Fiat bez konkretów co do polskich fabryk

Zgodnie z zapowiedziami, Sergio Marchionne przedstawił w Balocco pod Turynem swój ostatni 5-letni biznes plan dla Fiata Chryslera skupiający się nad pojazdach sportowo-użytkowych, elektrycznych i hybrydowych.

Aktualizacja: 02.06.2018 13:13 Publikacja: 02.06.2018 09:43

Fiat bez konkretów co do polskich fabryk

Foto: AFP

Marchionne, tym razem pod krawatem jak obiecał, ale w blezerze, a nie jak dotąd w swetrze potwierdził konieczność kontynuowania produkcji pojazdów bardziej ekologicznych i bardziej inteligentnych. Zapowiedział zainwestowanie w ciągu 5 lat 45 mld euro w elektryfikację napędu, usługi związane z internetem i w auta autonomiczne. Zysk operacyjny EBITDA ma wzrosnąć do 13-16 mld euro z ok. 6,6 mld w 2017 r. (bez Magneti Marelli)

Szef FCA ogłosił tez zwycięstwo w realizacji od dawna najbardziej ambitnego celu: zlikwidowaniu w tym roku długu przemysłowego grupy. — Spodziewam się, że przy zamykaniu ksiąg finansowych w końcu czerwca podamy o pozycji netto gotówki przemysłowej — powiedział.

Odchodzenie od diesli

Do 2021 r. FCA zrezygnuje stopniowo z produkowania w Europie samochodów osobowych z dieslami, bo ten napęd tarci popularność z powodu zaostrzania przepisów i zmiany upodobań konsumentów. Jednocześnie FCA zainwestuje w ciągu 5 lat 9 mld euro w napęd elektryczny. Zdaniem Marchionne, to systemowa zmiana w motoryzacji

Marchionne potwierdził ograniczenie gamy Fiata, nie będą produkowane Punto i Mito, w Europie Zachodniej będą powstawać modele segmentu premium, grupa rozważa połączenie Alfy Romeo i Maserati w jeden dział. Fiat położy nacisk na Pandę, która wróci do Polski i na rodzinę 500, która będzie również z napędem elektrycznym.

Kurs na zysk

Marchionne przedstawił mapę drogową dla marek Jeep, Ram, Alfa Romeo i Maserati, które „generują największą cześć naszych obrotów i zysków".

Marka Jeep, mająca początki w czasie II wojny światowej, zyskała popularność na świecie. Do 2022 r. Jeep wypuści 9 nowych modeli, wejdzie do trzech nowych segmentów, w tym do dużych SUV i zaproponuje cztery wersje z napędem elektrycznym. Od 2021 r. będzie istnieć opcja elektryczna dla każdego modelu. Diesle Jeepa nie będą sprzedawane w Europie. FCA zakłada, że do 2022 r. co 12 dwunasty SUV sprzedawany na świecie będzie Jeepem czyli 3,3 mln sztuk rocznie.

Sprzedaż furgonetek Ram ma zwiększyć się w tym okresie o 30 proc. na święcie, a marka stanie się drugą wśród pojazdów dostawczych w Ameryce Płn.

Maserati uruchomi produkcję aut hybrydowych i elektrycznych z silnikami dostarczanymi przez Ferrari, aby rywalizować z Teslą i Porsche. Alfa Romeo będzie oferowana z napędem hybrydowym i elektrycznym. FCA chce zwiększyć sprzedaż aut tej marki do 400 tys. w 2022 r. ze 170 tys. przewidywanych w bieżącym roku. Producent chciał osiągnąć to w2018 r., ale problemy z technologia i projektowaniem uniemożliwiły to, marka jedzie więc dalej na stratach.

Następca z grona FCA

Ten Włoch z kanadyjskim paszportem kieruje włosko-amerykańską grupą od 14 lat, dokładnie od 1 czerwca 2004 r., uratował obie firmy Fiata i Chryslera od bankructwa i zwiększył 11-krotnie wartość Fiata. Teraz oświadczył, że ta poprawa stwarza nowe możliwości inwestycyjne i wynagradzanie udziałowców.

Na początku 2019 r. odejdzie, ale nie przedstawił swego następcy, powiedział jedynie, że będzie pochodzić z FCA. Marchionne uspokoił inwestorów i analityków cytując tytuł piosenki Bobby McFerrina „Don't worry, be happy". — Liczę, że mój następca dostosuje plan, jak zachce, ale zasadnicza strategia grupy została przyjęta — podsumował.

Marchionne, tym razem pod krawatem jak obiecał, ale w blezerze, a nie jak dotąd w swetrze potwierdził konieczność kontynuowania produkcji pojazdów bardziej ekologicznych i bardziej inteligentnych. Zapowiedział zainwestowanie w ciągu 5 lat 45 mld euro w elektryfikację napędu, usługi związane z internetem i w auta autonomiczne. Zysk operacyjny EBITDA ma wzrosnąć do 13-16 mld euro z ok. 6,6 mld w 2017 r. (bez Magneti Marelli)

Szef FCA ogłosił tez zwycięstwo w realizacji od dawna najbardziej ambitnego celu: zlikwidowaniu w tym roku długu przemysłowego grupy. — Spodziewam się, że przy zamykaniu ksiąg finansowych w końcu czerwca podamy o pozycji netto gotówki przemysłowej — powiedział.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Polskie monety na aukcji. 80 dukatów sprzedano za 5,6 mln złotych
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej