Produkcja Renaulta - wątpliwości Brukseli

Rząd Francji musi nadal wytłumaczyć się z nacisków na Renaulta, by nie przenosił produkcji zagranicę — stwierdziła Komisja Europejska

Publikacja: 18.01.2010 16:59

Renault rozważał uruchomienie w Turcji produkcji samochodu Clio IV czwartej generacji, co wywołało interwencję rządu francuskiego mającego 15 proc. udziałów w firmie francuskiej.

- Nadal czekamy na wyjaśnienia ze strony władz francuskich — stwierdził rzecznik komisarza ds. konkurencji, Jonathan Todd. Komisja włączyła się w sprawę Reanulta w piątek, kierując do Paryża pismo w związku z oświadczeniem ministra przemysłu, Christiana Estrosi, że „jeśli samochód jest na sprzedaż we Francji, to musi być wyprodukowany we Francji”.

Todd wyjaśnił, że Estrosi pospieszył z wysłaniem tego samego dnia pisma do komisarz Neelie Kroes, choć sam nie otrzymał jeszcze pisma od niej. Wyjaśnił w nim, że rząd francuski uznał, iż może ingerować w decyzje Renaulta jako właściciel mniejszościowego udziału w tej firmie.

Neelie Kroes odpisała mu w ten sam piątek, że Komisji nie obchodzi ewentualna decyzja Renaulta o przeniesieniu produkcji do Turcji, ale jest zaniepokojona wyraźną sprzecznością deklaracji Estrosiego z obietnicami złożonymi wcześniej przez jego poprzednika, Luca Chatela.

W lutym 2008 r. Chatel uzyskał zgodę Brukseli na pożyczenie 6 mld euro francuskim producentom samochodów w zamian za zobowiązanie, że Paryż nie będzie ingerować w ich decyzje o produkcji.

W sobotę po spotkaniu z prezydentem Nicolasem Sarkozy prezes Renalta Carlos Ghosn obiecał zachować część produkcji Clio w podparyskim Flins. Zobowiązał się utrzymać pełne zatrudnienie (3400) w tym zakładzie, który od jesieni 2011 zacznie wytwarzać wersję o napędzie elektrycznym Zoé.

Sekretarz generalny Pałacu Elizejskiego, Claude Guéant poinformował w rozgłośni Europe-1, że w Renaulcie powstanie wkrótce komisja strategii przemysłowej, a znajdzie się w niej przedstawiciel skarbu państwa, aby mocno zawczasu wiedzieć o ewentualnym przenoszeniu produkcji i móc ustosunkować się do tego.

W kołach rządowych panuje opinia, że zawiedli z informacjami przedstawiciele skarbu państwa. Prezydentowi nie spodobało się, że na dwa miesiące przed wyborami regionalnymi dowiedział się z prasy o Clio IV w Turcji. Zwłaszcza, że Renault otrzymaj pożyczkę 3 mld euro, kredyty preferencyjne 100 mln na produkcją pojazdów elektrycznych i 70 mln na produkcję ogniw elektrycznych.

Mimo pomocy publicznej produkcja samochodów we Francji maleje z powodu braku konkurencyjności. W latach 2002-2008 zmalała o 1,2 mln sztuk, powodując likwidację 28 tys. miejsc pracy. Zakład we flins „zmalał” z 6700 pracowników w 1998 r. do 3400 dziś. A produkcja Clio w Bursa (Turcja), wzorcowymi zakładzie Renaulta., jest tańsza o 10 proc. niż we Francji, czyli o 1400 euro. — We Francji coraz trudniej produkować tanie, małe auta — twierdzi dyrektor generalny Renaulta Patrick Pelata. Nic więc dziwnego, że w Turcji powstało w 2009 r. 179 500 Clio III, we Francji 125 400, a w Hiszpanii 25 400.

Renault rozważał uruchomienie w Turcji produkcji samochodu Clio IV czwartej generacji, co wywołało interwencję rządu francuskiego mającego 15 proc. udziałów w firmie francuskiej.

- Nadal czekamy na wyjaśnienia ze strony władz francuskich — stwierdził rzecznik komisarza ds. konkurencji, Jonathan Todd. Komisja włączyła się w sprawę Reanulta w piątek, kierując do Paryża pismo w związku z oświadczeniem ministra przemysłu, Christiana Estrosi, że „jeśli samochód jest na sprzedaż we Francji, to musi być wyprodukowany we Francji”.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca