Jakie pomysły mają firmy na przetrwanie w kryzysie?

Sytuacja gospodarcza nie oszczędza przedsiębiorstw, bez względu na ich wielkość. Duże firmy potrzebują budżetu na planowane w tym roku wdrożenia nowych rozwiązań oraz ekspansję krajową i zagraniczną, małe walczą o przetrwanie.

Publikacja: 26.06.2023 17:43

Jakie pomysły mają firmy na przetrwanie w kryzysie?

Foto: Adobe Stock

To, jak firmy reagują na niekorzystną sytuację gospodarczą, zależne jest od ich wielkości - pokazuje badanie firmy ubezpieczeniowej Wiener „Małe, średnie firmy – wielkie wyzwania na 2023”.

Okazuje się, że największe przedsiębiorstwa, zatrudniające co najmniej 50 pracowników, rzadziej niż mniejsze decydowały się na podwyżki cen produktów i usług (57 proc. dużych firm vs. 67 proc. małych). Skupiały się na budowaniu poduszki finansowej (39 proc.), a co trzecia wystąpiła o dotacje.

Duże firmy trzy razy częściej niż najmniejsze decydowały się na ubezpieczenie majątku firmy (31 proc. dużych vs. 9 proc. małych firm) oraz poszerzenie działalności w Polsce (28 proc.) i za granicą (16 proc.). Co piąta przeniosła działalność do internetu.

Czytaj więcej

Po kilku branżach inflacja spływa jak po kaczce. Reszta płaci i płacze

Najmniejsze firmy (zatrudniające 1–9 pracowników) na kryzys zareagowały podwyżką cen usług. Zdecydowało się na to aż 67 proc. właścicieli przedsiębiorstw. Małe biznesy w odpowiedzi na niekorzystną sytuację gospodarczą musiały również ograniczyć inwestycje – przyznało to aż 6 na 10 firm. Częściej również zmniejszyły wydatki na reklamę (38 proc. małych firm vs. 23 proc. średnich firm).

12 proc. właścicieli ograniczyło działalność swojej firmy w Polsce, a co dziesiąty – także za granicą. Warto również zwrócić uwagę, że w przeciwieństwie do średnich i dużych firm, najmniejsze przedsiębiorstwa najrzadziej decydowały się na przeniesienie działalności do internetu – zrobiło tak zaledwie 4 proc. z nich. Dla porównania, taki krok podjęło 17 proc. przedsiębiorstw średniej wielkości oraz 21 proc. największych firm.

– Jak wynika z naszego badania, zdaniem 27 proc. przedsiębiorców, żadne z podejmowanych przez nich w ostatnich dwóch latach wysiłków nie przyniosły efektów, a sytuacja firmy nie uległa poprawie lub wręcz się pogorszyła. Są jednak właściciele firm, którzy dostrzegają pozytywne skutki swoich działań w ostatnich dwóch latach. 16 proc. uważa, że to inwestycje oraz rozszerzenie działalności, pozytywnie wpłynęły na rozwój przedsiębiorstwa, 15 proc. jest zdania, że pomogło im zwiększenie popytu na produkty i usługi oraz pozyskanie nowych klientów i rynków. Co 10. firmie rozwój ułatwiły dotacje rządowe i unijne oraz dofinansowania zewnętrzne – wylicza Adam Dwulecki, prezes zarządu Wiener TU S.A. Vienna Insurance Group. - To, czego potrzebują dziś firmy, to stabilizacja i możliwość przewidzenia najbliższej przyszłości - dodaje.

Z badania Wienera wynika, że wielkość firmy wpływa również na plany przedsiębiorstw na najbliższy rok. Największe firmy w większości planują skupić się w tym roku na rozwoju (88 proc.) i poszerzeniu swojej oferty produktów bądź usług (80 proc.), natomiast dla najmniejszych podstawowym celem jest przetrwanie na rynku (83 proc.).

Duże firmy (zatrudniające ponad 50 pracowników) mają na ten rok ambitne plany: 67 proc. właścicieli chce wdrożyć nowe rozwiązania technologiczne, a 62 proc. chce poszerzyć obszar działalności w Polsce. Ponadto, 37 proc. ma w planach ekspansję zagraniczną.

W przypadku najmniejszych firm, zatrudniających do 9 pracowników, prawie połowa skupi się na budowaniu oszczędności, a 40 proc. postawi na rozwój. To dwukrotnie mniej niż w przypadku średnich i dużych przedsiębiorstw. Wśród planów, małe firmy wymieniają również poszerzenie oferty usług (42 proc.) i wdrożenie nowych rozwiązań technologicznych. 28 proc. właścicieli widzi szansę we wprowadzeniu nowych rozwiązań podatkowych.

To, jak firmy reagują na niekorzystną sytuację gospodarczą, zależne jest od ich wielkości - pokazuje badanie firmy ubezpieczeniowej Wiener „Małe, średnie firmy – wielkie wyzwania na 2023”.

Okazuje się, że największe przedsiębiorstwa, zatrudniające co najmniej 50 pracowników, rzadziej niż mniejsze decydowały się na podwyżki cen produktów i usług (57 proc. dużych firm vs. 67 proc. małych). Skupiały się na budowaniu poduszki finansowej (39 proc.), a co trzecia wystąpiła o dotacje.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Rosyjska „stolica spa” powstanie za polską granicą
Biznes
Tony Mercer: Wielka zmiana w usługach wizowych i identyfikacyjnych
Biznes
TikTok: Bezpieczeństwo użytkowników jest dla nas absolutnym priorytetem
Biznes
Polskie miasta coraz częściej grają w zielone
Biznes
Orlen może zrezygnować z prasy i usług kurierskich. Odwrotu od fuzji nie będzie
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy