Reklama

Kolej potrzebuje wirtualnych torów w stolicy

Należące do PKP Polskie Linie Kolejowe chcą zbudować wirtualną sieć połączeń ?na obszarze Warszawy ?i Mazowsza. Komputerowy model pomoże w planowanej modernizacji linii.

Publikacja: 11.09.2014 11:47

PLK wybierze wykonawcę wirtualnej sieci kolejowej w trzyetapowym przetargu.

PLK wybierze wykonawcę wirtualnej sieci kolejowej w trzyetapowym przetargu.

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik

Wirtualna makieta kolejowa ma być całkowicie nowym standardem w planowaniu inwestycji. Da możliwość symulacyjnego testowania efektywności nowej infrastruktury. – Model dla Warszawy  i Mazowsza wykorzystamy przy planowanej kompleksowej modernizacji warszawskiego węzła kolejowego. Uzyskamy wiedzę o skuteczności projektowanych rozwiązań ruchu oraz możliwość analizowania różnych wariantów, np. rozkładu jazdy – mówi Marcin Mochocki, pełnomocnik zarządu PLK ds. strategii i planowania.

Model, który powstanie, ma precyzyjne odwzorowywać sieć kolejową z dokładnością do poszczególnych torów, położenie semaforów czy zastosowanie różnych typów rozjazdów. Na tak przygotowany plan zostanie nałożony ruch pociągów. Zostaną uwzględnione wszystkie charakterystyczne elementy: np. odmienne przyspieszenia dla różnego typu pociągów czy różne długości poruszających się składów. W rezultacie będzie można się przekonać, gdzie ruch przebiega bez zakłóceń, a w których miejscach należałoby dokonać zmian.

– Ten model pozwoli na wirtualne modyfikowanie sieci. Możliwe będzie nałożenie nowego ruchu pociągów i sprawdzenie, czy zaplanowane inwestycje rozwiążą problemy – tłumaczy Mirosław Siemieniec, rzecznik PLK.

PLK wybierze wykonawcę wirtualnej sieci kolejowej w trzyetapowym przetargu. W pierwszym etapie spółka ma otrzymać licencję na oprogramowanie. W drugim powstanie model sieci linii kolejowych, a w trzecim analizy scenariuszowe. Wykonawca określi w nich obecne i potencjalne wąskie gardła na liniach kolejowych, a następnie zaproponuje, jak je zlikwidować.

Obecnie w obrębie aglomeracji warszawskiej trwa projektowanie linii Warszawa

Reklama
Reklama

Zachodnia–Warszawa Gdańska oraz Warszawa Gołąbki–Warszawa Gdańska. Mają one być przystosowane do zwiększonego ruchu aglomeracyjnego. Powinny usprawnić obsługę ruchu towarowego na tym obszarze i pozwolić na uruchomienie nowych relacji pociągów z portu lotniczego. Do większej liczby pociągów trzeba także przystosować Warszawę Gdańską, by korzystać z tej stacji podczas późniejszej modernizacji linii średnicowej. Na tej ostatniej modernizacja zmieni infrastrukturę oraz standard obsługi podróżnych. Linię średnicową należy ponadto zintegrować z otoczeniem miejskim. PLK planuje także modernizacje linii podmiejskiej Warszawa Włochy–Grodzisk Mazowiecki. Część prac wykonano już przy obecnych zmianach na linii dalekobieżnej Warszawa–Skierniewice.

W całym kraju PLK realizuje w tym roku inwestycje warte przeszło 7 mld zł. Po I półroczu spółka miała 100 mln zł nadwyżki w realizacji zaplanowanych wydatków. Nakłady systematycznie  rosną, w samym czerwcu sięgnęły blisko 700 mln zł. Kulminacja wydatków inwestycyjnych ma przypaść na drugą połowę roku. W 2015 r. nakłady mają jeszcze bardziej wzrosnąć – do ok. 9 mld zł.

Wirtualna makieta kolejowa ma być całkowicie nowym standardem w planowaniu inwestycji. Da możliwość symulacyjnego testowania efektywności nowej infrastruktury. – Model dla Warszawy  i Mazowsza wykorzystamy przy planowanej kompleksowej modernizacji warszawskiego węzła kolejowego. Uzyskamy wiedzę o skuteczności projektowanych rozwiązań ruchu oraz możliwość analizowania różnych wariantów, np. rozkładu jazdy – mówi Marcin Mochocki, pełnomocnik zarządu PLK ds. strategii i planowania.

Model, który powstanie, ma precyzyjne odwzorowywać sieć kolejową z dokładnością do poszczególnych torów, położenie semaforów czy zastosowanie różnych typów rozjazdów. Na tak przygotowany plan zostanie nałożony ruch pociągów. Zostaną uwzględnione wszystkie charakterystyczne elementy: np. odmienne przyspieszenia dla różnego typu pociągów czy różne długości poruszających się składów. W rezultacie będzie można się przekonać, gdzie ruch przebiega bez zakłóceń, a w których miejscach należałoby dokonać zmian.

Reklama
Biznes
Grupa Bumech będzie produkować pojazdy wojskowe. Jest umowa
Biznes
Microsoft przekracza barierę 4 bln dolarów. Sztuczna inteligencja i chmura napędzają wzrost
Biznes
Jacek Rutkowski: Nie odchodzę na dobre z Amiki
Biznes
Umowa na 180 czołgów K2. Tym razem skorzysta polski przemysł
Biznes
Polska zamawia kolejne czołgi K2. Do 2030 roku będzie pancerną potęgą Europy
Reklama
Reklama