W ubiegłym tygodniu liczba projektów inwestycyjnych z sektora motoryzacyjnego, nad którymi pracuje Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ), wzrosła do 23. To najwięcej ze wszystkich branż, jakimi agencja się teraz zajmuje. Dotychczasowy lider w jej portfelu, centra BPO oferujące usługi IT czy księgowość, spadł na drugie miejsce.
– Motoryzacja jest jednym z priorytetów, jakie wyznaczyliśmy na 2010 rok – zapowiada prezes PAIiIZ Sławomir Majman. Polską zainteresowane są głównie firmy produkujące części dla fabryk samochodów, nastawione na eksport.
Jak powiedział „Rz” Majman, rozmowy z dwoma, trzema inwestorami PAIiIZ chce sfinalizować przed końcem pierwszego półrocza.
Magnesem dla inwestorów pozostają specjalne strefy ekonomiczne. Dużą częścią nowych przedsięwzięć będą inwestycje firm działających w Polsce. W połowie stycznia w Kostrzyńsko-Słubickiej SSE (KSSSE) podpisano umowę z firmą Henschel Engineering Automotive, która w Kostrzynie rozbuduje swój zakład produkujący naczepy i przyczepy dla Volkswagena, Mercedesa, Opla i Mitsubishi.
Wkrótce można się spodziewać kolejnych inwestycji: na pięć rozmów z potencjalnymi inwestorami, jakie prowadzi strefa, dwie dotyczą projektów motoryzacyjnych. Według prezesa KSSSE Krzysztofa Dołganowa podpisanie umowy z jednym inwestorem jest praktycznie przesądzone. Z drugim – szanse ocenia na 75 proc. Ponadto pewna zagraniczna firm, która dwa lata temu dostała zezwolenie na inwestycję, lecz się z niej wycofała, teraz zadeklarowała powrót.