Jak poinformowała w poniedziałek Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIZ), wśród wszystkich projektów obsługiwanych przez Agencję, sektor outosourcingu znajduje się obecnie na pierwszym miejscu. - Na 165 aktualnie obsługiwanych projektów, aż 73 to inwestycje w nowoczesne usługi o docelowym zatrudnieniu nawet 16 tys. osób – powiedział Sławomir Majman, prezes PAIZ.
Jeszcze dziesięć lat temu udział tego rodzaju inwestycji w całości projektów zakończonych przy udziale Agencji nie przekraczał 5 proc. Tymczasem obecnie jest to udział na poziomie 50 proc., w szczególności pod względem liczby tworzonych miejsc pracy.
Według Fundacji Pro Progressio, branża usług dla biznesu, która lokuje większość inwestycji w największych miastach jak Warszawa czy Kraków, coraz częściej szuka nowych lokalizacji, także w mniejszych ośrodkach. Rośnie także wielofunkcyjność i stopień zaawansowania realizowanych usług. - Firmy, które przed laty rozpoczęły realizację prostych usług, rozbudowują portfolio o procesy bardziej zaawansowane – stwierdza Wiktor Doktór, prezes Pro Progressio. W ofercie firm outsourcingowych znajduje się już m.in.: zarządzanie łańcuchem dostaw, wsparcie techniczne IT, strategiczne dla organizacji działania rachunkowości zarządczej, analityki i zarządzania globalnymi projektami, a także procesami i wiedzą. - W efekcie istniejące centra usług wspólnych zyskują status ośrodków typu KPO (Knowledge Process Outsourcing) oraz COE (Center of excellence) kreujących standardy i najlepsze praktyki wdrażane w międzynarodowych organizacjach – wyjaśniał podczas poniedziałkowego spotkania w Agencji, Rafał Szajewski z Departamentu Inwestycji Zagranicznych PAIZ. Pro Progressio ocenia, że w roku 2016 wystąpi wzrost zapotrzebowania na specjalistów z różnych dziedzin IT. - Nie można wykluczać, że do projektów typu IT Contracting będzie się poszukiwać pracowników poza granicami Polski – uważa Fundacja.
Rozwój centrów usług stał się źródłem dodatkowych miejsc pracy również w sektorze towarów i usług konsumpcyjnych – w handlu, transporcie i łączności oraz w branży kultury i rekreacji. – Na każde 1000 pracowników centrów usług powstaje ponad 250 kolejnych miejsc w ich bezpośrednim otoczeniu – mówi główny analityk reprezentującej branżę usługowa organizacji ABSL, Janusz Górecki.
W rocznym raporcie podsumowującym 2015 rok Pro Progressio oszacowało łączna liczbę firm sektora usługowego w Polsce na 700, a liczbę zatrudnionych tam pracowników na 170 tysięcy.