Indyjskie auto trafi do Japonii

Maruti Suzuki India będzie po raz pierwszy eksportować do Japonii swój samochód produkowany w Indiach.

Publikacja: 26.10.2015 15:36

Indyjskie auto trafi do Japonii

Foto: Bloomberg

Suzuki już osiąga około jednej trzeciej swych obrotów z Maruti, która sprzedaje co drugi pojazd kupowany w Indiach, ale dąży do zwiększenia swej obecności na bardziej dojrzałych rynkach. Temu celowi ma służyć hatchback z segmentu premium Baleno, którego premiera odbyła się właśnie w Delhi. Jego producent zacznie z początkiem 2016 r. jego eksport do 100 krajów, w tym do Japonii i do Europy, aby uplasować się obok innych globalnych firm samochodowych.

Jeśli Maruti uda się zdobyć klientów i przekonać ich do jakości i wyglądu auta powstałego w Indiach, to zyska szansę stworzenia bazy eksportowej dla następnych modeli - stwierdził dyrektor Maruti, Kenichi Ayukawa.

- Konkurencja jest bardzo ostra w krajach rozwiniętych, mają tam dużo dobrych wyrobów i z tym założeniem musimy konkurować. Jedli nasz produkt osiągnie sukces, to mamy szansę rozwijania naszej strategii - dodał.

Strategię eksportu trzeba dopiero opracować, ale Indie stają przed szansą stworzenia ośrodka eksportowego dla Suzuki - uważa Ayukawa i dodał, że Maruti planuje wysłać na eksport w 2016 r. około 50 tys. aut Baleno.

Globalne firmy w rodzaju Volkswagena, Forda i Hyundaia wykorzystują już Indie jako ośrodek eksportu na wschodzące rynki w Afryce i Ameryce Łacińskiej dzięki taniej bazie przemysłowej. Wprawdzie Maruti jest największym producentem w Indiach, w ostatnim roku do 31 marca sprzedała 1,2 mln samochodów, ale jest eksport jest ograniczony i to głównie do krajów w Afryce i Ameryce Łacińskiej.

Eksport do krajów rozwiniętych morze zapewnić tej firmie dodatkowe korzyści, bo pomoże jej doprecyzować ofertę na rynek wewnętrzny w sytuacji, gdy wielcy rywale: Hyundai, Ford i Renault zaczynają oferować małe samochody bardziej wyposażone w elementy bezpieczeństwa i systemy informacyjno-rozrywkowe.

Eksportowe plany Maruti pozwolą jej zapoznać się lepiej z technologiami i procesami produkcji stosowanymi na rozwiniętych rynkach, które następnie (technologie, procesy) będzie mogła wykorzystać w swoich samochodach sprzedawanych w Indiach - uważa partner IHS Automotive, Puneet Gupta.

- Ten produkt ma zasadnicze znaczenie dla przyszłej strategii Maruti. Ta firma przygotowuje się do konkurencji w następnej dekadzie - powiedział i dodał, że rzadko zdarza się, by japońska firma samochodowa importowała z Indii, co świadczy o znaczeniu tego kraju dla Suzuki.

Suzuki już osiąga około jednej trzeciej swych obrotów z Maruti, która sprzedaje co drugi pojazd kupowany w Indiach, ale dąży do zwiększenia swej obecności na bardziej dojrzałych rynkach. Temu celowi ma służyć hatchback z segmentu premium Baleno, którego premiera odbyła się właśnie w Delhi. Jego producent zacznie z początkiem 2016 r. jego eksport do 100 krajów, w tym do Japonii i do Europy, aby uplasować się obok innych globalnych firm samochodowych.

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polskie firmy kontra chińska konkurencja, miliardy na transformację energetyczną
Biznes
Spółka Srebrna z rekordowymi przychodami. Wśród wydatków tysiące na karmę dla kotów
Biznes
Prezes Totalizatora Sportowego odwołany ze stanowiska
Biznes
Jak ma działać przedsiębiorstwo przyszłości? Konferencja Business Centre Club