Covid-19 wymusi robotyzację, ale jeszcze nie w tym roku

Chociaż w 2020 r. liczba nowych instalacji robotów w przemyśle może spaść nawet o połowę w porównaniu z 2019 r., to kolejne lata mają przynieść szybkie odbicie.

Publikacja: 15.10.2020 20:07

Covid-19 wymusi robotyzację, ale jeszcze nie w tym roku

Foto: AdobeStock

– Przed technologią nie ma ucieczki – twierdzi Jędrzej Kowalczyk, prezes Fanuc Polska, spółki japońskiego potentata rynku robotów przemysłowych. Jest przekonany, że w najbliższych latach polskie firmy przyspieszą inwestycje w robotyzację, tym bardziej że od 2021 r. ma do nich zachęcać nowa ulga, pozwalająca odliczyć 50 proc. kosztów wydatków na automatyzację produkcji i modernizację technologiczną firm.

Dodatkowym bodźcem do zainteresowania robotami będzie koronawirus. – W postcovidowym świecie robotyzacja i automatyzacja jest konieczna zarówno dla ochrony zdrowia pracowników, jak też do zapewnienia ciągłości biznesu – zaznacza Marina Bill, szefowa komitetu dostawców robotów w Międzynarodowej Federacji Robotyki (IFR).

Jednak pierwszym efektem pandemii może być spadek inwestycji, Według najnowszych prognoz z raportu IFR, do którego dotarła „Rzeczpospolita", obecny rok przyniesie gwałtowne tąpnięcie na rynku robotyzacji. Liczba nowych instalacji robotów przemysłowych spadnie na świecie do ok. 200 tys., czyli o 46 proc. w porównaniu z 2019, który już był słabszy. Zainstalowano wtedy 373,2 tys. nowych robotów, o 12 proc. mniej niż w rekordowym 2018 r.

– Pandemia spowodowała, że znaczna część firm przyjęła postawę wyczekującą, a to sprawiło, że na przestrzeni ostatnich miesięcy część projektów inwestycyjnych została wstrzymana – wyjaśnia Jędrzej Kowalczyk. Wprawdzie są firmy, które właśnie z uwagi na Covid-19 przyspieszają projekty robotyzacji, lecz przedłużająca się pandemia, a w najgorszym scenariuszu ponowny lockdown, może utrudnić wdrażanie robotów do fabryk w najbliższym czasie.

Podobnego zdania jest Ignacy Święcicki, kierownik Zespołu Gospodarki Cyfrowej w Polskim Instytucie Ekonomicznym, który w niedawnej publikacji prognozował, że ulga na robotyzację i estoński CIT przyspieszą automatyzację i robotyzację w Polsce. Co innego pandemia – jak ocenia Święcicki, Covid-19 z jednej strony zwiększy zainteresowanie robotami i automatami (nie chorują i nie biorą wolnego), lecz z drugiej strony duża niepewność skłania do ostrożności w inwestycjach. W krótkim terminie zwycięży efekt ostrożności, lecz już w przyszłym roku firmy będą dostosowywać swoje strategie do nowej rzeczywistości, więc robotyzacja ma przyspieszyć. Polskie firmy mają tu sporo do nadrobienia, chociaż w 2019 r. nasz kraj zajął na świecie 14. miejsce pod względem liczby nowych robotów w przemyśle (zainstalowano ich 2642 – najwięcej w regionie). Jednak pod względem gęstości robotów (ich liczby na 10 tys. pracowników) nadal wypadamy słabo – w Polsce ten wskaźnik wzrósł tylko o 4 do 46, podczas gdy na świecie o 14 (do 113).

Jak prognozuje IFR, po tąpnięciu w 2020 r., w kolejnych latach powinno nastąpić wyraźne odbicie w robotyzacji (podobnie jak po kryzysie finansowym), tym bardziej że jej zalety odkrywa coraz więcej branż. Szybko przybywa robotów w sektorze FMCG. – Automatyzacja wspierająca procesy produkcji to bardzo ważny kierunek rozwoju naszej fabryki – twierdzi Piotr Mikołajski, dyrektor fabryki kosmetyków Avon Operations Polska w Garwolinie, gdzie pracuje już 40 robotów. W tym roku, oprócz kilku nowych robotów przemysłowych, wprowadzono tam kilka cobotów, czyli robotów bezpośrednio współpracujących z ludźmi. Jacek Królik, prezes VersaBox, polskiego producenta robotów i dostawca cyfrowych systemów do transportu wewnątrz firm, twierdzi, że pandemia już zdecydowanie zwiększyła zainteresowanie robotyzacją. – Do atutów związanych z niskimi kosztami pracy robotów, niewymagających wynagrodzeń i świadczeń socjalnych, dołączyły argumenty związane z bezpieczeństwem epidemiologicznym – dodaje. Jak przypominają eksperci, w 2030 r. w Polsce będziemy mieli 2 mln pracowników mniej niż obecnie. Roboty muszą więc wykonywać coraz więcej, szczególnie monotonnej czy szkodliwej pracy.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej