Podmioty zrzeszone w Związku Polskiego Leasingu miały prawie 43-procentowy wzrost obrotów. Liderem sektora pozostaje Europejski Fundusz Leasingowy (EFL), któ®y sfinansował inwestycje warte 914 mln zł.

Główną siłą napędową rynku leasingowego pozostaje niezmiennie rynek pojazdów, na którym firmy leasingowe zanotowały wzrost na poziomie 60,6 proc. Na ten wynik wpływ miała możliwość odliczenia podatku VAT od samochodów z homologacją ciężarową.

Mimo iż rok 2014 może być trudnym okresem dla gospodarki, ze względu na zawirowania polityczne związane z kryzysem na Ukrainie, to stabilny rozwój branży leasingowej – zdaniem ekspertów EFL - wydaje się niezagrożony. A obecny 2014 może wręcz otwierać nowe perspektywy. Nowe regulacje dotyczące odliczania VAT są korzystne dla samochodów z segmentu premium, na które nie będzie obowiązywał nominalny limit odliczenia, co może się przełożyć na wzrost sprzedaży w tej kategorii pojazdów.

Jednak nie wszystkie segmenty będą się rozwijały podobnie. Słabsza dynamika jest spodziewana w segmencie maszyn finansowanych pożyczką. Wpływ na to będzie miało zakończenie realizacji funduszy unijnych dla rolnictwa z lat 2007 - 2013, które to pogłębi spadki w finasowaniu maszyn rolniczych pożyczką. Oczekiwane ożywienie w tym segmencie nastąpi dopiero w 2015 roku. Branża leasingowa, od drugiego kwartału tego roku, przygotowuje się również na niższy popyt na nowe pojazdy ciężarowe, w związku z zakończeniem rejestracji aut z normą emisji spalin Euro 5.

Natomiast nowe perspektywy dotyczyć będą segmentu IT. Microsoft zakończył bowiem wsparcie techniczne dla systemu Windows XP, a to oznacza wydatki firm na zmianę oprogramowania.