Wycieczki, bilety, hotele rezerwujemy głównie w internecie

Internet ma największy wpływy na zakupy wszelkiego typu wyjazdów, biletów oraz rezerwacji hotelowych.

Publikacja: 08.06.2016 11:26

Divante z Grupy OEX już po raz drugi, wspólnie z instytutem badawczym IMAS, zbadało zachowania konsumentów na zakupach. Wynika z niego jasno, że rośnie wpływ Internetu na sposób podejmowania decyzji o zakupie, w tym tendencję do wielokanałowego poszukiwania informacji o produkcie i dążenia do optymalizacji wydatków.

Według badania kategoriami, w których Internet ma największy wpływ na proces zakupowy są rezerwacje hotelowe, bilety lotnicze i kolejowe, wyjazdy urlopowe oraz programy i gry komputerowe. Z kolei w modelu wyszukiwania w Internecie, a kupowania w sklepie stacjonarnym najczęściej kupowane są sprzęt RTV, bilety do kina i inne wydarzenia, meble i akcesoria wyposażenia wnętrz oraz programy i gry komputerowe.

Badanie jest kontynuacją projektu z 2011 roku, co pozwoliło na porównanie danych dotyczących trendów zakupowych dotyczących aż 25 kategorii produktowych. - Klientów nie interesuje podział na kanały sprzedaży. Zakładają, że mogą swobodnie poruszać się po wszystkich punktach styku z marką. To duże wyzwanie dla firm - mówi Tomasz Karwatka, prezes Divante. - Najczęściej detaliści nie są jeszcze gotowi technologicznie na łączenie danych o kliencie z wszystkich kanałów. To prowadzi do utraty potencjalnych przychodów i w tym obszarze widzę właśnie największy potencjał do rozwoju na kolejne 5 lat – dodaje.

Konsumenci najczęściej poszukują w Internecie takich informacji jak cena, opis i opinie użytkowników. Podczas tego procesu korzystają głównie z komputera lub laptopa, choć aż 2/3 badanych stosuje do tego celu również urządzenia mobilne (smartfony i tablety). Choć model jednoczesnego korzystania z kanałów online i offline nie jest jeszcze mocno rozpowszechniony, dziś stosuje go już co trzeci Polak.

- W 2016 r. notujemy znaczący wzrost wpływu Internetu na zakupy, choć tradycyjne źródła informacji i miejsca zakupu są nadal jednak w większości branż głównymi kanałami sprzedaży – powiedziała Beata Pachnowska, dyrektor ds. badań IMAS.

Badanie zostało zrealizowane w styczniu 2016 r. przy zastosowaniu metody CATI (wywiady telefoniczne) na próbie 1000 dorosłych Polaków.

Biznes
Po ostatnich awariach X Elon Musk obiecuje powrót do pracy w swoich firmach 24/7
Biznes
Czarnogórskie biznesy Olega Deripaski. Sankcje są, ale układy też
Biznes
Demograficzne wyzwania Polski: dzietność, migracje i przyszłość gospodarki
Biznes
Dodatkowe 26 mld zł na obronność zatwierdzone. Zgoda KE dla Polski
Biznes
Adam Bodnar i Leszek Balcerowicz na konferencji TEP