lat życia, ale przyspieszyłyby śmierć A350-800, który będzie i tak tracić popularność, gdy klienci będą chcieli większe wersje — dodał.

Niespodziewanie w ostatnich latach wzrosła sprzedaż samolotu dalekiego zasięgu, który istnieje od 20 lat a to  z powodu 3-letniego opóźnienia w programie B787 Dreamliner, co zmusiło linie lotnicze do kupowania tańszego i sprawdzonego samolotu. Tempo to jednak maleje i Airbus stoi wobec problemu, czy uda mu się utrzymać obecny rytm produkcji A330 w drugiej połowie dekady, jeśli nie będzie mieć niczego innego do zaoferowania przewoźnikom mającym ochotę na posiadanie nowych modnych maszyn.

Pozostało 91% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki