Izraelski system holowania boeingów

Opracowane przez Israel Aerospace ciągniki TaxiBot zyskały uznanie w Europie oraz Izraelu. Nowa konstrukcja już niedługo może wykonywać manewry holowania wąskokadłubowych Boeingów 737.

Publikacja: 03.11.2014 17:44

Roczny koszt holowania na świecie samolotów pasażerskich dojdzie do 8,4 mld dolarów w 2020 r., ale system TaxiBot - jak zapewnia producent - może zmniejszyć ten koszt do poniżej 3 mld dol. Ponadto zmniejsza emisję spalin o 85 proc. i hałasu o 50 proc.

TaxiBot jest częściowo zrobotyzowanym pojazdem sterowanym zdalnie przez pilota, zaprojektowanym do przemieszczania samolotu spod rękawa na miejsce startu na pasie i z pasa pod rękaw, z wyłączonymi silnikami. Został opracowany przez IAI, który dostarcza roboty i francuską firmę TLD, producenta naziemnego sprzętu wsparcia na lotniskach, dostawcy ciągników, który postanowił wziąć część ryzyka. Współpracował z nimi dział inżynierii i usług operacyjnych Lufthansy.

Boeing i Airbus udzieliły wsparcia temu projektowi, który zacznie być sprawdzany pod względem funkcjonowania w grudniu na lotnisku we Frankfurcie z użyciem samolotów B737 Lufthansy.

Samolot B737 czy A320 spala około tony paliwa (1250 litrów) podczas 17-minutowego kołowania przed startem, co z użyciem TaxiBotu pozwoli zmniejszyć o 85 proc. Ten holownik zużywa 25-30 litrów  paliwa.

- Ten innowacyjny system będzie ekologiczną rewolucja w lotnictwie cywilnym i pozwoli oszczędzać na paliwie miliony dolarów liniom lotniczym, firmom obsługi naziemnej i lotniskom na świecie - stwierdził prezes IAI, Joseph Weiss.

IAI spodziewa się wkrótce zgody na testy operacyjne TaxiBota z samolotami A320. B737 i A320 stanowią ponad 70 proc. światowej floty samolotów cywilnych. Linie lotnicze z Europy i z USA są już na zaawansowanym etapie rozmów o korzystaniu z TaxiBotów.

W październiku IAI i TLD podpisały z Air France porozumienie o ocenie używania TaxiBotów do samolotów szerokokadłubowych na lotnisku Ch. de Gaulle Paryżu. Zezwolenia na ich użycie z tymi samolotami należy spodziewać się pod koniec 2015 r.

Przedstawiciele IAI oceniają, że TaxiBot pozwoli zarobić firmie setki milionów dolarów w najbliższych latach.

- Zainwestowaliśmy w ten projekt kilkadziesiąt milionów dolarów - powiedział dziennikarzom wiceprezes ds. rozwoju, Shuki Eldar.

IAI zakłada teraz firmę w Europie, która zajmie się sprzedażą ciągników.

Roczny koszt holowania na świecie samolotów pasażerskich dojdzie do 8,4 mld dolarów w 2020 r., ale system TaxiBot - jak zapewnia producent - może zmniejszyć ten koszt do poniżej 3 mld dol. Ponadto zmniejsza emisję spalin o 85 proc. i hałasu o 50 proc.

TaxiBot jest częściowo zrobotyzowanym pojazdem sterowanym zdalnie przez pilota, zaprojektowanym do przemieszczania samolotu spod rękawa na miejsce startu na pasie i z pasa pod rękaw, z wyłączonymi silnikami. Został opracowany przez IAI, który dostarcza roboty i francuską firmę TLD, producenta naziemnego sprzętu wsparcia na lotniskach, dostawcy ciągników, który postanowił wziąć część ryzyka. Współpracował z nimi dział inżynierii i usług operacyjnych Lufthansy.

Biznes
Zatopiony superjacht „brytyjskiego Billa Gates'a" podniesiony z dna
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji