Docplanner, spółka założona przez Mariusza Gralewskiego, kupiła firmę Jameda, lidera usług medycznych online w Niemczech. Wartość transakcji nie została ujawniona, ale rodzimy jednorożec dzięki przejęciu umocnił się w gronie globalnych liderów branży umawiania wizyt lekarskich online i wśród wiodących dostawców oprogramowania dla placówek medycznych. W polskim startupie podkreślają, że z rynkiem niemieckim wiązane są spore oczekiwania, dlatego grupa kierowana przez Gralewskiego zamierza zwiększyć tam zatrudnienie o 200 osób oraz zainwestować ponad ćwierć miliarda euro w ciągu najbliższych 2-3 lat.

To nie pierwsza zagraniczna akwizycja

Monachijska firma Jameda współpracuje z 17 tys. lekarzy za naszą zachodnią granicą, a serwis ten odwiedza 8 mln pacjentów. Akwizycja biznesu, który wcześniej należał do Hubert Burda Media, oznacza, że Docplanner znacząco zwiększy bazę swoich klientów i pacjentów. Już dziś startup jest potentatem na rynku krajowym (tu rozpoznawalny jest jako ZnanyLekarz), a także silnym graczem we Włoszech, Hiszpanii oraz Turcji. Firma ma największy zasięg geograficzny w branży cyfrowej opieki zdrowotnej - po przejęciu Jamedy grupa będzie działał na rynkach, które generują ponad 50 proc. wszystkich wydatków na opiekę zdrowotną w Europie i 84 proc. wydatków w Ameryce Łacińskiej. Uzyskanie takiej pozycji nie byłoby możliwe bez akwizycji. Jednorożec znad Wisły rośnie m.in. właśnie dzięki wchłanianiu kolejnych konkurentów. Już w 2014 r. przejęła w Turcji firmę Eniyihekim (obecnie Doktortakvimi). Potem nastąpiły kolejne fuzje – w 2016 r. pod skrzydła polskiej spółki trafiła hiszpańska Doctoralia, a dwa lata temu włoskie TuoTempo.

Czytaj więcej

Stefan Batory stworzył jednorożca. Rynek startupów wystrzelił

300 mln euro od inwestorów

Docplanner to platforma dla pacjentów i systemy dla placówek medycznych. Lekarzom i placówkom medycznym rozwiązania polskiego startupu ułatwiają planowanie, zarządzanie kalendarzem wizyt, komunikację i płatności online (oprogramowanie pozwala np. przychodniom czy szpitalom optymalizować przepływ pacjentów i ograniczać kosztowne nieobecności). W sumie z Docplannera korzysta prawie 2 mln lekarzy i specjalistów. W ponad 12 krajach firma świadczy usługi natychmiastowej rezerwacji wizyt oraz możliwości dodawania opinii o lekarzach (to opcja, po którą sięga 70 mln pacjentów miesięcznie). Założona w 2012 r. spółka dziś zatrudnia ponad 1,8 tys. osób. Ma biura w Warszawie, Barcelonie, Stambule, Rzymie, Bolonii, ale również w Brazylii czy Meksyku. Rodzimy startup rozwija się m.in. dzięki pieniądzom takich inwestorów, jak Point Nine Capital, czy Goldman Sachs. Dotąd Docplanner pozyskał już ok. 300 mln euro finansowania.