Reklama

ChatGPT wchodzi w e-handel. Analityk przewiduje: udział Allegro może słabnąć

OpenAI wchodzi na rynek e-commerce, a popularny chatbot ma stać się platformą pośredniczącą w zakupach online. Czy asystent AI szukający dla nas i kupujący produkty wywróci rynek do góry nogami?

Publikacja: 17.07.2025 15:37

OpenAI wchodzi na rynek e-commerce, chatbot ma stać się platformą pośredniczącą w zakupach online

OpenAI wchodzi na rynek e-commerce, chatbot ma stać się platformą pośredniczącą w zakupach online

Foto: Adobe Stock

To może być największa rewolucja na rynku e-handlu – użytkownicy korzystający z ChatGPT mieliby zyskać możliwość finalizowania internetowych zakupów wyszukanych przez bota bezpośrednio na platformie chatu. Jak podał „Financial Times”, OpenAI przedstawił właśnie partnerskim firmom prototyp swojej nowej funkcji płatności.

Co szykuje OpenAI?

Obecnie użytkownicy ChatGPT mogą za pośrednictwem tego narzędzia AI poszukiwać produktów, które chcą kupić. Otrzymują jednak tylko linki do sklepów, które przekierowują ich na strony, na których mogą dokończyć transakcję. OpenAI chce zrobić kolejny krok i oferować nie tylko spersonalizowane rekomendacje produktów ze zdjęciami i recenzjami, ale też umożliwić płacenie i zamawianie towaru wprost przez ChatGPT. Firma Sama Altmana nawiązała już partnerstwo z Shopify. Według „FT” sklepy internetowe, które chcą sprzedawać za pośrednictwem tego popularnego chatbota, będą musiały dzielić się pieniędzmi z OpenAI. Nie ujawniono na razie, jaka będzie prowizja od transakcji przeprowadzonej w oknie ChatGPT.

Dla branży e-commerce to poważna zmiana. Nie ma wątpliwości, że chatboty będą w coraz większym stopniu odciągać internautów od zakupów bezpośrednio na platformach e-commerce. Wyszukiwanie produktów i transakcje robione wprost na stronie np. ChatGPT, to przyszłość, która może wywrócić wiele internetowych biznesów. Tym bardziej że o portfele kupujących w sieci bić się chcą media społecznościowe.

Czytaj więcej

Do 2035 r. wszystko się zmieni. Rewolucja w nauce i technologii oczami twórcy ChatGPT

Paweł Szpigiel, analityk DM mBanku, widzi te wyzwania i wskazuje, że pojawienie się zaawansowanych rekomendacji produktowych opartych na AI może ograniczać czas spędzany przez użytkowników na klasycznych platformach sprzedażowych. Jego zdaniem może to skutkować przesuwaniem ich uwagi właśnie w kierunku aplikacji, w których konsumenci już spędzają większość swojego czasu, jak np. TikTok czy Instagram.

Reklama
Reklama

Czy ta rewolucja uderzy w Allegro?

Jaka jest przyszłość e-commerce?

Szpigiel jest spokojny o pozycję rodzimego potentata. Jak podkreśla, choć rozwój rozwiązań opartych na AI oraz rosnąca popularność live shopping w aplikacjach społecznościowych będą zapewne zmieniać sposób, w jaki konsumenci dokonują zakupów online, to platformy e-commerce nie muszą stać na straconej pozycji.

Według niego ten nowy trend w e-handlu opiera się na natychmiastowym angażowaniu użytkowników i budowaniu poczucia rozrywki wokół procesu zakupowego. – A tradycyjne marketplace’y starają się obecnie adaptować to we własnych ekosystemach – tłumaczy Szpigiel. – Z drugiej strony marketplace’y dysponują silnymi przewagami w obszarze logistyki, szerokości oferty i zaufania transakcyjnego – kontynuuje. I dodaje, że w przypadku Allegro, mimo rosnącej konkurencji ze strony platform społecznościowych, to właśnie siła marki, ugruntowana pozycja rynkowa oraz wysoki poziom bezpieczeństwa transakcji pozostają kluczowymi czynnikami przewagi konkurencyjnej.

