Apple Pay rośnie konkurencja

Dwie wielkie amerykańskie sieci sklepów aptecznych Rite Aid oraz CVS zrezygnowały z nowego systemu płatnościowego Apple Pay zaledwie po kilku dniach od jego uruchomienia. Powodem jest chęć uruchomienia własnego systemu płatności.

Publikacja: 28.10.2014 17:25

Apple Pay rośnie konkurencja

Foto: Bloomberg

Rzeczniczka Rite Aid Ashley Flower informując o zdeaktywowaniu Apple Pay we wszystkich 4572 sklepach sieci zaznaczyła, że spółka chce nadal "przyglądać się" różnym systemom płatności elektronicznej. Niektóre wielkie sieci, takie jak Wal-Mart z góry wykluczyły przyjęcie Apple Pay i same szukają sposobów, aby przy pomocy smartfonów ściągać pieniądze od klientów.

Jest o co walczyć. Własny system płatności zbliżeniowej może pozwolić na uniknięcie słonych opłat za używanie kart kredytowych. Visa oraz MasterCard pobierają około 2-3 procent kosztów transakcji a American Express – jeszcze więcej.

W sumie około 50 dużych sprzedawców zdecydowało się więc na odrzucenie oferty Apple, licząc na wypracowanie własnego systemu płatności. Największy w tej grupie – Wal-Mart Stores – w ramach konsorcjum Merchants Customer Exchange (MCX ) tworzy właśnie zbliżeniowy system Current C. Ma być on bezpośrednio powiązany z kontem bankowym, co pozwoli na ominięcie pośrednictwa kart kredytowych. W skład tego konsorcjum wchodzą także m.in. CVS oraz RiteAid czy sieci Best Buy i Gap Inc. W grę wchodzą nie tylko bezpośrednie oszczędności. System MCX ma dać jego uczestnikom możliwość śledzenia zachowań konsumentów płacących zbliżeniowo w różnych sklepach. Pozwoli to na lepsze docieranie z ofertami do klientów oraz na uruchomienie ukierunkowanych programów lojalnościowych. W sumie spółki tworzące MCX generują rocznie bilion (nie miliard) dolarów obrotów.

Apple odmówiło skomentowania decyzji o deaktywacji swojego serwisu. Skrytykował ją natomiast Ed McLaughlin szef działu płatności zbliżeniowych w MasterCard, będącej partnerem Apple. Jego zdaniem rezygnacja z Apple Pay ogranicza swobodę konsumentów. "Klienci powinni mieć możliwość płacenia w taki sposób, w jaki sobie tego zażyczą" – dodał.

Apple Pay wystartował zaledwie kilka dni temu. Na razie system jest dostępny w kilkunastu sieciach wielkich sklepów i tylko dla użytkowników smartfonów iPhone 6 oraz iPhone 6 Plus. Poprzednie próby upowszechnienia płatności zbliżeniowych przez Google (Google Wallet) oraz telekomy Verizon i AT&T zakończyły się niepowodzeniem.

Rzeczniczka Rite Aid Ashley Flower informując o zdeaktywowaniu Apple Pay we wszystkich 4572 sklepach sieci zaznaczyła, że spółka chce nadal "przyglądać się" różnym systemom płatności elektronicznej. Niektóre wielkie sieci, takie jak Wal-Mart z góry wykluczyły przyjęcie Apple Pay i same szukają sposobów, aby przy pomocy smartfonów ściągać pieniądze od klientów.

Jest o co walczyć. Własny system płatności zbliżeniowej może pozwolić na uniknięcie słonych opłat za używanie kart kredytowych. Visa oraz MasterCard pobierają około 2-3 procent kosztów transakcji a American Express – jeszcze więcej.

Biznes
Zatopiony superjacht „brytyjskiego Billa Gates'a" podniesiony z dna
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji