Reklama

Każdy chce lotniska

To nieważne, że jest lotnisko w oddalonym o 80 km Radomiu oraz w Krakowie, do którego jest o 20 km dalej. Kielce także chcą mieć własny port lotniczy.

Publikacja: 26.05.2015 12:37

Każdy chce lotniska

Foto: Materiały Promocyjne

Według informacji „rynku Infrastruktury" skoro w Kielcach są Targi Kielce, na które w ciągu roku przyjeżdża 200 tys. gości z 60 krajów, to lotnisko jest niezbędne. Kielecki port według szacunków miałby kosztować 360 mln złotych.

Jak dowód celowości takiej inwestycji władze Kielc wskazują inwestycję w Radomiu-Sadkowie. Mimo, że wybudowano tam lotnisko, które w zeszłym roku nie było w stanie ściągnąć nawet przewoźników czarterowych. A w tym roku, od 1 września, będzie miało jedno połączenie międzynarodowe — do Rygi. Radom jednak liczy na więcej. Żeby zachęcić linie lotnicze zniósł opłaty za lądowanie, ale już opłata za odprawionego pasażera należy do najwyższych w kraju — wynosi 37,20 zł. Drożej jest tylko na Lotnisku Chopina w Warszawie, w porcie im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, oraz w Modlinie i w krakowskich Balicach.

—To nieporozumienie. Takie miasta, jak Radom, ale również i Łódź skorzystałyby dużo bardziej na dobrym i szybkim połączeniu kolejowym z Warszawą, niż na łataniu bez końca dziury finansowej lotnisk funkcjonujących na ich obszarze — uważa Jacek Krawczyk, unijny ekspert lotniczy, wiceprzewodniczący Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego. Według kieleckich symulacji lotnisko w Obicach oddalone o 25 km od miasta miałoby już w pierwszym roku 100 tys. pasażerów, a pierwszy milion osiągnęłoby po 10 lata operacji. Na przygotowania, głównie kupno gruntów pod inwestycję wydano 31 mln złotych.

Jak na razie w Polsce bez lotnisk funkcjonują tylko 4 województwa — właśnie świętokrzyskie, opolskie, podlaskie i warmińsko-mazurskie. Oddanie portu w Szymanach ograniczy tę liczbę do trzech. To nie znaczy, że pozostałe kwitną.

Port w Babimoście pod Zieloną Górą był zaplanowany do obsłużenia przynajmniej 90 tys. pasażerów, co miało przynosić 3,5 mln złotych przychodu. Obsługuje 12 tys. i małe jest prawdopodobieństwo, żeby ta liczba wzrosła zgodnie z planami do prawie pół miliona w 2040 roku. Na lotnisko wydano 50 mln złotych, a 34 mln złotych kosztowała dopłata do biletów lotniczych, nazywana oficjalnie promocją. Nie tylko Babimost dopłaca, bo 1,47 mln za wykonanie ok 80 lotów na trasie Bydgoszcz- raków. Połączenie ma być wykonywane przez linię Sprint Air 3 razy w tygodniu. Bilet ma kosztować nie więcej, niż 99 złotych, a do każdego miejsca w samolocie (nie pasażera) samorząd dopłaca ok 550 złotych. Jedyne, co ma zrobić Sprint Air (oczywiście poza lataniem) to umieszczenie na kadłubie herbu Bydgoszczy. Na takim lataniu rok temu zarabiał uziemiony w końcu marca Eurolot. Latał wtedy z Babimostu do Krakowa, a samorząd lubuski dopłacał do każdego lotu 20 tys. złotych. Mimo to linia upadła. Nie jest znana kwota, jaką płaci za latanie Wizz Airowi lotnisko w Lublinie. W rozmowie z „Rzeczpospolitą" prezes linii, Jozef Varadi powiedział, że „jest to normalna umowa marketingowa".

Reklama
Reklama

Zdaniem Jacka Krawczyka, to bardzo niebezpieczna strategia. I przypomina, że wykorzystywane przez linie niskokosztowe lotnisko Charleroi pod Brukselą musiało zwrócić władzom regionalnym 6 mln euro pomocy publicznej, bo Komisja Europejska uznała ją za nieuzasadnioną. A Germanwings, TUIFly i Ryanair musiały oddać portowi Zweibruecken w Niemczech łącznie prawie 2 mln euro. KE uznała wtedy, że promocyjne stawki opłat lotniskowych, to pośrednia pomoc publiczna.

— Nie zdziwiłbym się, gdyby podobne sprawy pojawiły się także w odniesieniu do polskich lotnisk regionalnych — uważa Jacek Krawczyk.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama