Ogłaszany we wtorek tegoroczny raport firmy doradczej Boston Consulting Group i magazynu Vogue Polska dotyczący branży modowej ilustrują wizerunki kilkudziesięciu modeli i modelek – przedstawicieli różnych ras, grup wiekowych, wśród których są też osoby o bardzo krągłych kształtach i z niepełnosprawnościami. Łączy je jedno – nie są to żywi ludzie, a wizerunki wykreowane przez sztuczną inteligencja, która w coraz większym zakresie jest wykorzystywana także w branży mody. I jak oceniają autorzy raportu, może pomóc w zwiększaniu różnorodności i inkluzywności w tej branży, która ma coraz bardziej zróżnicowaną grupę klientów.
Rola kobiet
Na razie z różnorodnością i inkluzywnością w modzie nie jest najlepiej, chociaż kobiety stanowią 85 proc. absolwentów związanych z modą kierunków studiów, a także większość pracowników w produkcji i handlu odzieżą. Nadal jednak są w mniejszości we władzach czołowych firm działających na rynku mody – zwracała uwagę Barbara Załęska-Szubert, dyrektorka w BCG, komentując wyniki raportu „Beyond Boundaries: Diversity and AI in Fashion”.
Czytaj więcej
Władze w Pekinie zapowiadają zwiększenie łącznej mocy obliczeniowej kraju o ponad połowę do 2025 r. Chiny zwiększają nacisk na innowacje w zakresie superkomputerów i sztucznej inteligencji.
Podsumowuje on rezultaty badania 56 dużych spółek – liderów rynku mody z różnych państw, w tym z Polski. Jak wynika z raportu, kobiety stanowią obecnie 39 proc. członków zarządów i rad nadzorczych w tych firmach. Wprawdzie jest to powyżej średniej w rozwiniętych krajach (w największych spółkach giełdowych w krajach OECD ten udział wynosił w ubiegłym roku 29,6 proc.), ale niewiele, jak na rolę kobiet na rynku pracy w branży modowej.
Kto kreuje modę
Co więcej, jak zwracają uwagę autorzy raportu, to mężczyźni zajmują dzisiaj stanowiska dyrektorów kreatywnych największych marek mody, które mają decydujący wpływ na ten rynek. Wzrost udziału i roli kobiet to jeden z aspektów zwiększania różnorodności a także inkluzywności w branży modowej.