Będą wypożyczać samochody na prąd

Dwieście samochodów z elektrycznymi silnikami ma oferować wypożyczalnia aut we Wrocławiu. Także Warszawa i Kraków przymierzają się do podobnych przedsięwzięć.

Publikacja: 29.09.2015 19:48

Będą wypożyczać samochody na prąd

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Wypożyczalnia elektrycznych aut ma przyczynić się do ograniczenia we Wrocławiu emisji CO2. Władze miasta rozpisały przetarg na wyłonienie firmy, która zrealizuje przedsięwzięcie. O uzyskanie zlecenia stara się Arriva Polska, Enigma Systemy Ochrony Informacji, Decatur Investmets oraz AWL VIII. Piątą ofertę złożył Egis Projects Polska z firmą Nawrot. Według biura prasowego wrocławskiego Urzędu Miasta, wnioski mają być analizowane, po czym odbędą się negocjacje. Plany zakładają utworzenie we Wrocławiu 60 do 100 stacji ładowania akumulatorów oraz ok. 400-500 miejsc parkingowych.

Podobny projekt chce realizować Kraków, gdzie w grudniu ub. roku podpisano list intencyjny z prywatną firmą. Wypożyczalnia miałaby działać na zasadach komercyjnych, bez otrzymywania wparcia finansowego miasta. Prowadzone są także rozmowy z przedstawicielami Nissana, Toyoty, EDF i ABB o możliwości uruchomienia oraz obsługi systemu sieci terminali ładowania pojazdów elektrycznych na terenie miasta. Podobne stacje już działają w Warszawie i Wrocławiu.

W Warszawie do przetargu na wypożyczalnię elektrycznych aut mogłoby dojść jeszcze w tym roku. Propozycję muszą najpierw zaakceptować radni.

Wypożyczalnie samochodów elektrycznych działają m. in. w Paryżu, Londynie, Wiedniu, Berlinie, czy Amsterdamie. Tam także rośnie sprzedaż samochodów elektrycznych. Według firmy analitycznej Frost & Sullivan, Europa będzie drugim z globalnych rynków dla aut elektrycznych. Łączna sprzedaż takich samochodów ma się zbliżyć w tym roku do pół miliona.

Według Frost & Sullivan, będzie rósł popyt na pojazdy o dalekim zasięgu, którymi klienci mogą podróżować dalej niż zwykłym pojazdem elektrycznym. Z analiz wynika, że w roku 2014 sprzedano prawie 304,7 tys. aut elektrycznych, a ich sprzedaż  w roku 2015 osiągnie poziom 466,4 tys. sztuk. Do końca roku Ameryka Północna pozostanie liderem, z udziałem w rynku wynoszącym 36 procent. Na kolejnych miejscach będą: Europa (27 procent udziału w rynku) oraz Chiny (24 procent).

Z drugiej strony, choć rynek pojazdów elektrycznych rośnie we wszystkich regionach, to ogólne wyniki sprzedaży nie spełniają oczekiwań producentów samochodów. Producenci pojazdów w Europie oraz Ameryce Północnej nie zdołali osiągnąć zakładanego poziomu sprzedaży, główne z powodu niechęci użytkowników do wprowadzania nowych technologii, długiego czasu ładowania pojazdów oraz niewiedzy o zaletach tego typu pojazdów – zaznacza Frost & Sullivan.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne