Wzrosły obawy o porażkę w biznesie

Co czwarty Polak zauważa szanse na własny biznes, ale połowa z nich odczuwa strach, że firma upadnie.

Publikacja: 23.01.2014 10:59

Postawy wobec przedsiębiorczości oraz aktywność w tym zakresie w kilkudziesięciu krajach pokazuje Global Entrepreneurship Monitor. Jak wynika z najnowszej, przedstawionej w styczniu edycji raportu GEM 2013, w Polsce poziom przedsiębiorczości utrzymuje się na średnim poziomie. Jest znacznie niższy niż w krajach rozwijających się i trochę wyższy niż w krajach wysoko rozwiniętych.

Około 67 proc. Polaków w wieku 18–64 lata uważa, że przedsiębiorczość jest dobrą ścieżką kariery zawodowej, a 52 proc. twierdzi, że ma wystarczające umiejętności, by poprowadzić własną działalność. Nie oznacza to, że tyle samo Polaków chciałoby tak naprawdę pracować na własny rachunek. Z założeniem firmy (w ciągu najbliższych trzech lat) nosi się 17,3 proc., a w 2013 r. zrobiło to 10 proc. Przyczyną powstania prawie połowy (47 proc.) nowych biznesów jest konieczność. Być może dlatego tylko niewiele osób rozpoczynających działalność (7,5 proc.) uważa, że będzie mogła zatrudniać pracowników.

Co ciekawe, odsetek firm we wczesnej fazie rozwoju, które powstały z konieczności, jest w Polsce najwyższy wśród krajów UE. – Mamy 2 mln bezrobotnych w oficjalnych rejestrach, 2 mln pracujących za granicą i 1 mln ukrytych bezrobotnych w rolnictwie. W 2013 r. większe przedsiębiorstwa raczej cięły miejsca pracy, niż tworzyły. W takiej sytuacji ludzie muszą sobie jakoś radzić – zauważa Jeremi Mordasewicz, ekspert Konfederacji Lewiatan. – Ale nie ma w tym nic złego. Polacy z jednej strony w zdecydowanej większości wolą pracować na etacie, najlepiej w dużej polskiej firmie. Z drugiej strony nie są na tyle uzależnieni od pomocy socjalnej, by nie próbować stanąć na nogi, gdy nie mogą znaleźć pracy – dodaje.

Nieco inaczej jest np. w Hiszpanii. Tam bezrobocie jest dużo wyższe niż Polsce, ale poziom przedsiębiorczości – niższy. Tylko 8,4 proc. Hiszpanów chciałoby założyć własną firmę, a robi to w rzeczywistości ok. 5,2 proc. (oba wskaźniki są prawie dwa razy niższe niż w Polsce).

Wysoki – na tle państwa europejskich – jest też u nas strach przed porażką. Prawie 47 proc. osób, które myślą o własnej działalności, boi się, że ich przedsięwzięcie się nie powiedzie. Średnia dla UE to 40 proc., przy czym największy strach odczują Belgowie, Włosi i Grecy (od 46 do 49 proc.), najmniejszy – Słoweńcy, Słowacy, Anglicy czy Szwedzi.

W porównaniu z 2012 r. wskaźnik ten dosyć wyraźnie się podniósł. – Gospodarka w 2013 r. silnie spowolniła, nic dziwnego, że bardziej boimy się porażki – wyjaśnia Mordasewicz. A dlaczego obawiamy się bardziej niż inni? – Ten strach w Polsce ma dodatkowo podłoże fiskalne – uważa Andrzej Sadowski z Centrum im. A. Smitha. – Zanim młody przedsiębiorca tak naprawdę ruszy z czymkolwiek, już wiszą na nim składki do ZUS i podatki za jakieś 1000 zł. W Wielkiej Brytanii dla mikroprzedsiębiorstwa te podatki socjalne wynoszą 1/10 tego, co w Polsce, a ponadto powstają dopiero wtedy, gdy firma coś zarobi – dodaje.

– Duch przedsiębiorczości nie opuszcza polskiego społeczeństwa, ale wciąż pozostaje sporo do zrobienia – podsumowuje Anna Tarnawa z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP jest partnerem w przygotowywaniu badań GEM). Agencja jako mocne strony Polaków podkreśla wysoką skłonność do działania na własny rachunek i uznanie tej ścieżki jako dobrego sposobu na karierę zawodową oraz wysoką samoocenę wiedzy biznesowej.

Więcej jest jednak słabych stron – to m.in. właśnie strach przed porażką, niski odsetek firm ambitnych (które chcą się rozwijać w większe przedsięwzięcia), wysoki odsetek biznesów zamykanych, bardzo wysoki odsetek firm zakładanych z konieczności i stosunkowo niewielka liczba firm dojrzałych.

Postawy wobec przedsiębiorczości oraz aktywność w tym zakresie w kilkudziesięciu krajach pokazuje Global Entrepreneurship Monitor. Jak wynika z najnowszej, przedstawionej w styczniu edycji raportu GEM 2013, w Polsce poziom przedsiębiorczości utrzymuje się na średnim poziomie. Jest znacznie niższy niż w krajach rozwijających się i trochę wyższy niż w krajach wysoko rozwiniętych.

Około 67 proc. Polaków w wieku 18–64 lata uważa, że przedsiębiorczość jest dobrą ścieżką kariery zawodowej, a 52 proc. twierdzi, że ma wystarczające umiejętności, by poprowadzić własną działalność. Nie oznacza to, że tyle samo Polaków chciałoby tak naprawdę pracować na własny rachunek. Z założeniem firmy (w ciągu najbliższych trzech lat) nosi się 17,3 proc., a w 2013 r. zrobiło to 10 proc. Przyczyną powstania prawie połowy (47 proc.) nowych biznesów jest konieczność. Być może dlatego tylko niewiele osób rozpoczynających działalność (7,5 proc.) uważa, że będzie mogła zatrudniać pracowników.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?