Reklama

#RZECZoBIZNESIE: Dariusz Marzec: Polskie kluby w Lidze Mistrzów?

Polskie kluby nie brylują na europejskich salonach. Czy wynika to wyłącznie z braku pieniędzy? Jak wygląda sytuacja Ekstraklasy?

Publikacja: 23.05.2016 13:30

Dariusz Marzec, prezes Ekstraklasy.

Dariusz Marzec, prezes Ekstraklasy.

Foto: ekonomia.rp.pl

- Ciekawie jest mówić o ekstraklasie jako o firmie, ale rzeczywiście tak jest. To jest spółka akcyjna, w której 16 klubów oraz PZPN mają swoje udziały. Spółka zarządza oraz prowadzi logistykę rozgrywek, czyli decyduje kto z kim gra i kiedy, posiada prawa marketingowe i mediowe i sprzedaje je na rynku oraz prowadzi działania marketingowe oraz wizerunkowe - wskazuje Dariusz Marzec, prezes Ekstraklasy.

Jak duży jest to biznes?

- Jest to biznes, który rocznie generuje przychody na poziomie 500 mln zł. Mówimy tutaj o wyniku i Ekstraklasy i klubów. Trzeba to liczyć razem, gdyż my samych swoich przychodów mamy około 150 mln zł, ale ponad 90 proc. przekazujemy do klubów, które są naszymi udziałowcami oraz do PZPN - wyjaśniał.

Jak taki wynik plasuje nas w Europie? Czy nadal jesteśmy kopciuszkiem?

Reklama
Reklama

- Jeszcze trochę nam brakuje. W porównaniu np. do Bundesligi, która jednak działa na tym rynku trochę dłużej, to oni generują przychody na poziomie około 10 mld zł. Gdyby wziąć pod uwagę populację Polski i Niemiec to powinniśmy generować przychody na poziomie miedzy 5 a 4 mld zł. Potencjał jest. Jeszcze możemy urosnąć - wskazywał.

Czy przy takich wynikach można mówić, że polska piłka jest zyskowna. Czy na polskich klubach da się zarobić?

- Trudno jest spowodować, by klub przynosił zyski. Nie jest to wyłącznie nasz problem, ale podobnie jest w całej Europie i mówimy tutaj nawet o największych klubach. Najlepiej wypada pod tym względem Bundesliga - wyjaśniał Marzec.

- W Polsce jest tak, że jeszcze dwa lata temu z całej Ekstraklasy tylko trzy kluby były rentowne. W zeszłym roku ten wynik skoczył do siedmiu. Czekamy na podsumowanie bieżącego roku, ale przecieki wskazują, że kolejne kluby dołączą do tego grona. Oczekujemy wyniku na poziomie wyższym od połowy, czyli co najmniej osiem klubów - mówił.

Wyniki rosą więc z roku na rok. Nie oznacza to jednak, że można spocząć na laurach. Wyniki polskich klubach w rozgrywkach europejskich są najlepszym przykładem, jak wiele jest jeszcze do zrobienia. Jakie plany na rozwój ma Ekstraklasa?

- Z naszego punktu widzenia najistotniejsze jest zasięg, który Ekstraklasa i kluby budują. Mówimy o oglądalności w telewizji oraz frekwencji na stadionie. Liczy się jakość. Dzięki temu, że w poprzednim sezonie udało nam się wynegocjować czteroletni kontrakt mediowy z NC+ oraz podobny kontrakt z grupą Netras, mamy teraz środki by skupić się na zasięgu - powiedział.

Reklama
Reklama

- Liczy się jakość i jakość oglądania przez kibica ma dla nas kluczowe znaczenie - mówił.

- Jeśli chodzi o frekwencje na stadionach to mamy za sobą bardzo dobry sezon. Przez dwa lata z rzędu mieliśmy średnią na poziomie 8,3 tys. W tym sezonie zanotowaliśmy mocny skok i teraz jesteśmy na poziomie 9,1 tys. Jeśli policzymy tylko 2016 r., czyli od połowy kolejki do końca, mamy średnią ponad 10 tys. - podsumował.

Pozostaje kluczowe pytanie, czy w przyszłym sezonie będziemy oglądać polskie kluby w rozgrywkach Europejskich.

- Wszyscy mówią o tym chyba bardziej już w kontekście wiary - mówił.

- Przez ostatnie pięć sezonów mieliśmy sytuację, że dwa zespoły równocześnie były już w fazie grupowej Ligi Europy, czyli na tym drugim poziomie rozgrywek tuż pod Ligą Mistrzów. Oznacza to, że pewne jaskółki już się pojawiają wskazując, że my ten sportowy poziom powoli podnosimy - podsumował Marzec.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama