Reklama
Rozwiń
Reklama

Francuskie prawo Kalego w sprawie Alstoma

Rząd Francji przyjął dekret pozwalający mu blokować przejmowanie firm francuskich uznanych za strategiczne przez firmy zagraniczne, rzucając kłodę pod nogi General Electric.

Publikacja: 15.05.2014 18:36

Dekret przedłuża obowiązujący od 2005 r. przepis dotyczący sektora obrony i innych ważnych dla gospodarki. Opublikowano go w dzienniku urzędowym. Daje państwu znacznie większe uprawnienia w blokowaniu zagranicznych ofert kupna w energetyce, gospodarce wodą, transporcie, łączności i ochronie zdrowia. Takie transakcje potrzebują od tej pory zatwierdzenia przez ministra gospodarki, znanego przeciwnika globalizacji, Arnaud Montebourga.

- Wraz  z ta reformą Francja będzie mieć wyraźne i skuteczne ramy prawne porównywalne do istniejących w wielu innych otwartych gospodarczo krajach w Europie i poza nią - oświadczył minister, który stale podkreślał, że  rozwiązanie w sprawie Alstoma musi być w interesie narodowym Francji.

- Nowe rozwiązanie będzie oczywiście stosowane w sposób wybiórczy i proporcjonalny, z uwzględnieniem zalet każdej sytuacji - stwierdził i dodał, że dekret zacznie obowiązywać w 24 godziny po opublikowaniu.

Rząd zadziałał na 10 dni przed wyborami do Parlamentu Europejskiego, w których Partia Socjalistyczna prezydenta Francois Hollande wypadnie źle, bo nie potrafi uporać się z bezrobociem, a w których Front Narodowy występujący z antyunijnym programem ma znacznie zwiększyć stan posiadania.

Dekret przyjęto także w czasie rosnących niepokojów w innych krajach wobec zagranicznych ofert przejmowania firm, parlamentarzyści w Szwecji i W.Brytanii wypowiadają się przeciwko próbom przejęcia AstraZeneca przez amerykańskiego Pfizera.

Reklama
Reklama

Francuski rząd nie zdradzał wcześniej  żadnych oznak, że rozważa takie posunięcie, chociaż Montebourg otwarcie krytykował propozycję GE i występował na rzecz związania się Alstoma z Siemensem.

Na początku minionej dekady Francja nie była gotowa do przyjęcia oferty z Monachium i aby nie dopuścić do wejścia Niemców do jednego z jej czempionów skarb państwa kupił w nim udziały. Okazało się z czasem, że to nie pomogło. Alstom dysponujący przodującą technologią w energetyce i transporcie (pociągi TGV) ma poważne kłopoty finansowe i potrzebuje silnego partnera. Grupa dała sobie czas do końca maja na rozpatrzenie wszystkich opcji.

- Ten dekret ułatwi drogę dla rozmów z GE i Siemensem - stwierdziła osoba związana z ministrem Montebourgiem. Prawo weta nie musi być koniecznie użyte, ale nowy przepis przewiduje miejsce przy stole negocjacji dla przedstawiciela, skarbu państwa - dodała.

Francja nie dąży do blokowania wszystkich inwestycji zagranicznych, ale chce zapewnić, by jej strategiczne sektory były chronione w interesie narodowym - dodał ten informator.

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama