Ruszyła wystawa PWK „Konkurencyjna Polska”

Prawie 100 firm, instytucji i urzędów z całego kraju bierze udział w wystawie PWK „Konkurencyjna Polska" w Poznaniu w 85-lecie ekspozycji prezentującej dokonania II Rzeczypospolitej.

Publikacja: 04.06.2014 13:43

Wśród wystawców samorządowych jest Mazowsze, które obok technologii promuje także produkty regionaln

Wśród wystawców samorządowych jest Mazowsze, które obok technologii promuje także produkty regionalne

Foto: PWK

Otwierając PWK „Konkurencyjna Polska", prezydent RP Bronisław Komorowski powiedział, że impreza, nawiązując do przedwojennych tradycji i splatając je z dokonaniami 25-lecia wolności gospodarczej, „jest ukłonem w stronę przyszłości i nowoczesności".

Meble i porcelana

Te tradycje i Powszechną Wystawę Krajową (PeWuKa), z 1929 roku można zobaczyć na starych zdjęciach i planszach.

To, co śmiałe i nowe widoczne, jest w części zatytułowanej „Polskie marki dobrze zaprojektowane". Zgromadzono tu najważniejsze osiągnięcia wzornictwa z lat 1989–2014. Oglądać można tu tak różne produkty jak meble, odkurzacz, jacht, porcelana, samochód lotniskowy czy motocykl... na biegunach.

Meble i porcelana są łącznikiem zarówno między wystawą projektantów i stoiskami firm na PWK „Konkurencyjna Polska", jak i między tym, co było pokazywane na przedwojennej Powszechnej Wystawie Krajowej, a tym, co jest obecnym sukcesem naszej gospodarki. Polska jest czwartym największym eksporterem mebli na świecie.

100 mln zł kosztowało zorganizowanie w 1929 roku Powszechnej Wystawy Krajowej

Firma Forte, reprezentant tej polskiej specjalności, podkreślając swoje tradycje i korzenie, honorowała Mieczysława Formanowicza – nestora meblarstwa, a zarazem prywatnie ojca prezesa tej firmy.

Porcelana znalazła się na wystawie ponownie po 85 latach. Inga Kamińska, prezes Polskich Fabryk Porcelany (PFP), firmy powstałej z połączenia zakładów z Chodzieży i Ćmielowa, przypomina, że zastawa ze znakiem tej drugiej wytwórni gościła na stołach przedwojennych prezydentów.

– Jesteśmy największą fabryką porcelany cienkościennej w Europie – podkreśla Inga Kamińska. – Nasze produkty są eksportowane do kilkudziesięciu krajów, a porcelana dumnie reprezentuje polskie wzornictwo na dworach królewskich i w placówkach dyplomatycznych na całym świecie – dodaje.

Dzisiaj Polskie Fabryki Porcelany wytwarzają rocznie 4,9 tys. ton porcelany. Na eksport trafia 40 proc. produkcji.

Nowe technologie

Z kolei to, co supernowoczesne, przedstawia przede wszystkim „Strefa Start Up".

Patryk Strzelewicz, założyciel firmy DICE, producenta elektronicznej kostki do gry, wymienia prominentne osoby, które już korzystały z tego urządzenia. Są wśród nich i prezydent Polski, i kanclerz Angela Merkel, która elektroniczną polską kostkę dostała na otwarciu największych targów elektronicznych, CeBit w Hanowerze.

DICE jest nietypowa w „Strefie Start Up", gdyż nie jest już na starcie, ale należy do tych, którzy osiągnęli światowy sukces. Zatrudnia 60 osób i ma biura w Europie, Stanach Zjednoczonych i na Dalekim Wschodzie.

„Strefa Start Up" najmniej kojarzy się z PeWuKą. Jest jednak symbolem możliwości, które dziś stoją przed przedsiębiorcami. Partnerem technologicznym tej grupy firm jest Orange.

Sebastian Grabowski, dyrektor Centrum Badawczo-Rozwojowego Orange Polska, informuje, że goszczące w Poznaniu firmy uczestniczą w programie Orange Fab. Wspomaga on rozwój małych, innowacyjnych firm. Orange Polska pomaga w „stworzeniu oferty produktowej, w zdobyciu inwestora i wsparcia finansowego". Przedsiębiorcy mogą korzystać z usług mentorów, ekspertów i inwestorów venture capital.

PWK „Konkurencyjna Polska" to nie tylko kilkadziesiąt firm czy wystawa wzornictwa, ale również prezentacja osiągnięć samorządów wojewódzkich.

Jedne, jak Mazowsze, pokazują najnowsze dokonania naukowców, częstując gości przy okazji np. sójkami mazowieckimi. Drugie, jak województwo lubuskie, zachwalają tradycję, na nowo odkrywane winnice i zachęcają zwiedzających do degustacji miejscowych trunków.

Jest tu też część często przez gości omijana, a zawierająca przygotowane przez GUS zestawienia statystyczne mijającego ćwierćwiecza. Choć sukces mierzy się w liczbach, to one same znacznie mniej przyciągają.

4,5 mln zwiedzających

Tegoroczna wystawa, która będzie w Poznaniu otwarta do 15 czerwca – mimo imponującej liczby uczestników – jest zaledwie niewielką repliką PeWuKi. Mieści się w dwóch najstarszych poznańskich pawilonach targowych.

Odbywa się dla uczczenia między innymi 85 lat, które upłynęły od chwili, gdy Ignacy Mościcki, ówczesny prezydent RP, otworzył w stolicy Wielkopolski gigantyczną (nawet jak na dzisiejsze czasy) ekspozycję gospodarczych dokonań II Rzeczypospolitej. W dziesięciolecie odzyskania niepodległości pokazano wówczas osiągnięcia ze wszystkich gałęzi gospodarki, nie oglądając się na niezwykle dotkliwy kryzys, w którym pogrążona była wtedy światowa gospodarka.

Koszt organizacji Powszechnej Wystawy Krajowej przekroczył 100 mln złotych. Dla porównania – miesięczna pensja w tym czasie sięgała 80 złotych. PeWuKę w 1929 r. obejrzało 4,5 mln osób.

Otwierając PWK „Konkurencyjna Polska", prezydent RP Bronisław Komorowski powiedział, że impreza, nawiązując do przedwojennych tradycji i splatając je z dokonaniami 25-lecia wolności gospodarczej, „jest ukłonem w stronę przyszłości i nowoczesności".

Meble i porcelana

Pozostało 94% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku