Volkswagen chce wykupić Scanię

Volkswagen zamierza wykupić za 6,7 mld euro resztę udziałów w szwedzkiej firmie ciężarówek Scania, aby sfinalizować podejmowane od 8 lat starania o stworzenie największej w Europie grupy ciężarówek.

Publikacja: 23.02.2014 13:22

Niemcy wydali miliardy euro w ostatnich kilkunastu latach na zwiększenie stanu posiadania w Scanii i w dziale ciężarówek MAN, aby wygospodarować oszczędności i prześcignąć Daimlera, największego producenta na świecie.

— Składamy ofertę przejęcia, aby zlikwidować przeszkody dla głębszej współpracy Scanii z MAN — stwierdził szef pionu finansowego VW, Dieter Poetsch. Firma z Wolfsburga ma już wspólnie z MAN 62,6 proc. udziałów w Scanii i 89,2 proc. praw głosu.

VW ogłosił, że sprzeda akcje preferencyjne za 2 mld euro, wyemituje hybrydowe papiery wartościowe za 3 mld i zaczerpnie pozostałe 2 mld z ogromnych rezerw gotówkowych wynoszących 16,9 mld euro.

Największa w Europie grupa samochodowa stara się skopiować w dziale ciężarówek skuteczny system zarządzania wieloma markami samochodów osobowych. Powodzenie obu ma zasadnicze znaczenie dla realizacji celu stania się największym na świecie producentem pojazdów do 2018 r.

Od 1 lutego 2015 nowym działem ciężarówek będzie kierować Andreas Renschler, wcześniej prezes Daimler Trucks, który w styczniu zrezygnował ze stanowiska szefa działu produkcji w Mercedesie-Benzu i zajmie miejsce prezesa VW od ciężarówek, Leifa Oestlinga. Niektórzy członkowie kierownictwa VW są sfrustrowani brakiem postępów za kadencji Oestlinga (68 lat), wcześniej prezesa Scanii, którego 3-letni kontrakt wygasa w 2015 r.

Niemcy nalegali na sojusz marek ciężarówek od pierwszego kupna udziałów w MAN w 2006 r., co przeszkodziło MAN-owi w próbie przejęcia Scanii należącej już częściowo do VW. Grupa w Wolfsburga zyskała pełną strategiczną i finansową kontrolę nad MAN w 2012 r. gdy zwiększyła stan posiadania praw głosu do ponad 75 proc.

Teraz wykupienie mniejszościowych udziałowców Scanii da jej podobną kontrolę nad szwedzkim producentem, którego Niemcy chcą wycofać z giełdy po przekroczeniu 90 proc. udziałów. — Współpraca firm i stopień osiąganej synergii były ograniczone z powodu ograniczeń prawnych. To szkodziło tempu, jakości i zakresowi współpracy w codziennej działalności — stwierdził Oestling.

Oferta VW nabierze ważności 17 marca i potrwa do 25 kwietnia. VW liczy na dodatkowe synergie co najmniej 650 mln euro rocznie na wspólnym projektowaniu i innych działaniach i uprzedził, że pełny potencjał może osiągnąć dopiero za 10 lat. Producenci ciężarówek podali wcześniej, że zaoszczędzą w tym roku 200 mln euro na wspólnym robieniu zakupów materiałów: opon, stali i szyb.

Niemcy wydali miliardy euro w ostatnich kilkunastu latach na zwiększenie stanu posiadania w Scanii i w dziale ciężarówek MAN, aby wygospodarować oszczędności i prześcignąć Daimlera, największego producenta na świecie.

— Składamy ofertę przejęcia, aby zlikwidować przeszkody dla głębszej współpracy Scanii z MAN — stwierdził szef pionu finansowego VW, Dieter Poetsch. Firma z Wolfsburga ma już wspólnie z MAN 62,6 proc. udziałów w Scanii i 89,2 proc. praw głosu.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca