Sprzedaż aut w Europie w marcu i w kwartale

W marcu i w I kwartale nastąpiła oczekiwana od dawna, duża poprawa na rynku samochodowym w Europie — wynika z danych organizacji producentów ACEA.

Publikacja: 17.04.2014 10:46

Marzec był siódmym kolejnym miesiącem wzrostu popytu na samochody osobowe w Europie (28 krajów bez Malty), sprzedaż skoczyła o 10,6 proc. Łączna liczba 1 449 148 pojazdów była jednak drugą najniższą dla marca od czasu zbierania przez ACEA takich danych od 2003 r. dla rozszerzonej Unii Europejskiej.

W I kwartale rynek zwiększył się o 8,4 proc. do 3 246 719 sztuk.

W marcu wszystkie duże rynki przyczyniły się do łącznej ekspansji. Dwucyfrowy wzrost zanotowano w W. Brytanii (17,7 proc.) i Hiszpanii (8,5), Francja osiągnęła 8,5 proc. Niemcy 5,4, a Włochy 5 proc.

W I kwartale największa poprawa nastąpiła w W. Brytanii (13,7 proc.), Hiszpanii (11,8), we Włoszech (5,8) w Niemczech (5,6) i we Francji (2,9).

W Polsce pojazdy z kratką pozwalającą odliczyć VAT tak napędzały popyt, że sprzedaż w marcu skoczyła o 47 proc. do 35 848 pojazdów, a w I kwartale o 23,9 proc. do 97 622.

Marzec był szczególnie dobry dla producentów francuskich, Renault zwiększył sprzedaż o 30,4 proc. do 130 539, bo firma matka zanotowała poprawę o 23,4 proc., a Dacia aż o 53,5 proc. i już zapewnia ponad jedną trzecią sprzedaży. Druga grupa w Europie, PSA Peugeot Citroen poprawiła się o 10,9 proc. do 150 444 sztuk.

Zadowoleni powinni być niemal wszyscy, od grupy Volkswagena (+8,6), GM (+7,2, mimo spadku sprzedaży Chevroleta o 53,7 i GM o 60 proc., ale poprawił się Opel/Vauxhall o 15,3 proc.), Fiata (+4,6), Forda (+14,6) po Azjatów: Toyotę (+5,0), Nissana (+15,2), Mazdę (+29,9), Suzuki (+22,1), Hyundaia (+5,5) i Kię (+9,1). Tylko Honda straciła na popularności (-4,6).

Segment luksusu trzyma się mocno. BMW zwiększył sprzedaż o 5,7 proc., Daimler o 5,6, Lexus o 37,9, Jaguar o 14,2, a Land Rover zmniejszył o 5,8 proc.

W marcu liderem na rynku był nadal VW (23,2 proc.), przed PSA (10,4), Renaultem (9,0), Fordem (8,5), GM (8,2), BMW (6,3) i Fiatem (5,7).

W I kwartale grupa Volkswagena była największą pod względem sprzedaży (+8,6 proc. do 785 975 i udziału rynkowego 24,2 proc.). Największy wzrost sprzedaży zanotowały Skoda i SEAT.

PSA osiągnęła poprawę o 7,7 proc. do 363 790 i 11,2 proc. udziału w rynku, Renault aż o 19,6 proc. do 303 432 sztuk i 9,3 proc. rynku, Ford o 12,8 proc. do 247 042 i 7,3 proc. rynku. Grupa GM osiągnęła wzrost sprzedaży o 4,7 proc. do 247 897 i 7,6 proc. udziału w rynku, Fiat o 2,8 proc. do 199 895 głównie dzięki popularności Jeepa (+18,8) i 6,2 proc. rynku.

W segmencie luksusu BMW poprawił się o 3,6 proc., Daimler o 3,3, Lexus o 32,5, Jaguar o 5,2.

Firmy z Azji wypadły dobrze: Toyota +10,5 proc., Nissan +8,5, Mazda +30,5, Suzuki +22,2, Kia +7,2, tylko Honda i Hyundai zmniejszyły sprzedaż odpowiednio o 5,9 i 0,6 proc.

Biznes
Gdzie wyrzucić woreczek po ryżu? Wiele osób popełnia ten sam błąd
Biznes
Trump pozbywa się papierowych słomek. To (częściowo) dobra decyzja, mówią ekolodzy
Biznes
TikTok powraca do sklepów z aplikacjami Apple i Google w USA
Biznes
Kto dostarczy okręty dla Polski, nowe cła USA i zmiany w programie mieszkaniowym
Biznes
Trzech faworytów w wyścigu o okręty podwodne dla Polski