Reklama

Biedronka z nową siecią chce podbić rynek supermarketów

Zmiana strategii Lidera rynku Największa sieć w Polsce chce zawalczyć o kolejnych klientów. Z kupionych w grudniu 210 sklepów Plus utworzy nową sieć supermarketów – dowiedziała się „Rz”

Publikacja: 26.02.2008 04:55

Biedronka z nową siecią chce podbić rynek supermarketów

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Sklepy Plus Portugalczycy kupili w grudniu – za 75 obiektów w Portugalii oraz 210 w Polsce zapłacą niemieckiej firmie Tengelmann 320 mln euro. Na transakcję musi się jeszcze zgodzić Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. – Dopiero po sfinalizowaniu przejęcia będziemy mogli się wypowiadać na temat przyszłości sklepów – mówi Paweł Tymiński, rzecznik Jeronimo Martins Dystrybucja.

Z informacji „Rz” wynika jednak, że prace nad koncepcją nowej sieci supermarketów trwają od dawna i może do niej trafić też część Biedronek. Początkowo spekulowano, że sklepy Plus w Polsce szybko zmienią markę na Biedronka i pozostaną dyskontami. Teraz powstanie nowa marka – już we wrześniu Alexandre Soares dos Santos, prezes Jeronimo Martins, mówił w rozmowie z „Rz”, że firma rozważa uruchomienie w naszym kraju kolejnej sieci. – Wejście w segment supermarketów wymaga zupełnie innego podejścia do zarządzania ofertą, strategią cenową czy promocyjną – mówi Krzysztof Badowski, dyrektor w Roland Berger Strategy Consultants. Jego zdaniem doświadczenia innych sieci – Tesco czy Carrefour – pokazują, że różne formaty to popularna metoda zwiększania obrotów, choć wiąże się ze sporym ryzykiem. Jeronimo Martins ma doświadczenie z macierzystego rynku, gdzie działa w wielu segmentach. – To, co stanowi o sukcesie w formacie podstawowym, niekoniecznie zapewni powodzenie w nowym – dodaje.

Biedronka w ostatnich latach otwiera po ponad 100 sklepów rocznie – ma ich już powyżej tysiąca, a jej przychody za ubiegły rok wzrosły o ponad 30 proc. do 9 mld zł. Po przejęciu Plusa przekroczą 10 mld zł. Konkurenci są daleko w tyle: Lidl i Netto mogą się poszczycić sprzedażą na poziomie niewiele ponad miliard złotych.

W ubiegłym roku sieć Biedronka w Polsce zapewniła już 44,7 proc. przychodów portugalskiej centrali. Choć dalej szybko się rozwija, to rynek może się nasycić, i dlatego nadszedł czas na wejście w nowy segment – supermarkety. Zwłaszcza że on rośnie jeszcze szybciej. W dyskontach w tym roku wydamy 15,3 mld zł – o niemal 10 proc. więcej niż w roku ubiegłym. W supermarketach zostawimy 19,3 mld zł, a nasze wydatki wzrosną jeszcze wyraźniej, bo o ponad 10 proc. W tej części rynku mocne są zarówno sieci zagraniczne – Tesco i Carrefour, jak i polskie – Stokrotka czy POLOmarket. – Każdego konkurenta obserwujemy z uwagą, ponieważ walka o rynek jest już ostra – mówi Artur Kasner, prezes POLOmarketu.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

Reklama
Reklama

Sklepy Plus Portugalczycy kupili w grudniu – za 75 obiektów w Portugalii oraz 210 w Polsce zapłacą niemieckiej firmie Tengelmann 320 mln euro. Na transakcję musi się jeszcze zgodzić Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. – Dopiero po sfinalizowaniu przejęcia będziemy mogli się wypowiadać na temat przyszłości sklepów – mówi Paweł Tymiński, rzecznik Jeronimo Martins Dystrybucja.

Z informacji „Rz” wynika jednak, że prace nad koncepcją nowej sieci supermarketów trwają od dawna i może do niej trafić też część Biedronek. Początkowo spekulowano, że sklepy Plus w Polsce szybko zmienią markę na Biedronka i pozostaną dyskontami. Teraz powstanie nowa marka – już we wrześniu Alexandre Soares dos Santos, prezes Jeronimo Martins, mówił w rozmowie z „Rz”, że firma rozważa uruchomienie w naszym kraju kolejnej sieci. – Wejście w segment supermarketów wymaga zupełnie innego podejścia do zarządzania ofertą, strategią cenową czy promocyjną – mówi Krzysztof Badowski, dyrektor w Roland Berger Strategy Consultants. Jego zdaniem doświadczenia innych sieci – Tesco czy Carrefour – pokazują, że różne formaty to popularna metoda zwiększania obrotów, choć wiąże się ze sporym ryzykiem. Jeronimo Martins ma doświadczenie z macierzystego rynku, gdzie działa w wielu segmentach. – To, co stanowi o sukcesie w formacie podstawowym, niekoniecznie zapewni powodzenie w nowym – dodaje.

Reklama
Biznes
Jacek Rutkowski: Nie odchodzę na dobre z Amiki
Biznes
Umowa na 180 czołgów K2. Tym razem skorzysta polski przemysł
Biznes
Polska zamawia kolejne czołgi K2. Do 2030 roku będzie pancerną potęgą Europy
Biznes
Coraz droższe zdrowie Polaków. Wydajemy więcej, a dostajemy mniej
Biznes
Kolejna odsłona sporu o sukcesję w Polsacie. Batalia na Cyprze
Reklama
Reklama