Reklama

Których umiejętności pracowników nie zastąpi AI? Znamy wyniki badania

Obsługa klienta, zarządzanie zespołem i myślenie strategiczne to umiejętności, których – zdaniem pracodawców – nie zastąpi AI. Co trzecia firma uważa, że sztuczna inteligencja nie jest w stanie zastąpić ludzkiego podejścia w relacji z klientem.

Publikacja: 17.07.2025 11:48

Których umiejętności pracowników nie zastąpi AI? Znamy wyniki badania

Foto: Adobe Stock

Niewielu polskich przedsiębiorców, bo tylko 3 proc. uważa, że AI będzie mogła zastąpić kompetencje pracowników. W badaniu ManpowerGroup zapytano o ich opinie na temat ośmiu kompetencji ludzkich: jakie może zastąpić automatyka, a jakich nie. Wyniki badania opublikowano w raporcie firmy rekrutacyjnej Experis „W stronę przyszłości. Jak budować karierę w erze AI”. Autorzy podkreślają, że mimo coraz szerszego zastosowania AI w pracy, to człowiek i jego kompetencje miękkie wciąż pozostają fundamentem skutecznego biznesu.

Czytaj więcej

Kogo zwolni sztuczna inteligencja? Jedna kluczowa kompetencja pracownika przyszłości

Kiedy firmy stawiają na człowieka zamiast na AI?

Odpowiedzi polskich przedsiębiorców nieznacznie różniły się od wyników badania międzynarodowego. W Polsce więcej niż co trzeci pracodawca uważa, że nie można zastąpić człowieka przy obsłudze klienta (35 proc.) i w zarządzaniu zespołem (33 proc.). Nieco mniej (31 proc.) podkreśliło znaczenie strategicznego myślenia jako cechy człowieka. Dla 28 proc. nie jest możliwe zastąpienie człowieka przez sztuczną inteligencję przy ocenie sytuacji także w aspekcie etycznym. 26 proc. ma takie zdanie w przypadku komunikacji. Co czwarty ankietowany wskazał na nauczanie i szkolenia oraz zarządzanie projektami jako umiejętności, które trudno powierzyć tylko technologii. Nieco mniej osób wymieniło: rozwiązywanie problemów (23 proc.), tworzenie pomysłów i kreatywność (22 proc.), umiejętności sprzedażowe (18 proc.) oraz wiedzę techniczną (17 proc.). Ankietowani zaznaczali nie jedną umiejętność, a tyle, ile uważali za istotne.

W przypadku opinii z badania światowego szefowie firm postawili przede wszystkim na kompetencje człowieka w umiejętności oceny sytuacji (33 proc.), obsługi klienta (31 proc.) i zarządzania zespołem (30 proc.).

Jakie są opinie na temat AI w branżach?

Choć tylko 3 proc. polskich firm uważa, że sztuczna inteligencja jest w stanie całkowicie zastąpić wszystkie kompetencje pracowników, to najwięcej takich odpowiedzi dotyczy sektora opieki zdrowotnej i nauk przyrodniczych, gdzie co dziesiąta firma wierzy w moc sztucznej inteligencji i zastępowalność przez AI. To znacznie więcej niż w innych branżach: taką możliwość dostrzega tylko 5 proc. firm z transportu i logistyki, 4 proc. z finansów i nieruchomości oraz sektora dóbr konsumpcyjnych oraz 2 proc. z IT oraz przemysłu i surowców.

Reklama
Reklama

Zaś wśród tych, którzy w większym stopniu opierają się na kompetencjach pracowników, są przedstawiciele przedsiębiorstw z sektora dóbr i usług konsumpcyjnych (49 proc.). Oni najczęściej wskazali, że nie da się zastąpić człowieka automatem przy obsłudze klienta. Rzadziej podobną opinię mają firmy z branży energetycznej i usług komunalnych (30 proc.) oraz transportu, logistyki i motoryzacji (30 proc.).

Najczęściej opinia o tym, że przy zarządzaniu zespołem AI nie zastąpi człowieka pojawia się w sektorze IT (54 proc.), najrzadziej natomiast wśród przedstawicieli usług komunikacyjnych (12 proc.).

Niemal połowa pracodawców z branży IT (49 proc.) uważa myślenie strategiczne za kompetencję, przy której udział AI będzie cząstkowy. Myśli tak jedynie 14 proc. firm działających w sektorze opieki zdrowotnej i nauk przyrodniczych.

Pracowników rekrutuje człowiek czy automat?

Rekrutacja to jedna z działalności firm, w których wdrożenie technologii opartych na sztucznej inteligencji jest na zaawansowanym poziomie. Badania wskazują, że 47 proc. pracodawców w Polsce i 53 proc. w świecie korzysta z narzędzi AI w procesach rekrutacji i wdrażania nowych pracowników. W Polsce w co szóstej firmie w większości procesów rekrutacyjnych wykorzystywana jest nowoczesna technologia, w ok. 30 proc. niektóre elementy rekrutacji są wspierane przez technologie, a jedna czwarta (26 proc.) planuje wprowadzić takie rozwiązania w ciągu roku. Zaś w pełni na AI zamierza oprzeć rekrutację w ciągu trzech lat 11 proc. badanych, a 10 proc. w ogóle nie bierze pod uwagę takiego rozwiązania.

– Sztuczna inteligencja coraz mocniej wspiera procesy rekrutacyjne i onboardingowe, od selekcji CV, przez analizę dopasowania kandydatów, po testy kompetencji i asystentów onboardingowych. Nie oznacza to jednak wykluczenia człowieka, kluczowe pozostają kompetencje rekruterów w analizie danych, ocenie potencjału i miękkich aspektów – tłumaczy w raporcie Anna Nowakowska, Team Manager Experis Perm. – AI nie zastąpi empatii i kontekstu biznesowego. Kandydaci również coraz częściej korzystają z AI np. do tworzenia CV oraz przygotowania do rozmów, co może świadczyć o ich innowacyjności i gotowości do pracy z nowymi technologiami – dodaje.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

AI spowoduje wkrótce masowe bezrobocie. W tych dziedzinach będzie to prawdziwa apokalipsa

Jakie są bariery wdrożenia AI przez firmy?

Biznes zapytano o bariery powszechnego zastosowania AI. Przedsiębiorcy przede wszystkim wymienili wysokie koszty zastosowania. Wskazało na nie 34 proc. pracodawców w świecie i 41 proc. w Polsce. Dodatkowo polscy pracodawcy wśród największych wyzwań wymienili obawy dotyczące prywatności i regulacji (30 proc.), złożoność wdrożenia AI (27 proc.), brak umiejętności pracowników, aby skutecznie korzystać z rozwiązań AI (27 proc.). Jednak – mimo obaw o automatyzację i utratę miejsc pracy – aż 92 proc. pracowników w Polsce wykazuje średni lub wysoki poziom pewności swoich kompetencji zawodowych, z kolei aż 81 proc. uważa, że potrafi efektywnie łączyć technologię z codziennymi zadaniami. Według danych SAP SuccessFactors, pracownicy o niskiej znajomości sztucznej inteligencji są sześć razy bardziej skłonni do odczuwania niepokoju, siedem razy częściej deklarują strach i aż osiem razy częściej doświadczają stresu związanego z wykorzystaniem tej technologii w miejscu pracy – przytoczono wyniki badania w raporcie.

Badanie przeprowadzono w kwietniu, w Polsce wzięło w nim udział 525 respondentów.

Niewielu polskich przedsiębiorców, bo tylko 3 proc. uważa, że AI będzie mogła zastąpić kompetencje pracowników. W badaniu ManpowerGroup zapytano o ich opinie na temat ośmiu kompetencji ludzkich: jakie może zastąpić automatyka, a jakich nie. Wyniki badania opublikowano w raporcie firmy rekrutacyjnej Experis „W stronę przyszłości. Jak budować karierę w erze AI”. Autorzy podkreślają, że mimo coraz szerszego zastosowania AI w pracy, to człowiek i jego kompetencje miękkie wciąż pozostają fundamentem skutecznego biznesu.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Rynek pracy
Milenialsi najczęściej myślą o zmianie pracy
Rynek pracy
Pracownicy wiedzą, jaki ma być dobry pracodawca, ale nie zawsze go znajdują
Rynek pracy
Barometr Talentów 2025. Poznaliśmy nastroje pracowników w Polsce
Rynek pracy
Specjalista z kompetencjami AI łatwiej znajdzie pracę i więcej zarobi
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Rynek pracy
„FAZ”: Dlaczego Polacy nie chcą już pracować w Niemczech?
Reklama
Reklama