Polska przyciągnie nowe inwestycje samochodowe

Kryzys spowodował, że zagraniczne firmy chcą przenosić do Polski produkcję części do aut

Publikacja: 25.01.2010 01:20

Projekty negocjowane przez Agencję

Projekty negocjowane przez Agencję

Foto: Rzeczpospolita

W ubiegłym tygodniu liczba projektów inwestycyjnych z sektora motoryzacyjnego, nad którymi pracuje Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ), wzrosła do 23. To najwięcej ze wszystkich branż, jakimi agencja się teraz zajmuje. Dotychczasowy lider w jej portfelu, centra BPO oferujące usługi IT czy księgowość, spadł na drugie miejsce.

– Motoryzacja jest jednym z priorytetów, jakie wyznaczyliśmy na 2010 rok – zapowiada prezes PAIiIZ Sławomir Majman. Polską zainteresowane są głównie firmy produkujące części dla fabryk samochodów, nastawione na eksport.

Jak powiedział „Rz” Majman, rozmowy z dwoma, trzema inwestorami PAIiIZ chce sfinalizować przed końcem pierwszego półrocza.

Magnesem dla inwestorów pozostają specjalne strefy ekonomiczne. Dużą częścią nowych przedsięwzięć będą inwestycje firm działających w Polsce. W połowie stycznia w Kostrzyńsko-Słubickiej SSE (KSSSE) podpisano umowę z firmą Henschel Engineering Automotive, która w Kostrzynie rozbuduje swój zakład produkujący naczepy i przyczepy dla Volkswagena, Mercedesa, Opla i Mitsubishi.

Wkrótce można się spodziewać kolejnych inwestycji: na pięć rozmów z potencjalnymi inwestorami, jakie prowadzi strefa, dwie dotyczą projektów motoryzacyjnych. Według prezesa KSSSE Krzysztofa Dołganowa podpisanie umowy z jednym inwestorem jest praktycznie przesądzone. Z drugim – szanse ocenia na 75 proc. Ponadto pewna zagraniczna firm, która dwa lata temu dostała zezwolenie na inwestycję, lecz się z niej wycofała, teraz zadeklarowała powrót.

– Jestem pozytywnie zaskoczony aktywnością tej branży. Jest jedyną, obok sektora spożywczego, która nie dopytuje się o wejście w życie przepisów pozwalających zmniejszać zatrudnienie w strefach – mówi Dołganow. Włoska firma Olsa, która w Kostrzynie produkuje reflektory samochodowe, zdecydowała się nawet dwukrotnie zwiększyć liczbę etatów.

Motoryzacja będzie dominować w nowych inwestycjach lokowanych w Katowickiej SSE (KSSE), największej z 14 stref. Już teraz na 170 działających tu firm blisko 80 związanych jest z tym sektorem. W łącznych nakładach inwestycyjnych mają udział jeszcze większy, blisko 60-procentowy.

– Nie widzę powodu, by w przyszłości miało się coś zmienić. 50 – 60 proc. nowych inwestycji wchodzących do strefy będzie związanych z motoryzacją – twierdzi prezes KSSE Piotr Wojaczek.

Z ankiety, jaką w końcu ub.r. przeprowadziły wśród inwestorów władze KSSE, wynika, że duża część firm motoryzacyjnych nie zmniejszyła produkcji w porównaniu z rokiem 2008. Niektóre nawet ją zwiększyły o 20 – 30 proc. i kolejnych zwyżek spodziewają się w roku 2010. Jak przyznaje Wojaczek, blisko połowa firm w strefie bierze pod uwagę reinwestycje.

Jednak według prezesa KSSE nie świadczy to o końcu kryzysu w sektorze samochodowym. Wzrost inwestycji w Polsce oznacza likwidowanie zakładów za granicą.

– Firmy motoryzacyjne przenoszą produkcję do bardziej atrakcyjnych lokalizacji. Dlatego kryzys gospodarczy ma dla nas paradoksalnie pozytywny skutek – uważa Wojaczek.

Także prezes PAIiIZ jest przekonany, że inwestycje motoryzacyjne płyną teraz do Polski właśnie dzięki kryzysowi.

– Jeśli branża motoryzacyjna chce się rozwijać, musi inwestować. A teraz mamy do czynienia z głównie z inwestycjami nastawionymi na ograniczanie kosztów – dodaje Adam Żołnowski z PricewaterhouseCoopers.

Inwestycyjne plany firm może jednak hamować prognozowany na ten rok spadek produkcji samochodów w Europie, do którego przyczyni się wygaszanie programów dopłat do złomowanych aut. Niemieckie stowarzyszenie producentów VDA szacuje, że rynek nowych samochodów w Niemczech, największy w Europie, skurczy się w 2010 roku nawet o milion sztuk.

Z kolei tygodnik „Automobilwoche” poinformował, że Volkswagen, jeden z największych na świecie producentów samochodów, przyciął prognozę globalnej sprzedaży przemysłu motoryzacyjnego do 2018 roku o 67 mln sztuk. Doprowadzi to do zmniejszenia zamówień na części i podzespoły. – W tej sytuacji byłbym ostrożny z wyrażaniem optymizmu. Deklaracje inwestorów są dobrym sygnałem, ale czy w rzeczywistości się potwierdzą, dziś bardzo trudno przewidzieć – zastrzega Paweł Tynel z Ernst & Young.

[ramka][srodtytul]Fabryki aut na razie nie powstaną[/srodtytul]

Zainteresowani uruchomieniem produkcji w Polsce są tylko dostawcy komponentów i części. Wartość większości inwestycji motoryzacyjnych w 2010 roku ma się zamykać w granicach od kilku do kilkudziesięciu milionów złotych, a sporą częścią nowych przedsięwzięć będą reinwestycje. Branża motoryzacyjna w Polsce żyje z eksportu, więc o jej kondycji będzie decydować popyt na auta w Europie Zachodniej. Trafia tam ponad 90 proc. produkcji z Polski, z tego jedna trzecia do Niemiec. Na razie badania analityków pokazują, że polscy eksporterzy mają się coraz lepiej. Według najnowszego raportu monitorującej rynek firmy AutomotiveSuppliers w październiku ubiegłego roku eksport branży wzrósł po raz pierwszy od 13 miesięcy i wyniósł 1,47 mld euro. AS zakłada, że podsumowania dwóch ostatnich miesięcy ubiegłego roku także pokażą wzrost. Ale w prognozie na 2010 rok przyjmuje, że polski eksport firm motoryzacyjnych może zacząć spadać. [/ramka]

W ubiegłym tygodniu liczba projektów inwestycyjnych z sektora motoryzacyjnego, nad którymi pracuje Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ), wzrosła do 23. To najwięcej ze wszystkich branż, jakimi agencja się teraz zajmuje. Dotychczasowy lider w jej portfelu, centra BPO oferujące usługi IT czy księgowość, spadł na drugie miejsce.

– Motoryzacja jest jednym z priorytetów, jakie wyznaczyliśmy na 2010 rok – zapowiada prezes PAIiIZ Sławomir Majman. Polską zainteresowane są głównie firmy produkujące części dla fabryk samochodów, nastawione na eksport.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Biznes
Porozumienie USA–Ukraina. Wyzwanie demograficzne przed nami
Biznes
Poczta Polska staje na nogi? Wyraźna poprawa wyników
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne