Chrysler szuka miejsca produkcji minivanów

Chrysler może do końca marca zdecydować o lokalizacji produkcji nowych minivanów — ujawnił prezes Sergio Marchionne.

Publikacja: 15.02.2014 10:02

Chrysler może do końca marca zdecydować o lokalizacji produkcji nowych minivanów — ujawnił prezes Se

Chrysler może do końca marca zdecydować o lokalizacji produkcji nowych minivanów — ujawnił prezes Sergio Marchionne.

Foto: Bloomberg

Amerykański koncern, należący już w całości do Fiata prowadzi z władzami federalnymi i stanowymi Kanady negocjacje w sprawie pożyczek, które pomogą przygotować fabryki w Windsor i Brampton w stanie Ontario. Inwestycja sięgająca kilku miliardów dolarów byłaby największą ze strony Fiata od czasu zakończenia przez Chryslera w 2009 r. postępowania naprawczego i wyjścia spod ochrony przed wierzycielami.

- Musimy zadecydować, czy chcecie tego czy nie — powiedział Marchionne dziennikarzom w Toronto. — A jeśli tak, to bardzo chętnie tu zostanę. Nie chcę nikogo straszyć, ale są takie miejsca na świecie, które desperacko szukają wykorzystania swych mocy, gdzie istnieje infrastruktura i nadaje się do użytku.

Marchionne dodał, że dochodziły do niego słuchy z innych stron, z USA i Meksyku o przeniesieniu produkcji. Prawdopodobnie mogą zaoferować lepsze zachęty niż Kanada — dodał.

Dwa minivany, Town & Country Chryslera i Caravan Dodge'a zajęły drugie i trzecie miejsce na liście najlepiej sprzedających się w USA w ubiegłym roku, ustępując tylko Hondzie Edyssey — wynika z danych Autodata. Oba są produkowane w Windsor.

Światowy wymiar

Marchionne chce przekształcić Fiata i Chryslera w firmę, która mogłaby rzucić rękawicę większym producentom, General Motors i Volkswagenowi. Przejęcie Chryslera było krokiem prowadzącym do tego celu — stwierdził Marchionne.

- Świat staje się niesamowicie konkurencyjny, a ściany są porowate — powiedział i pochwalił zarazem umiejętności pracowników z Windsor. — Moim zdaniem ważne jest zachowanie tej wiedzy i doświadczenia w produkcji w kraju i my tego bronimy. A sposób tej obrony należy do określenia przez Fiata, Chryslera i rząd i właśnie to teraz robimy.

Kanadyjski dziennik „Globe and Mail" podał, że zachęty do uruchomienia produkcji minivanów sięgają aż 700 mln dolarów kanadyjskich (638 mln USD). Władze kraju ogłosiły 11 lutego o zwiększeniu do 500 mln CAD środków dla firm samochodowych na przyciągnięcie więcej inwestycji od takich firm jak Chrysler, bo produkcja zmalała na skutek światowej konkurencji.

Rząd zwiększy w ciągu 2 lat swój fundusz na innowacje w motoryzacji dorzucając wymienioną sumę do 316 mln zainwestowanych od 2008 r. w 6 projektów — wynika z budżetu opublikowanego przez ministra finansów Jima Flaherty.

Nie tylko Chrysler

Pieniądze te są nie tylko dla Chryslera., ale też dla kilku innych firm samochodowych w Kanadzie — stwierdził minister, który uważa sektor motoryzacji za największego pracodawcę. — Postulaty Chryslera są znaczne — dodał.

Ford będzie produkować w swym zakładzie w Oakville koło Toronto nowy pojazd użytkowy Edge, z zamiarem eksportowania go do ponad 60 krajów. Koncern z Dearborn wydał 700 mln CAD na przebudowę zakładu, rząd Stephena Harpera dorzucił do Oakville 71,6 mln.

Bez polityki, bez wrzawy

Kilka dni temu Fiat przekazał funduszowi powierniczemu związku zawodowego UAW 5 mld dolarów za pozostałe 41,5 proc. w Chryslerze, których jeszcze nie miał. Teraz przejął nad koncernem pełną kontrolę i stworzył siódmą na świecie firmę samochodową. Włosi bardzo liczą na zyski osiągane w USA., bo tracą w Europie. Od 1 października nowa grupa Fiat Chrysler Automobiles NV będzie notowana w Nowym Jorku jako na głównej giełdzie, pozostanie też w Mediolanie.

Jedyne, o czym jeszcze nie zadecydowano, to lokalizacja produkcji nowych minivanów — stwierdził Marchionne. — Staramy się usunąć z tej kwestii wszelką politykę i całą wrzawę. To bardzo prosta zapowiedź inwestycyjna. Jesteśmy do niej gotowi, karty są na stole, samochód jest gotowy. Jesteśmy gotowi produkować minivany — gdzieś.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?