Wojna cenowa w dystrybucji jeszcze się nie skończyła

Spadek zysków i stagnacja na poziomie przychodów – taki krajobraz wyłania się z analizy wyników krajowych firm handlujących sprzętem IT. Jakie są przyczyny?

Publikacja: 02.10.2018 21:00

Wojna cenowa w dystrybucji jeszcze się nie skończyła

Foto: 123RF

Na rynku już od ponad dwóch lat toczy się wojna cenowa. Mniejsze firmy jej nie wytrzymują i bankrutują. Większe twierdzą, że wyjdą z niej mocniejsze. Na razie jednak widać presję na ich marże. Mowa tu m.in. o takich podmiotach jak grupa AB czy ABC Data. Muszą walczyć nie tylko z krajowymi konkurentami, ale również za granicznymi koncernami, które oferują wyjątkowo niskie ceny. Godzą się nawet na ponoszenie okresowych strat, mając nadzieję na zdobycie jak największych udziałów w polskim rynku. Mowa tu w szczególności o europejskim Also. Sytuację bacznie obserwują instytucje finansowe i widząc możliwe ryzyko, oferują krajowym dystrybutorom niskie limity ubezpieczeń należności. W takich warunkach trudno im zwiększać sprzedaż.

Na to wszystko nakładają się problemy z fiskusem: trwające latami kontrole skarbowe oraz kary. Najbardziej dotkliwie odczuł je Action. To właśnie starcie z fiskusem było iskrą zapalną, która zmusiła handlową firmę do rozpoczęcia postępowania sanacyjnego. Trwa ono do dziś. Zarząd ma nadzieję, że wkrótce uda się zawrzeć porozumienie z wierzycielami. Kilka dni temu zdecydował natomiast o likwidacji zależnego Action Europe.

– Analizując na bieżąco wszelkie wskaźniki finansowe Action Europe, a także negatywne konsekwencje przedłużającej się sanacji, uznaliśmy, że priorytetem jest dziś dla nas wykonanie w 100 proc. planu restrukturyzacyjnego – wyjaśniał Sławomir Harazin, wiceprezes Action.

W tym trudnym otoczeniu rynkowym krajowe firmy i tak radzą sobie całkiem dobrze. Obserwując zawirowania w poszczególnych segmentach, mocno poszerzają swoje oferty. Dziś już nikogo nie dziwi, że dystrybutor IT ma w portfelu również produkty z obszaru AGD/RTV, oświetlenia czy gadżety do gier. Polacy coraz chętniej sięgają po produkcje na komputery PC, konsole czy urządzenia mobilne. W ostatnim czasie rekordy sprzedażowe na świecie bije Nintendo Switch. Z ostatnio publikowanych przez Sony danych wynika, że fani kupili już blisko 20 mln takich urządzeń. Zajęło im to zaledwie 15 miesięcy. Dla porównania: Xbox One w ciągu pięciu lat od premiery sprzedał się w liczbie pomiędzy 25 a 30 mln egzemplarzy.

Trudna sytuacja w dystrybucji IT ma też paradoksalnie swoje plusy: zmusza firmy do cięcia kosztów, rezygnacji z nierentownych kontraktów i poszukiwania najbardziej efektywnych rozwiązań technologicznych. Jednym z przykładów może być coraz mocniejszy nacisk na kanał cyfrowy. Popyt tam szybko rośnie, a koszty działalności są zdecydowanie niższe niż w tradycyjnym biznesie.

Nic więc dziwnego, że wspomniane już AB czy ABC Data mocno stawiają na chmurę. Ta ostatnia firma niedawno nawiązała strategiczną współpracę z chińskim koncernem Alibaba. Została wyłącznym dystrybutorem rozwiązań Alibaba Cloud w Polsce i siedmiu innych krajach regionu: w Czechach, Rumunii i Estonii oraz na Litwie, Łotwie, Słowacji oraz Węgrzech. Chodzi o takie produkty jak wirtualne serwery, hosting, backup, storage, rozwiązania sieciowe, internet rzeczy czy big data.

Na rosnącą wagę e-commerce zwraca uwagę AB, które w tym obszarze notuje dynamiki wielokrotnie wyższe niż szeroki rynek, generując sprzedaż w sposób automatyczny poprzez XML (pełna integracja systemów), udostępniając m.in. moduł Allegro i prezentacje produktów.

Oprócz dystrybutorów na rynku działa też wielu detalistów, oferujących usługi i produkty IT. Jednym z wiodących jest Komputronik. Jego prezes Wojciech Buczkowski nie ukrywa, że sytuacja w branży jest trudna. Zeszły rok obrotowy handlowa grupa zakończyła pod kreską. Na jej wynikach finansowych zaważyły zdarzenia jednorazowe i bezprecedensowy spadek w segmencie laptopów. Również sprzedaż komputerów PC była w ostatnim okresie słabsza. Komputronik uważa, że to m.in. efekt wydłużenia się cyklu życia produktu. W Polsce wynosił on wcześniej trzy, cztery lata, a obecnie dąży do modelu z dojrzałych rynków Europy Zachodniej, gdzie okres ten sięga nawet sześciu lat.

Biznes
Polskie monety na aukcji. 80 dukatów sprzedano za 5,6 mln złotych
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej