W listopadzie rejestracje nowych jednośladów (w tym motorowerów) wzrosły w porównaniu do ubiegłego miesiąca o przeszło 15 proc., a samych motocykli podskoczyły przeszło dwukrotnie – do 458 sztuk, czyli o prawie 102 proc. – podał we wtorek Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).
Wysoki wzrost sprzedaży widoczny jest za cały okres od stycznia do końca listopada: w ciągu 11 miesięcy liczba rejestracji nowych maszyn wyniosła 9521 sztuk. To prawie o jedną trzecia więcej niż w tym samym okresie przed rokiem. Ze statystyk PZPM wynika, że jest to najlepszy skumulowany wynik jedenastu miesięcy od 2008 roku, kiedy przybyło w takim czasie 10363 nowych motocykli.
Najpopularniejszą marką motocyklową licząc od początku roku pozostaje Romet Motors (sprzedanych 1690 szt., wzrost o 50 proc. r/r). Ma ona 17,8-procentowy udział w rynku, o ponad 2 pkt. procentowe większy niż rok temu. Następna jest Yamaha (1182 szt., wzrost o 78,5 proc.), której udział w rynku wynosi 12,4 proc.. Trzecią pozycję z wynikiem 935 szt. (wzrost o 26,5 proc. r/r.) zajmuje BMW z udziałem rynkowym na poziomie 9,8 proc. Tak dobry wynik zarówno samego listopada jak i całego okresu od początku roku to efekt gwałtownego wzrostu popularności motocykli o pojemnościach silnika 125 cm3. Tylko w listopadzie sprzedano ich czterokrotnie więcej niż w tym samym miesiącu rok wcześniej. Jak podaje PZPM, od początku roku przybyło ich 3783, co stanowi prawie 40 proc. rynku. Powodem tego boomu jest zmiana przepisów. Nowe regulacje wprowadzone w sierpniu zezwoliły na prowadzenie motocykli o pojemności do 125 cm3 posiadaczom prawa jazdy kategorii B. Wcześniej kierowcy z tą kategorią mogli bez dodatkowych uprawnień jeździć wyłącznie jednośladami z silnikami o pojemności do 50 cm3 i mocy silnika do 4 kW. W praktyce są to miejskie skutery nie przekraczające prędkości 50 km na godzinę. A więc wolne, przez to niezbyt bezpieczne, bo nie oferujące wystarczającego przyspieszenia przy wyprzedzaniu. Tymczasem 125-ki są niewiele droższe, za to o wiele praktyczniejsze i bardzo łatwo się je prowadzi.
Ale stale utrzymuje się także znaczący popyt na duże motocykle o pojemnościach silnika ponad 750 cm3. Od stycznia sprzedano 2789 takich maszyn, a w samym listopadzie ich sprzedaż – 166 sztuk – podskoczyła w ujęciu rocznym o przeszło 64 proc.
Mniejszą dynamikę za ten rok widać na rynku wtórnym, choć sam poziom sprzedaży jest znacznie większy. W ciągu jedenastu miesięcy zarejestrowano 44367 używanych motocykli, o 17,7 proc. więcej niż ubiegłym roku. Trójka najpopularniejszych marek w tej części rynku to: Honda (11043 zarejestrowanych motocykli), Yamaha (10117) oraz Suzuki (7739). Wszystkie te marki zanotowały wzrost rejestracji w porównaniu z rokiem ubiegłym.