Sprzedaż aut w Europie w marcu i w kwartale

W marcu i w I kwartale nastąpiła oczekiwana od dawna, duża poprawa na rynku samochodowym w Europie — wynika z danych organizacji producentów ACEA.

Publikacja: 17.04.2014 10:46

Marzec był siódmym kolejnym miesiącem wzrostu popytu na samochody osobowe w Europie (28 krajów bez Malty), sprzedaż skoczyła o 10,6 proc. Łączna liczba 1 449 148 pojazdów była jednak drugą najniższą dla marca od czasu zbierania przez ACEA takich danych od 2003 r. dla rozszerzonej Unii Europejskiej.

W I kwartale rynek zwiększył się o 8,4 proc. do 3 246 719 sztuk.

W marcu wszystkie duże rynki przyczyniły się do łącznej ekspansji. Dwucyfrowy wzrost zanotowano w W. Brytanii (17,7 proc.) i Hiszpanii (8,5), Francja osiągnęła 8,5 proc. Niemcy 5,4, a Włochy 5 proc.

W I kwartale największa poprawa nastąpiła w W. Brytanii (13,7 proc.), Hiszpanii (11,8), we Włoszech (5,8) w Niemczech (5,6) i we Francji (2,9).

W Polsce pojazdy z kratką pozwalającą odliczyć VAT tak napędzały popyt, że sprzedaż w marcu skoczyła o 47 proc. do 35 848 pojazdów, a w I kwartale o 23,9 proc. do 97 622.

Marzec był szczególnie dobry dla producentów francuskich, Renault zwiększył sprzedaż o 30,4 proc. do 130 539, bo firma matka zanotowała poprawę o 23,4 proc., a Dacia aż o 53,5 proc. i już zapewnia ponad jedną trzecią sprzedaży. Druga grupa w Europie, PSA Peugeot Citroen poprawiła się o 10,9 proc. do 150 444 sztuk.

Zadowoleni powinni być niemal wszyscy, od grupy Volkswagena (+8,6), GM (+7,2, mimo spadku sprzedaży Chevroleta o 53,7 i GM o 60 proc., ale poprawił się Opel/Vauxhall o 15,3 proc.), Fiata (+4,6), Forda (+14,6) po Azjatów: Toyotę (+5,0), Nissana (+15,2), Mazdę (+29,9), Suzuki (+22,1), Hyundaia (+5,5) i Kię (+9,1). Tylko Honda straciła na popularności (-4,6).

Segment luksusu trzyma się mocno. BMW zwiększył sprzedaż o 5,7 proc., Daimler o 5,6, Lexus o 37,9, Jaguar o 14,2, a Land Rover zmniejszył o 5,8 proc.

W marcu liderem na rynku był nadal VW (23,2 proc.), przed PSA (10,4), Renaultem (9,0), Fordem (8,5), GM (8,2), BMW (6,3) i Fiatem (5,7).

W I kwartale grupa Volkswagena była największą pod względem sprzedaży (+8,6 proc. do 785 975 i udziału rynkowego 24,2 proc.). Największy wzrost sprzedaży zanotowały Skoda i SEAT.

PSA osiągnęła poprawę o 7,7 proc. do 363 790 i 11,2 proc. udziału w rynku, Renault aż o 19,6 proc. do 303 432 sztuk i 9,3 proc. rynku, Ford o 12,8 proc. do 247 042 i 7,3 proc. rynku. Grupa GM osiągnęła wzrost sprzedaży o 4,7 proc. do 247 897 i 7,6 proc. udziału w rynku, Fiat o 2,8 proc. do 199 895 głównie dzięki popularności Jeepa (+18,8) i 6,2 proc. rynku.

W segmencie luksusu BMW poprawił się o 3,6 proc., Daimler o 3,3, Lexus o 32,5, Jaguar o 5,2.

Firmy z Azji wypadły dobrze: Toyota +10,5 proc., Nissan +8,5, Mazda +30,5, Suzuki +22,2, Kia +7,2, tylko Honda i Hyundai zmniejszyły sprzedaż odpowiednio o 5,9 i 0,6 proc.

Marzec był siódmym kolejnym miesiącem wzrostu popytu na samochody osobowe w Europie (28 krajów bez Malty), sprzedaż skoczyła o 10,6 proc. Łączna liczba 1 449 148 pojazdów była jednak drugą najniższą dla marca od czasu zbierania przez ACEA takich danych od 2003 r. dla rozszerzonej Unii Europejskiej.

W I kwartale rynek zwiększył się o 8,4 proc. do 3 246 719 sztuk.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?