#RZECZoBIZNESIE: Kamil Wyszkowski: Smog transportowy przenika przez okna i nas powoli zabija

W mieście bardzo groźne jest pylenie z klocków hamulcowych i opon. Pył PM2,5 przenika nawet przez szczelne okna, wchodzi do biur oraz mieszkań i nas powoli zabija – mówi Kamil Wyszkowski, dyrektor generalny Global Compact w Polsce, gość programu Michała Niewiadomskiego.

Aktualizacja: 02.03.2018 13:29 Publikacja: 02.03.2018 11:39

#RZECZoBIZNESIE: Kamil Wyszkowski: Smog transportowy przenika przez okna i nas powoli zabija

Foto: tv.rp.pl

Gość podkreślił, że w przypadku smogu nie ma problemu kopciuchów w miastach. - Jest za to problem ze smogiem transportowym. Mamy stare samochody emitujące dużo spalin. Poza tym bardzo groźne jest pylenie z klocków hamulcowych i opon - mówił Wyszkowski.

- Niestety nie myje się ulic, bo to kosztuje. Powinno się to robić szczególnie podczas suchych dni. Pył PM2,5 przenika nawet przez szczelne okna, wchodzi do biur oraz mieszkań i nas powoli zabija – dodał.

Przypomniał, że w Polsce co roku przedwcześnie umiera 48 tys. osób z powodu zanieczyszczenia powietrza. 14 razy tyle, ile ginie na drogach.

Wyszkowski wyjaśnił, że sposób Duńczyków na smog jest taki, żeby stopniowo zmniejszać strumień osób, które jadą z domu do pracy samochodem. - W Kopenhadze w godzinach szczytu już 32 proc. mieszkańców wybiera rower, a tylko 22 proc. samochód. Oby kiedyś taka sytuacja zdarzyła się w zakorkowanej Warszawie – mówił.

Przyznał, że cały dramat ze smogiem transportowym jest taki, że mamy go przez okrągły rok. - Jedyne co pomoże to mycie ulic, ale też mycie samochodów. Musi się zmienić kultura użytkowania dróg, co wymaga lat edukacji – ocenił.

Gość zauważył, że w krajach skandynawskich jak dzieci rysują domek, to nie ma na obrazku komina. - Każde polskie dziecko raczej rysuje komin i czarny dym. U nas już na etapie projektowania budynków zakłada się system grzewczy, który jest wysokoemisyjny. To trzeba zmienić – apelował.

Wyliczył, że do pilnej termomodernizacji mamy w Polsce 2 mln. - Budynków z zasypowym kotłem węglowym mamy 3,8 mln. Wszystkich budynków jest 5,2 mln. To pokazuje skalę wyzwania – stwierdził.

Wyszkowski zaznaczył, że jak poradzimy sobie z nisko emisją, zostanie nam kwestia smogu transportowego. - Trwają pracę nad klockami hamulcowymi, które przestaną pylić. Problem opon pewnie jeszcze długo nie będzie rozwiązany. 30 proc. opony ściera się w trakcie użytkowania, taka ilość gumy i innych substancji trafia do naszych płuc – mówił.

Gość przyznał, że mamy pierwszy rząd, który wytyczył mapę walki ze smogiem. - W 2017 r. pojawiło się 14 rekomendacji. One są bardzo ambitne, ale trzeba je wypełnić treścią. Od zeszłego tygodnia mamy program „Stop smog". Przy okazji pojawiły się na stole pieniądze, 20 mld zł na termomodernizację. Na wszystkie budynki w Polsce pewnie trzeba 120 mld zł, ale te 20 mld zł pozwoli na stopniową poprawę sytuacji – tłumaczył.

- W grudniu odbędzie się w Katowicach szczyt klimatyczny ONZ. To dobry moment do odpytania rządu, ile z 14 rekomendacji udało się wypełnić treścią od strony regulacyjnej. Dopiero za 2-3 lata drgnie to na wskaźnikach czystości powietrza – dodał.

Gość podkreślił, że w przypadku smogu nie ma problemu kopciuchów w miastach. - Jest za to problem ze smogiem transportowym. Mamy stare samochody emitujące dużo spalin. Poza tym bardzo groźne jest pylenie z klocków hamulcowych i opon - mówił Wyszkowski.

- Niestety nie myje się ulic, bo to kosztuje. Powinno się to robić szczególnie podczas suchych dni. Pył PM2,5 przenika nawet przez szczelne okna, wchodzi do biur oraz mieszkań i nas powoli zabija – dodał.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Krystian Szczepański: Aby dojść do neutralności klimatycznej musimy rozwijać technologie
Materiał partnera
Rafał Rudziński: Transformacja to wyzwanie dla mniejszych firm
Materiał partnera
Dariusz Kryczka: Dekarbonizacja przemysłu to kosztowne i trudne zadanie
Materiał partnera
Aleksandra Stępniak: Transformacja sektora budowlanego musi przyspieszyć
Materiał partnera
Agata Śmieja: Ponad dwa tysiące gości wzięło udział w szczycie klimatycznym TOGETAIR
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?