Reklama
Rozwiń
Reklama

Apple Pay rośnie konkurencja

Dwie wielkie amerykańskie sieci sklepów aptecznych Rite Aid oraz CVS zrezygnowały z nowego systemu płatnościowego Apple Pay zaledwie po kilku dniach od jego uruchomienia. Powodem jest chęć uruchomienia własnego systemu płatności.

Publikacja: 28.10.2014 17:25

Apple Pay rośnie konkurencja

Foto: Bloomberg

Rzeczniczka Rite Aid Ashley Flower informując o zdeaktywowaniu Apple Pay we wszystkich 4572 sklepach sieci zaznaczyła, że spółka chce nadal "przyglądać się" różnym systemom płatności elektronicznej. Niektóre wielkie sieci, takie jak Wal-Mart z góry wykluczyły przyjęcie Apple Pay i same szukają sposobów, aby przy pomocy smartfonów ściągać pieniądze od klientów.

Jest o co walczyć. Własny system płatności zbliżeniowej może pozwolić na uniknięcie słonych opłat za używanie kart kredytowych. Visa oraz MasterCard pobierają około 2-3 procent kosztów transakcji a American Express – jeszcze więcej.

W sumie około 50 dużych sprzedawców zdecydowało się więc na odrzucenie oferty Apple, licząc na wypracowanie własnego systemu płatności. Największy w tej grupie – Wal-Mart Stores – w ramach konsorcjum Merchants Customer Exchange (MCX ) tworzy właśnie zbliżeniowy system Current C. Ma być on bezpośrednio powiązany z kontem bankowym, co pozwoli na ominięcie pośrednictwa kart kredytowych. W skład tego konsorcjum wchodzą także m.in. CVS oraz RiteAid czy sieci Best Buy i Gap Inc. W grę wchodzą nie tylko bezpośrednie oszczędności. System MCX ma dać jego uczestnikom możliwość śledzenia zachowań konsumentów płacących zbliżeniowo w różnych sklepach. Pozwoli to na lepsze docieranie z ofertami do klientów oraz na uruchomienie ukierunkowanych programów lojalnościowych. W sumie spółki tworzące MCX generują rocznie bilion (nie miliard) dolarów obrotów.

Apple odmówiło skomentowania decyzji o deaktywacji swojego serwisu. Skrytykował ją natomiast Ed McLaughlin szef działu płatności zbliżeniowych w MasterCard, będącej partnerem Apple. Jego zdaniem rezygnacja z Apple Pay ogranicza swobodę konsumentów. "Klienci powinni mieć możliwość płacenia w taki sposób, w jaki sobie tego zażyczą" – dodał.

Apple Pay wystartował zaledwie kilka dni temu. Na razie system jest dostępny w kilkunastu sieciach wielkich sklepów i tylko dla użytkowników smartfonów iPhone 6 oraz iPhone 6 Plus. Poprzednie próby upowszechnienia płatności zbliżeniowych przez Google (Google Wallet) oraz telekomy Verizon i AT&T zakończyły się niepowodzeniem.

Reklama
Reklama
Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama