Amerykanie szukają szpiegów w autach z Chin

Urząd prezydenta USA wszczął postępowanie wyjaśniające, czy pojazdy podłączone do internetu, produkowane w Chinach mogą być używane do szpiegowania Amerykanów. To element kampanii wyborczej Joe Bidena, podjęty po panice koncernów samochodowych w USA przed zalewem chińskich e-aut.

Publikacja: 03.03.2024 14:39

Amerykanie szukają szpiegów w autach z Chin

Foto: Qilai Shen/Bloomberg

Biały Dim ogłosił w czwartek postępowanie argumentując, że samochody podłączone do internetu stwarzają „nowe możliwości szpiegowania i sabotażu”, więc stanowią zagrożenie dla narodowego bezpieczeństwa.

Chiński sektor pojazdów elektrycznych prześcignął wszystkie inne w ostatnich latach i chce dojść do eksportu swych wyrobów na cały świat, często tańszego od oferowanych samochodów amerykańskich. Joe Biden, który walczy o reelekcję, przyznał w wystąpieniu, że może to być zagrożenie dla gospodarki amerykańskiej: — Zapewnimy, że przyszłość przemysłu samochodowego będzie robiona tu w Ameryce przez amerykańskich robotników — powiedział.

Czytaj więcej

Belgowie wpuścili Alibabę na lotnisko.Teraz boją się szpiegów

Eksperci od polityki uważają, że jego odniesienie się do chińskiego szpiegowania i potrząsanie przez Bidena szabelką są kolejnymi okazjami do pokazywania, iż jest twardy wobec Chin — pisze Reuter. — Ta wypowiedź ma wyraźnie na celu osłabienie zarzutu, że jest słaby wobec Chin jak i znaleźć rozwiązanie tego wyzwania — uznał Scott Kennedy, specjalista od Chin w waszyngtońskim Ośrodku Studiów Strategicznych i Międzynarodowych.

Ambasada Chin skrytykowała te słowa prezydenta, który jej zdaniem wzmacnia teorię „zagrożenia przez Chiny” do likwidowania konkurencji.

Chiny demolują samochodowych rywali

Kennedy uważa jednak, że to postępowanie wyjaśniające jest rozsądne, ale niepokoi go możliwość wywołania wyścigu do protekcjonizmu opartego na „przesadzonych obawach o bezpieczeństwo narodowe”. To mogłoby zamieszać w łańcuchach dostaw na świecie i zaszkodzić produkcji w USA.

Wielu przedstawicieli przemysłu wzywało do podwyższenia barier handlowych wobec chińskich producentów samochodów, USA i Europa zastanawiają się nad tym. Elon Musk powiedział wręcz w styczniu, że inaczej Chiny zdemolują samochodowych rywali na świecie.

Czytaj więcej

Chiny największym na świecie eksporterem samochodów w 2023 r. Zdetronizowały Japonię

Administracja Bidena nie przedstawiła dowodów na szpiegowanie przez bardzo małą liczbę chińskich samochodów obecnych na amerykańskich drogach. Chiny mają jednak spory dorobek w używaniu technologii do rozpoznawania w Stanach. W ubiegłym roku władze USA uruchomiły operację zwalczania działalności hakerskiej Chińczyków, która dotyczyła tysięcy odbiorników podłączonych do internetu.

Restrykcyjna polityka handlowa wobec Chin jest jednym z nielicznych obszarów zgody mocno podzielonego społeczeństwa w USA. Joe Biden kontynuował w zasadzie wojnę handlową z Chinami wypowiedzianą przez Donalda Trumpa. Biden szukał teraz poparcia w Michigan, centrum motoryzacji (tu mają swe centrale GM, Ford i Chrysler), jednym z kilku stanów, które zadecydują o wygranej w wyborach. — On musi być ofensywny i odebrać Trumpowi argument, że miejsca pracy będą uciekać do takich krajów jak Chiny — stwierdził miejscowy ankieter Bernie Porn.

Biały Dim ogłosił w czwartek postępowanie argumentując, że samochody podłączone do internetu stwarzają „nowe możliwości szpiegowania i sabotażu”, więc stanowią zagrożenie dla narodowego bezpieczeństwa.

Chiński sektor pojazdów elektrycznych prześcignął wszystkie inne w ostatnich latach i chce dojść do eksportu swych wyrobów na cały świat, często tańszego od oferowanych samochodów amerykańskich. Joe Biden, który walczy o reelekcję, przyznał w wystąpieniu, że może to być zagrożenie dla gospodarki amerykańskiej: — Zapewnimy, że przyszłość przemysłu samochodowego będzie robiona tu w Ameryce przez amerykańskich robotników — powiedział.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Przyszłość prawa w świecie transformacji biznesu – relacja z Forum Legal Transformation 2024
Biznes
Ekonomista oszacował „moc” reprezentacji na Euro 2024. Która najsilniejsza?
Biznes
System kaucyjny u bram, lobbing odpocznie. Jest trzeci wniosek operatora
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Biznes
Renasansu atomu już nic nie zatrzyma. Efekt? Wielka hossa na zapomnianym rynku
Biznes
Euro 2024 to emocje nie tylko sportowe. Spółki giełdowe wydają krocie na sponsoring