Volkswagen chce wykupić Scanię

Volkswagen zamierza wykupić za 6,7 mld euro resztę udziałów w szwedzkiej firmie ciężarówek Scania, aby sfinalizować podejmowane od 8 lat starania o stworzenie największej w Europie grupy ciężarówek.

Publikacja: 23.02.2014 13:22

Niemcy wydali miliardy euro w ostatnich kilkunastu latach na zwiększenie stanu posiadania w Scanii i w dziale ciężarówek MAN, aby wygospodarować oszczędności i prześcignąć Daimlera, największego producenta na świecie.

— Składamy ofertę przejęcia, aby zlikwidować przeszkody dla głębszej współpracy Scanii z MAN — stwierdził szef pionu finansowego VW, Dieter Poetsch. Firma z Wolfsburga ma już wspólnie z MAN 62,6 proc. udziałów w Scanii i 89,2 proc. praw głosu.

VW ogłosił, że sprzeda akcje preferencyjne za 2 mld euro, wyemituje hybrydowe papiery wartościowe za 3 mld i zaczerpnie pozostałe 2 mld z ogromnych rezerw gotówkowych wynoszących 16,9 mld euro.

Największa w Europie grupa samochodowa stara się skopiować w dziale ciężarówek skuteczny system zarządzania wieloma markami samochodów osobowych. Powodzenie obu ma zasadnicze znaczenie dla realizacji celu stania się największym na świecie producentem pojazdów do 2018 r.

Od 1 lutego 2015 nowym działem ciężarówek będzie kierować Andreas Renschler, wcześniej prezes Daimler Trucks, który w styczniu zrezygnował ze stanowiska szefa działu produkcji w Mercedesie-Benzu i zajmie miejsce prezesa VW od ciężarówek, Leifa Oestlinga. Niektórzy członkowie kierownictwa VW są sfrustrowani brakiem postępów za kadencji Oestlinga (68 lat), wcześniej prezesa Scanii, którego 3-letni kontrakt wygasa w 2015 r.

Niemcy nalegali na sojusz marek ciężarówek od pierwszego kupna udziałów w MAN w 2006 r., co przeszkodziło MAN-owi w próbie przejęcia Scanii należącej już częściowo do VW. Grupa w Wolfsburga zyskała pełną strategiczną i finansową kontrolę nad MAN w 2012 r. gdy zwiększyła stan posiadania praw głosu do ponad 75 proc.

Teraz wykupienie mniejszościowych udziałowców Scanii da jej podobną kontrolę nad szwedzkim producentem, którego Niemcy chcą wycofać z giełdy po przekroczeniu 90 proc. udziałów. — Współpraca firm i stopień osiąganej synergii były ograniczone z powodu ograniczeń prawnych. To szkodziło tempu, jakości i zakresowi współpracy w codziennej działalności — stwierdził Oestling.

Oferta VW nabierze ważności 17 marca i potrwa do 25 kwietnia. VW liczy na dodatkowe synergie co najmniej 650 mln euro rocznie na wspólnym projektowaniu i innych działaniach i uprzedził, że pełny potencjał może osiągnąć dopiero za 10 lat. Producenci ciężarówek podali wcześniej, że zaoszczędzą w tym roku 200 mln euro na wspólnym robieniu zakupów materiałów: opon, stali i szyb.

Niemcy wydali miliardy euro w ostatnich kilkunastu latach na zwiększenie stanu posiadania w Scanii i w dziale ciężarówek MAN, aby wygospodarować oszczędności i prześcignąć Daimlera, największego producenta na świecie.

— Składamy ofertę przejęcia, aby zlikwidować przeszkody dla głębszej współpracy Scanii z MAN — stwierdził szef pionu finansowego VW, Dieter Poetsch. Firma z Wolfsburga ma już wspólnie z MAN 62,6 proc. udziałów w Scanii i 89,2 proc. praw głosu.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Skarbówka ściągnęła z TVN wysoką karę KRRiT za reporaż o Karolu Wojtyle
Biznes
Sieci 5G w Polsce zrównały zasięg
Biznes
System kaucyjny zbudują sprytni, a nie duzi, gracze
Biznes
Praktycznie o przyszłości otwartego oprogramowania. Konferencja Open Source Day 2024 już 18 kwietnia
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Biznes
Są unijne kary za łamanie sankcji wobec Rosji. Więzienie i ogromne grzywny