LOT tnie połączenia i szuka pieniędzy

Bez pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej przewoźnikowi grozi bankructwo. Na razie spółka poprawia wyniki finansowe korzystając m.in. z niższych cen paliwa.

Publikacja: 21.01.2014 00:59

– Bruksela pyta, my odpowiadamy na każde pytanie – mówi Sebastian Mikosz, prezes LOT-u. Komisja Europejska prosi np. o informacje o stosunkach przewoźnika z innymi spółkami Skarbu Państwa, o model biznesowy i założenia planu restrukturyzacji, a wszystkie odpowiedzi obejmują okres do 10 lat. Mikosz przyznaje, że bardzo trudno jest mu odpowiedzieć co będzie za 10 lat, kiedy nie wiadomo, co będzie za trzy lata.

Jeszcze w styczniu LOT prześle do Komisji Europejskiej odpowiedzi na kolejną turę pytań o program restrukturyzacyjny spółki. Mikosz nie ukrywa, że akceptacja, której jednak nie spodziewa się szybko, pozwoliłaby ostatecznie ustabilizować firmę.

Na państwowej kroplówce

W dokumencie wysłanym do Brukseli zapisano, że LOT w 2014 r. ma uzyskać 71 mln zł zysku na działalności podstawowej, czyli przewozie pasażerów.

W listopadzie KE wszczęła szczegółowe postępowanie, aby ocenić, czy przyznanie przewoźnikowi 804 mln zł (ok. 200 mln euro) pomocy publicznej przez polski rząd jest zgodne z unijnymi zasadami. Dzisiaj wiadomo, że LOT nie będzie potrzebował całej tej kwoty. Pierwszą ratę, w wys. 400 mln z dostał w grudniu 2012 r., o drugą ratę państwowego wsparcia linia miała wystąpić jeszcze w sierpniu 2013 r., ale dobre wyniki przewozowe pozwoliły tę decyzję odłożyć. Kiedy ostatecznie spółka wystąpi o drugą transzę – nie wiadomo.

71 mln zł ma w tym roku uzyskać LOT na działalności podstawowej, czyli przewozie pasażerów

Ale to nie pierwszy w historii LOT-u przypadek, kiedy państwo ratuje przewoźnika. Jeszcze przed naszym przystąpieniem do UE spółka została dokapitalizowana akcjami firm kontrolowanych przez  skarb państwa na kwotę ok. 400 mln zł. A potem państwo, lub firmy przez nie kontrolowane, odkupowąły udziały LOT-u w  Lot Services (198 mln zł.), LOT Catering (34 mln zł), biurowiec - siedzibę spółki (10 mln złotych), LOT AMS (158 mln ), nieruchomości w warszawie (96 mln). W grudniu 2012 r. LOT sprzedał też Orlenowi spółkę Peterolot za 55 mln zł.

Plan „B" jest już gotowy

W Ministerstwie Skarbu Państwa nikt nie chce słyszeć, że LOT miałby nie otrzymać zgody na pomoc publiczną. Przedstawiciele resortu kategorycznie również zaprzeczają, że plany stworzenia Polskiego Holdingu Lotniczego (z połączenia LOT-u Eurolotu, Portów Lotniczych i spółek z otoczenia lotnictwa), to „Plan B" stworzony na przypadek, gdyby Bruksela powiedziała „nie".

– Pracujemy nad koncepcją koncentracji firm transportu lotniczego. Jednym z rozważanych wariantów jest właśnie powołanie holdingu lotniczego. Nie będzie on jednak lekarstwem na kłopoty LOT-u. Spółka musi samodzielnie dokończyć restrukturyzację – mówi „Rz" Rafał Baniak, wiceminister skarbu.

-Pomysł stworzenia holdingu lotniczego nie jest nowy. Sprawdził się już w Czechach w 2010 roku, gdzie skonsolidowano przewozy lotnicze (CSA i CSA Holidays), operatora lotniska w Pradze, spółkę handlingową, call center, oraz bazę techniczną. Według zamysłu Czechów miała to być recepta na kłopoty, z którymi borykało się CSA prosząc o pomoc publiczną w 2010 r., a powołanie holdingu zbiegło się z dofinansowaniem w kwocie 100 mln euro — przypomina Krzysztof Moczulski, ekspert rynku lotniczego z lotnictwo. net. Dwa lata później, we wrześniu 2012 r., po przeprowadzeniu dochodzenia zaakceptowano tę pomoc, a na początku tego roku CSA pozyskało inwestora w postaci Korean Air. Holding miał za zadanie zoptymalizować procesy i obniżyć koszty w podległych spółkach. Również, jako całość, był zdecydowanie atrakcyjniejszym partnerem dla potencjalnych inwestorów.

Dokąd polecą dreamlinery

Ostatniej poprawie wyników finansowych LOT-u sprzyjają spadające ceny paliwa lotniczego, które jest największą pozycją w wydatkach operacyjnych linii lotniczych. W ubiegłym roku stanowiły one ok 40 proc. wydatków LOT-u. W tym roku ceny ropy naftowej spadły już o 10 proc i mają spadać dalej.

W oszczędnościach pomagają również dreamlinery. W marcu LOT ma otrzymać szóstą taką maszynę, ale nie może otworzyć nowych połączeń, chociaż planowane były m.in Seul, Tokio i być może powrót do Hanoi. Teraz LOT rozważa wypożyczenie tej maszyny innemu przewoźnikowi. Chętnym z pewnością będzie norweski Norwegian, który nieustannie narzeka na opóźnienia swojego Boeinga w dostawach tych maszyn.

– Kolejny etap tego procesu jest taki, że Komisja poda do publicznej wiadomości „wyciąg" z naszego planu restrukturyzacji. Wówczas uczestnicy rynku, czyli także konkurencja mogą zgłaszać do KE uwagi dotyczące naszych działań restrukturyzacyjnych i zapewne zrobią to, wskazując na różne aspekty. To też normalna procedura. Tak też działo się w przypadku innych procesów, przez które przechodziły linie lotnicze. Postępowanie w Komisji nie ma określonego harmonogramu, może się to wydarzyć zarówno za kilka tygodni, jak i miesięcy.

– Bruksela pyta, my odpowiadamy na każde pytanie – mówi Sebastian Mikosz, prezes LOT-u. Komisja Europejska prosi np. o informacje o stosunkach przewoźnika z innymi spółkami Skarbu Państwa, o model biznesowy i założenia planu restrukturyzacji, a wszystkie odpowiedzi obejmują okres do 10 lat. Mikosz przyznaje, że bardzo trudno jest mu odpowiedzieć co będzie za 10 lat, kiedy nie wiadomo, co będzie za trzy lata.

Jeszcze w styczniu LOT prześle do Komisji Europejskiej odpowiedzi na kolejną turę pytań o program restrukturyzacyjny spółki. Mikosz nie ukrywa, że akceptacja, której jednak nie spodziewa się szybko, pozwoliłaby ostatecznie ustabilizować firmę.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji