Wirtualna makieta kolejowa ma być całkowicie nowym standardem w planowaniu inwestycji. Da możliwość symulacyjnego testowania efektywności nowej infrastruktury. – Model dla Warszawy i Mazowsza wykorzystamy przy planowanej kompleksowej modernizacji warszawskiego węzła kolejowego. Uzyskamy wiedzę o skuteczności projektowanych rozwiązań ruchu oraz możliwość analizowania różnych wariantów, np. rozkładu jazdy – mówi Marcin Mochocki, pełnomocnik zarządu PLK ds. strategii i planowania.
Model, który powstanie, ma precyzyjne odwzorowywać sieć kolejową z dokładnością do poszczególnych torów, położenie semaforów czy zastosowanie różnych typów rozjazdów. Na tak przygotowany plan zostanie nałożony ruch pociągów. Zostaną uwzględnione wszystkie charakterystyczne elementy: np. odmienne przyspieszenia dla różnego typu pociągów czy różne długości poruszających się składów. W rezultacie będzie można się przekonać, gdzie ruch przebiega bez zakłóceń, a w których miejscach należałoby dokonać zmian.
– Ten model pozwoli na wirtualne modyfikowanie sieci. Możliwe będzie nałożenie nowego ruchu pociągów i sprawdzenie, czy zaplanowane inwestycje rozwiążą problemy – tłumaczy Mirosław Siemieniec, rzecznik PLK.
PLK wybierze wykonawcę wirtualnej sieci kolejowej w trzyetapowym przetargu. W pierwszym etapie spółka ma otrzymać licencję na oprogramowanie. W drugim powstanie model sieci linii kolejowych, a w trzecim analizy scenariuszowe. Wykonawca określi w nich obecne i potencjalne wąskie gardła na liniach kolejowych, a następnie zaproponuje, jak je zlikwidować.
Obecnie w obrębie aglomeracji warszawskiej trwa projektowanie linii Warszawa