Niewielu polskich przedsiębiorców, bo tylko 3 proc. uważa, że AI będzie mogła zastąpić kompetencje pracowników. W badaniu ManpowerGroup zapytano o ich opinie na temat ośmiu kompetencji ludzkich: jakie może zastąpić automatyka, a jakich nie. Wyniki badania opublikowano w raporcie firmy rekrutacyjnej Experis „W stronę przyszłości. Jak budować karierę w erze AI”. Autorzy podkreślają, że mimo coraz szerszego zastosowania AI w pracy, to człowiek i jego kompetencje miękkie wciąż pozostają fundamentem skutecznego biznesu.
Czytaj więcej
Sztuczna inteligencja zmieni nasz rynek pracy nie do poznania. Dziś pytanie nie brzmi, czy tak si...
Kiedy firmy stawiają na człowieka zamiast na AI?
Odpowiedzi polskich przedsiębiorców nieznacznie różniły się od wyników badania międzynarodowego. W Polsce więcej niż co trzeci pracodawca uważa, że nie można zastąpić człowieka przy obsłudze klienta (35 proc.) i w zarządzaniu zespołem (33 proc.). Nieco mniej (31 proc.) podkreśliło znaczenie strategicznego myślenia jako cechy człowieka. Dla 28 proc. nie jest możliwe zastąpienie człowieka przez sztuczną inteligencję przy ocenie sytuacji także w aspekcie etycznym. 26 proc. ma takie zdanie w przypadku komunikacji. Co czwarty ankietowany wskazał na nauczanie i szkolenia oraz zarządzanie projektami jako umiejętności, które trudno powierzyć tylko technologii. Nieco mniej osób wymieniło: rozwiązywanie problemów (23 proc.), tworzenie pomysłów i kreatywność (22 proc.), umiejętności sprzedażowe (18 proc.) oraz wiedzę techniczną (17 proc.). Ankietowani zaznaczali nie jedną umiejętność, a tyle, ile uważali za istotne.
W przypadku opinii z badania światowego szefowie firm postawili przede wszystkim na kompetencje człowieka w umiejętności oceny sytuacji (33 proc.), obsługi klienta (31 proc.) i zarządzania zespołem (30 proc.).
Jakie są opinie na temat AI w branżach?
Choć tylko 3 proc. polskich firm uważa, że sztuczna inteligencja jest w stanie całkowicie zastąpić wszystkie kompetencje pracowników, to najwięcej takich odpowiedzi dotyczy sektora opieki zdrowotnej i nauk przyrodniczych, gdzie co dziesiąta firma wierzy w moc sztucznej inteligencji i zastępowalność przez AI. To znacznie więcej niż w innych branżach: taką możliwość dostrzega tylko 5 proc. firm z transportu i logistyki, 4 proc. z finansów i nieruchomości oraz sektora dóbr konsumpcyjnych oraz 2 proc. z IT oraz przemysłu i surowców.