– Zaufanie budowane przez lata, zarówno po stronie kupujących, jak i sprzedających, daje Allegro solidną bazę do dalszego rozwoju i wdrażania nowych technologii, w tym rozwiązań opartych na AI czy własnych formatów live shopping – tłumaczy nasz rozmówca.

Czytaj więcej

Koniec dominacji Google i Microsoftu? Giganci AI uruchamiają nową usługę

Jak zaznacza Paweł Szpigiel, trzeba pamiętać, że w długim terminie wygrają te platformy, które połączą wygodę zakupów, wiarygodność sprzedawców, bezpieczeństwo transakcji i angażujący, inspirujący „content”.

Reklama
Reklama

– A Allegro, dzięki swojej skali, rozpoznawalności i doświadczeniu operacyjnemu, ma realne szanse na utrzymanie pozycji lidera w takim zmieniającym się otoczeniu. Niemniej jednak rynek marketplace’ów ulega fragmentaryzacji, stąd sam udział Allegro w rynku może się osłabiać – zastrzega analityk DM mBanku.

Allegro nie boi się AI

Marcin Gruszka, rzecznik prasowy Allegro, studzi emocje.

– Allegro od 25 lat odpowiada na zmieniające się potrzeby klientów i trendy rynkowe – z powodzeniem i skutecznie. Rewolucja AI nie jest dla nas zaskoczeniem ani czymś, co ignorujemy – wręcz przeciwnie. Z dużą pokorą podchodzimy do tej zmiany, uczymy się i nieustannie dostosowujemy nasze rozwiązania do nowej rzeczywistości – komentuje.

Jak twierdzi, nad Wisłą, inaczej niż w wielu krajach, to Allegro jest „pierwszym miejscem, w którym użytkownicy szukają produktów przed zakupem, często nawet przed Google”.

– To ogromne zaufanie ze strony klientów zobowiązuje nas do ciągłego rozwoju i innowacji – przekonuje Gruszka.

Reklama
Reklama

Rzecznik Allegro podaje, że firma już dziś dostrzega rosnącą rolę rozwiązań AI w procesie zakupowym. – Dlatego rozwijamy m.in. tzw. Allegrowych agentów – narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, które będą wspierać użytkowników w znajdowaniu i dobieraniu produktów. To przyszłość zakupów, na którą jesteśmy gotowi i w którą aktywnie inwestujemy – wyjaśnia. – Co ciekawe, dziś ten ruch jest dosłownie śladowy, ale wiemy, że to się zmieni i nawet sami chcemy to kreować. Jesteśmy bardzo zainteresowani i otwarci na rozwiązania takie jak to „tiktokowe” – dodaje Marcin Gruszka. 

To może być największa rewolucja na rynku e-handlu – użytkownicy korzystający z ChatGPT mieliby zyskać możliwość finalizowania internetowych zakupów wyszukanych przez bota bezpośrednio na platformie chatu. Jak podał „Financial Times”, OpenAI przedstawił właśnie partnerskim firmom prototyp swojej nowej funkcji płatności.

Co szykuje OpenAI?

Pozostało jeszcze 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Biznes
Inwestorzy rozkręcają się nad Wisłą. Jest nowy rekord
Biznes
Deregulacja: UKE chce zdjąć ostatnie obowiązki Orange Polska na rynku internetu
Biznes
Budżet UE na 2 bln euro, Rosja atakuje polską fabrykę, IATA krytykuje Brukselę
Biznes
Wakacje w erze Donalda Trumpa: linie kasują loty do USA
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Biznes
Rosyjskie drony uderzyły w fabrykę polskiej firmy. Są ranni
Reklama
Reklama