Polaków czeka wielki test cyfrowych kompetencji

Kraje Grupy Wyszehradzkiej chcą dokładnie zweryfikować poziom umiejętności komputerowych mieszkańców. Projekt o nazwie IT Fitness Test ruszy w przyszłym roku – ustaliła „Rzeczpospolita".

Publikacja: 20.10.2021 21:00

Kraje Grupy Wyszehradzkiej chcą dokładnie zweryfikować poziom umiejętności komputerowych mieszkańców

Kraje Grupy Wyszehradzkiej chcą dokładnie zweryfikować poziom umiejętności komputerowych mieszkańców

Foto: Adobe Stock

Na celowniku znaleźli się uczniowie szkół podstawowych i średnich w Czechach, Polsce, na Słowacji i Węgrzech, choć test będzie też otwarty na inne grupy wiekowe. Przedsięwzięcie – wspierane przez Fundusz Wyszehradzki – ma pomóc praktycznej ocenie kompetencji w takich obszarach, jak internet, bezpieczeństwo, narzędzia do współpracy, sieci społecznościowe czy aplikacje biurowe.

Czytaj więcej

Nowe technologie przyciągają kobiety. Wielka zmiana w IT

IT Fitness Test to inicjatywa organizacji branży cyfrowej z krajów Grupy Wyszehradzkiej, zrzeszonych w Grupie Digital V4. Badanie, które ruszy w kwietniu 2022 r., ma sprawdzić przygotowanie młodych obywateli do zmieniającego się rynku pracy. Jak tłumaczy Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska, odpowiedzialnego za tę inicjatywę w naszym kraju, test pozwoli na darmowe i dostępne dla każdego sprawdzenie umiejętności komputerowych i internetowych. – Nasz test oceni kompetencje w pięciu obszarach. Uczestnicy będą mogli m.in. zobaczyć, na ile biegli są w wyszukiwaniu, przeglądaniu i filtrowaniu danych i informacji – wyjaśnia.

Wynik testu, wyrażony w procentach, przedstawiony zostanie na pięciostopniowej skali i opatrzony opisem, który pomoże respondentom zrozumieć uzyskany rezultat. Każdy uczestnik otrzyma imienny certyfikat opisujący uzyskany wynik oraz wskazujący zagadnienia, które wymagają dodatkowego kształcenia. – Jestem przekonany, że potrzebujemy dziś szczegółowych danych na temat aktualnego stanu kompetencji cyfrowych obywateli, aby móc je skutecznie rozwijać. Musimy się dowiedzieć, z czym, jeśli chodzi o cyfryzację, młodzi Polacy mają największy problem, gdzie są luki i gdzie potrzebne są zmiany w kształceniu – zaznacza nasz rozmówca.

Na razie na tle Europy nie prezentujemy się najlepiej. Wedle Indeksu Gospodarki Cyfrowej i Społeczeństwa Cyfrowego (DESI), który pozwala monitorować poziom zaawansowania cyfrowego UE, w 2020 r. Polska uplasowała się dopiero na 23. miejscu w Europie. W kategorii kapitał ludzki (opisuje m.in., jaki odsetek populacji danego kraju dysponuje przynajmniej podstawowymi umiejętnościami cyfrowymi) zajęliśmy 22. miejsce spośród 28 badanych państw.

Czytaj więcej

Tomasz Czechowicz, prezes MCI: Za wolno cyfryzujący się gracze będą wypadali z rynku

IT Fitness Test powstał w 2009 r. na Słowacji (w ramach inicjatywy Komisji Europejskiej – Europejskiego Tygodnia e-umiejętności), a więc wiele lat przed tym, nim pandemia uzmysłowiła światu wartość kompetencji cyfrowych. Do tej pory test wykonało już ponad 300 tys. Słowaków. – Zabieganie o rozwój kompetencji cyfrowych społeczeństwa, wspieranie utalentowanej na tym polu młodzieży i starania na rzecz zatrzymania wykształconej, zdolnej kadry pracowniczej gotowej, by sprostać wyzwaniom Przemysłu 4.0, wpisuje się w nasze cele. Dlatego opracowany przez nas test skupia się na praktycznych umiejętnościach i sprawdza zdolność wykonywania zadań, a nie tylko wiedzę teoretyczną – tłumaczy „Rzeczpospolitej" Mário Lelovský, wiceprezes IT Asociácia Slovenska (ITAS).

Na tym nie koniec. ITAS wraz z władzami w Bratysławie bada również umiejętności cyfrowe pracowników małych i średnich przedsiębiorstw (Cyfrowa Polska chciałaby także nad Wisłą w przyszłości przeprowadzić podobny test MŚP). – Być może kolejną wspólną inicjatywą, którą warto rozważyć, jest przyjrzenie się stanowi tych kompetencji wśród administracji publicznej naszego regionu. Znaczenie umiejętności cyfrowych dla naszej gospodarki i życia społecznego jest dziś bardziej wyraźne niż kiedykolwiek wcześniej – podkreśla Mário Lelovský.

Czytaj więcej

Unia Europejska cyfrowym kompasem

Generacja Z, czyli osoby, które wchodzą właśnie na rynek pracy w wieku 18–24 lat, najczęściej ze wszystkich pokoleń korzysta dziś z rozwiązań cyfrowych. Według niedawnych badań Pracuj.pl 91 proc. przedstawicieli tej grupy wiekowej sięga po smartfony, 85 proc. – po aplikacje mobilne, a 71 proc. – po oprogramowanie w chmurze. Mimo to właśnie „zetki" najczęściej są niepewne swoich kompetencji technologicznych (blisko połowa badanych z tej grupy uważa bowiem, że w oczach rekruterów mogą być one za słabe, by dostać pracę).

Z kolei raport fundacji Digital Poland wskazuje, że aż 59 proc. Polaków nie wie, jakich nowych umiejętności cyfrowych powinni się uczyć.

Na celowniku znaleźli się uczniowie szkół podstawowych i średnich w Czechach, Polsce, na Słowacji i Węgrzech, choć test będzie też otwarty na inne grupy wiekowe. Przedsięwzięcie – wspierane przez Fundusz Wyszehradzki – ma pomóc praktycznej ocenie kompetencji w takich obszarach, jak internet, bezpieczeństwo, narzędzia do współpracy, sieci społecznościowe czy aplikacje biurowe.

IT Fitness Test to inicjatywa organizacji branży cyfrowej z krajów Grupy Wyszehradzkiej, zrzeszonych w Grupie Digital V4. Badanie, które ruszy w kwietniu 2022 r., ma sprawdzić przygotowanie młodych obywateli do zmieniającego się rynku pracy. Jak tłumaczy Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska, odpowiedzialnego za tę inicjatywę w naszym kraju, test pozwoli na darmowe i dostępne dla każdego sprawdzenie umiejętności komputerowych i internetowych. – Nasz test oceni kompetencje w pięciu obszarach. Uczestnicy będą mogli m.in. zobaczyć, na ile biegli są w wyszukiwaniu, przeglądaniu i filtrowaniu danych i informacji – wyjaśnia.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
XX Jubileuszowy Międzynarodowy Kongres MBA
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie
Biznes
Niedokończony obraz Gustava Klimta sprzedany za 30 mln euro
Biznes
Ozempic może ograniczyć picie alkoholu i palenie papierosów
Biznes
KGHM rozczarował. Mniej produkuje i sprzedaje