Rola biznesu w rozwoju społecznym Polski

Pandemia i wojna znacząco zmieniły warunki prowadzenia działalności biznesowej. Nieoczekiwanie stały się ważnym akceleratorem zmian i rozwoju technologii do walki z kryzysem energetycznym.

Publikacja: 12.09.2022 21:18

Uczestnicy debaty wskazywali m.in. na rosnące znaczenie odnawialnych źródeł energii w działalności f

Uczestnicy debaty wskazywali m.in. na rosnące znaczenie odnawialnych źródeł energii w działalności firm

Foto: Mariusz Szachowski, fototaxi.pl

Paneliści zastanawiali się nad tym, jaką funkcję pełni biznes w Polsce w zrównoważonym rozwoju, w rozwijaniu gospodarki obiegu zamkniętego w czasach kryzysu energetycznego i dużej niepewności rynkowej. Choć rozmowa zaczęła się od digitalizacji i bezpieczeństwa, dyskusja szybko skupiła się głównie na różnych aspektach uwypuklonych przez kryzys energetyczny, a więc na dostępności energii, korzystaniu z odnawialnych źródeł energii, a także na oszczędzaniu energii.

Zmiana warunków

– Pandemia dramatycznie przyspieszyła digitalizację naszych działań – powiedział Radosław Kaskiewicz, dyrektor zarządzający 3M East Europe Region. Podzielił się swoją obserwacją, że digitalizacja handlu zwiększyła dostawy bezpośrednie do klientów, nawet małe zakupy są dowożone dziś do paczkomatów lub domów klientów. – To bez wątpienia ma obciążający wpływ na ekologię, więcej usług transportowych oznacza więcej aut na drogach, mimo zdalnej pracy biura są czynne, ogrzewane i schładzane. Ten balans nie jest pozytywny – powiedział szef 3M w Polsce.

Wojna w Ukrainie przyniosła nowe wyzwania nie tylko państwom unijnym, ale także i biznesowi, zwłaszcza firmom prowadzącym interesy w tym kraju. – Jestem odpowiedzialny również za operacje 3M w Ukrainie. Priorytetem było zapewnienie bezpieczeństwa naszym pracownikom i ich rodzinom. Oczywiście musieliśmy także zmienić nasze podejście do planowania i operacji biznesowych na bardziej elastyczne, dostosowane do dynamicznie zmieniających się warunków logistycznych, zakupowych czy regulacyjnych – mówił Kaskiewicz.

Eksperci zgodzili się, że w czasach kryzysu energetycznego pierwszym problemem jest pewny dostęp do energii, przy czym wszyscy ogromne szanse na unormowanie sytuacji widzieli w rozwoju odnawialnych źródeł energii. – W fabrykach 3M w Polsce inwestujemy od lat w energię odnawialną, ale także w rozwiązania zmniejszające zużycie energii, wody czy ilość wytwarzanych odpadów. Od prawie dwóch lat 100 proc. energii kupowanej przez 3M w Polsce pochodzi ze źródeł OZE. Na tym nie koniec. W planach mamy własne instalacje fotowoltaiczne, które – mimo że nie pokryją 100 proc. naszego zapotrzebowania – pozwolą jednak zminimalizować podwyżki cen oraz zwiększą stabilność dostępu do energii – mówił Kaskiewicz, który podkreślił, że dziś nie ma już pytania, czy biznes chce, czy nie chce być zielony lub czy to się opłaca. Praktycznie to jest kwestia „być albo nie być”.

Rośnie rola OZE

OZE są kluczowe także dla firmy IKEA, która w Polsce już w ogromnym stopniu korzysta z zielonej energii i zapowiada kolejne projekty w tym zakresie.

Gdybyśmy w obszarze OZE mieli regulacje upraszczające i przyspieszające zmiany, moglibyśmy zrobić jeszcze więcej 

– Zgodnie ze strategią „People & Planet Positive” do roku 2030 r. staniemy się biznesem pozytywnym dla klimatu. Strategię tę realizujemy konsekwentnie, również w Polsce. Jednym z celów szczegółowych jest 100 proc. zielonej energii dla wszystkich naszych operacji i mogę potwierdzić, że w Polsce to się już dzieje – mówiła Marina Dubakina, prezeska i dyrektorka generalna ds. zrównoważonego rozwoju w IKEA Retail.

Podkreśliła rolę przepisów sprzyjających inwestycjom w OZE. – Gdybyśmy w obszarze OZE mieli regulacje upraszczające i przyspieszające zmiany, moglibyśmy zrobić jeszcze więcej. Grupa Ingka (IKEA) chce zainwestować w transformację energetyczną 4 mld euro, a Polska jest kluczowym rynkiem, ze względu na skalę produkcji to drugi rynek po Chinach. Jesteśmy w stanie zrobić jeszcze więcej i potrzebujemy do tych inwestycji sprzyjających warunków – mówiła Dubakina.

Jakość ekosystemów ma wpływ na to, jak biznes odnajdzie się w nowej, potransformacyjnej rzeczywistości

W OZE inwestuje także BASF. Katarzyna Byczkowska, dyrektor zarządzająca BASF Polska, przyznała, że wojna i kryzys energetyczny faktycznie przyspieszyły w firmie działania środowiskowe i energetyczne, jak inwestycje w zieloną energię, co jest kluczowe w tak energochłonnym przemyśle, jak chemiczny.

– Ogłosiliśmy, że do 2050 r. osiągniemy zerową emisję netto, a do 2030 r. zmniejszymy emisję o 25 proc. w porównaniu z rokiem 2018. Stawiamy mocno na technologie, które nam pozwolą zamknąć obieg czy zmniejszyć zużycie surowców – mówiła Byczkowska. Dla tego producenta chemicznego energia jest ważnym tematem, bo zużywa ok. 4 proc. energii całych Niemiec i tyle gazu, co cała Rumunia. Firma ogłosiła ostatnio największą inwestycję we własne źródła OZE, w największą na świecie farmę wiatrową w Holandii i w fotowoltaikę.

Oszczędzanie energii

Marina Dubakina podkreśliła, że oprócz zewnętrznych przepisów istotne jest też przygotowanie wewnętrznych procedur przedsiębiorstwa w zakresie wartości firmy, wspierania pracowników czy partnerów z łańcuchów dostaw, najlepiej zanim wystąpią problemy.

– Nasza strategia, na podstawie której działamy od 2012 r., pozwala nam jasno określić i realizować priorytety dotyczące zarówno planety, jak i ludzi. Pomaga nam reagować w takich ekstremalnych warunkach, jak pandemia, zmiana klimatu, wojna w Ukrainie. Covid był dla nas wielkim testem odporności, ale pokazał, że mamy solidne fundamenty. Mogliśmy odpowiednio zatroszczyć się o pracowników, o biznes, o partnerów w łańcuchu dostaw. To samo dotyczy naszej reakcji na wojnę – zaangażowanie się w działanie było dla nas oczywistością. Tak właśnie rozumiemy rolę naszego biznesu w zrównoważonym rozwoju Polski – mówiła Dubakina.

Jednym z aspektów różnorodności u globalnych graczy jest większy udział kobiet na stanowiskach decyzyjnych.

– Nasz globalny cel 30/30 oznacza, że do 2030 r. BASF planuje zwiększyć odsetek kobiet na stanowiskach kierowniczych do 30 proc. na całym świecie. Może wydawać się, że to niewiele, ale w branży chemicznej to bardzo ambitne postanowienie. Co ciekawe, w Polsce już osiągnęliśmy ten cel i w strukturze zarządczej niemal połowę stanowią kobiety – mówiła Katarzyna Byczkowska.

Oprócz wyboru odpowiednich źródeł energii ważnym krokiem jest jej oszczędzanie, na co zwrócił uwagę Radosław Kaskiewicz. – Efektywność energetyczna to ważny element działań prośrodowiskowych w 3M. Tylko w tym roku zainwestujemy kilkanaście milionów dolarów w inicjatywy, które pomogą nam zmniejszać zużycie energii w fabrykach 3M w Polsce. Są to zarówno zaawansowane wdrożenia Industry 4.0, które optymalizują procesy produkcyjne, jak i dużo prostsze zmiany, np. wymiana oświetlenia na 100 proc. LED. Kwestia energooszczędności jest też ważna dla klientów 3M. Dlatego wiele naszych nowych produktów i rozwiązań pomaga im zmniejszać zużycie energii czy emisję CO2 – mówił Kaskiewicz. Ekspert podkreślił, że firmy powinny być liderami wspieranymi przez regulatorów, które napędzają trend bycia zielonym.

Olga Semeniuk, wiceminister rozwoju i technologii, przyznała, że od lutego w Polsce panuje zupełnie inny krajobraz gospodarczy.

– Luty zmienił bieg wydarzeń. Do lutego firmy funkcjonowały w ramach ochrony środowiska, rozwoju swoich instytucji, zwiększania konkurencyjności za granicą i rozwoju eksportu. Dziś firmy walczą o przetrwanie w kontekście transformacji energetycznej i unijnych programów wsparcia – mówiła minister. – W ciągu kilku najbliższych dni będziemy prezentowali pakiet przygotowywany w MRiT, który obejmuje kilka miliardów złotych dla firm mogących mieć problemy z utrzymaniem miejsc pracy i płynności finansowej – zapowiedziała Semeniuk.

Jej zdaniem Europa powinna zacząć od tego, by ostatecznie zamknąć drzwi przed Rosją w kontekście energetycznym i ekonomicznym. Uważa, że choć Polska wspiera ekologię, to dziś priorytetem jest jednak uniezależnienie się energetyczne od Rosji.

Zdaniem Marii Andrzejewskiej, dyrektor generalnej Centrum UNEP/GRID Warszawa, walka z uzależnieniem od Rosji i paliw kopalnych jest ściśle powiązana z walką o klimat. – Myśląc o budowaniu naszej mocy, myślimy o odbudowaniu ekosystemów, bo to jest podstawą wielu biznesów, które bazują na jakości gleby, produkcji leśnej, wód. Jakość ekosystemów ma wpływ na to, jak biznes odnajdzie się w nowej, potransformacyjnej rzeczywistości – powiedziała Andrzejewska.

Partnerzy relacji: 3M, BASF, IKEA

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?