Sztuczna inteligencja może zmienić rynek mody

Branża modowa krytykowana często za wąskie pojmowanie piękna i przedmiotowe traktowanie kobiet coraz mocniej stawia na różnorodność. W zmianach wspiera ją AI.

Publikacja: 10.10.2023 03:00

Oczekiwaną przez konsumentów różnorodność modeli i modelek coraz częściej będzie zapewniać sztuczna

Oczekiwaną przez konsumentów różnorodność modeli i modelek coraz częściej będzie zapewniać sztuczna inteligencja – jak dowodzą ilustracje w tegorocznym raporcie BCG i Vogue Polska

Foto: Paper RGB

Ogłaszany we wtorek tegoroczny raport firmy doradczej Boston Consulting Group i magazynu Vogue Polska dotyczący branży modowej ilustrują wizerunki kilkudziesięciu modeli i modelek – przedstawicieli różnych ras, grup wiekowych, wśród których są też osoby o bardzo krągłych kształtach i z niepełnosprawnościami. Łączy je jedno – nie są to żywi ludzie, a wizerunki wykreowane przez sztuczną inteligencja, która w coraz większym zakresie jest wykorzystywana także w branży mody. I jak oceniają autorzy raportu, może pomóc w zwiększaniu różnorodności i inkluzywności w tej branży, która ma coraz bardziej zróżnicowaną grupę klientów.

Rola kobiet

Na razie z różnorodnością i inkluzywnością w modzie nie jest najlepiej, chociaż kobiety stanowią 85 proc. absolwentów związanych z modą kierunków studiów, a także większość pracowników w produkcji i handlu odzieżą. Nadal jednak są w mniejszości we władzach czołowych firm działających na rynku mody – zwracała uwagę Barbara Załęska-Szubert, dyrektorka w BCG, komentując wyniki raportu „Beyond Boundaries: Diversity and AI in Fashion”.

Czytaj więcej

Chiny szykują uderzenie w potęgę Amerykanów. Komputery i sztuczna inteligencja

Podsumowuje on rezultaty badania 56 dużych spółek – liderów rynku mody z różnych państw, w tym z Polski. Jak wynika z raportu, kobiety stanowią obecnie 39 proc. członków zarządów i rad nadzorczych w tych firmach. Wprawdzie jest to powyżej średniej w rozwiniętych krajach (w największych spółkach giełdowych w krajach OECD ten udział wynosił w ubiegłym roku 29,6 proc.), ale niewiele, jak na rolę kobiet na rynku pracy w branży modowej.

Kto kreuje modę

Co więcej, jak zwracają uwagę autorzy raportu, to mężczyźni zajmują dzisiaj stanowiska dyrektorów kreatywnych największych marek mody, które mają decydujący wpływ na ten rynek. Wzrost udziału i roli kobiet to jeden z aspektów zwiększania różnorodności a także inkluzywności w branży modowej.

Dlaczego warto to robić? Barbara Załęska-Szubert przypominała najnowsze wyniki opracowanego przez BCG latem br. wskaźnika Bliss Index, według którego osoby, które w miejscu pracy mogą się czuć swobodnie, być sobą, nie tylko są bardziej lojalne wobec pracodawcy, ale też bardziej zmotywowane do pracy i aż pięciokrotnie rzadziej doświadczają problemów ze zdrowiem psychicznym niż osoby, które takiej swobody nie mają.

Na różnorodności i inkluzywności w pracy korzystają też same firmy, osiągając wyższe przychody z innowacji i lepiej sobie radząc w czasach recesji. Nic więc dziwnego, że kwestia różnorodności, równości i integracji określana często angielskim skrótem DEI (Diversity, Equity and Inclusion) zyskuje na znaczeniu w branży modowej. Barbara Załęska-Szubert zwraca uwagę, że już dziewięć na dziesięć badanych w raporcie firm opracowało strategię DEI i ma menedżerów odpowiedzialnych za ten obszar, a dwie trzecie wyznaczyło tu cele na 2023 rok. Sporo jest jeszcze jednak do zrobienia – nie tylko w polityce kadrowej, ale także rynkowej.

Presja konsumentów

Eksperci BCG przypominają, że tylko co druga z uczestniczących w badaniu firm oferuje ubrania dla różnych typów sylwetek. Co prawda aż dwie trzecie z nich wprowadziło już inkluzywną rozmiarówkę (uwzględniając też osoby o nietypowych rozmiarach), lecz jednocześnie aż 62 proc. klientów na rynku mody ma problemy ze znalezieniem ubrań, w których ich sylwetka wyglądałaby korzystnie. Na przykład w Europie, gdzie typowym rozmiarem odzieży jest obecnie 44, jedynie co piąte ubranie jest dostępne w tym rozmiarze.

W rezultacie wiele kobiet ma ograniczony dostęp do mody. Presja konsumentów jest jednym z czynników, które wymuszają większą różnorodność w branży modowej. Raport podkreśla, że ponad dwie trzecie z nich oczekuje od firm działań wspierających różnorodność, w tym np. inkluzywnego podejścia do prezentacji mody.

Dostrzegły to zresztą same firmy; aż 91 proc. badanych spółek zatrudnia różnorodne modelki, w tym także osoby dużo starsze i cięższe od „rynkowej średniej”. Sandra Prętczyńska-Plichta, konsultantka w BCG, zaznacza, że dużą rolę w rozwoju DEI może mieć sztuczna inteligencja. Z jej pomocą można np. wygenerować wizerunki różnorodnych modeli i modelek w firmach, których nie stać na drogie sesje zdjęciowe. Narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI) mogą też wspierać analizę wzorców zakupowych, ułatwiając zrównoważoną konsumpcję na rynku mody i pomagając w walce z problemem odpadów odzieżowych.

71 proc. badanych firm uważa, że korzyści płynące z GenAI, generatywnej sztucznej inteligencji, w tym oszczędność czasu, redukcja błędów i poprawa innowacyjności – przewyższają ewentualne ryzyka.

Ogłaszany we wtorek tegoroczny raport firmy doradczej Boston Consulting Group i magazynu Vogue Polska dotyczący branży modowej ilustrują wizerunki kilkudziesięciu modeli i modelek – przedstawicieli różnych ras, grup wiekowych, wśród których są też osoby o bardzo krągłych kształtach i z niepełnosprawnościami. Łączy je jedno – nie są to żywi ludzie, a wizerunki wykreowane przez sztuczną inteligencja, która w coraz większym zakresie jest wykorzystywana także w branży mody. I jak oceniają autorzy raportu, może pomóc w zwiększaniu różnorodności i inkluzywności w tej branży, która ma coraz bardziej zróżnicowaną grupę klientów.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Róża Thun: Trzeba podnieść kulturę płatności. To pomoże mniejszym firmom
Materiał partnera
Na Progu Rewolucji Cyfrowej: Rozmowa z Prezesem IAB Polska i Przewodniczącym Jury przed Galą IAB MIXX Awards 2023
Materiał partnera
Atrakcyjna propozycja dla przyszłych specjalistów IT
Biznes
Strajk pracowników w Gucci. Powód: przeprowadzka
Biznes
Świąteczna hossa wyjazdowa. Górale mówią: jest super
Materiał Promocyjny
Razem dla Planety, czyli chemia dla zrównoważonej przyszłości