Reklama

Rząd w Wilnie chce, by PKN Orlen został inwestorem na Litwie

Minister energetyki Arvydas Sekmokas oświadczył, że rząd pomoże rozwiązać problemy rafinerii Orlen Lietuva, jeśli Orlen pozostanie akcjonariuszem tego zakładu

Aktualizacja: 24.02.2010 06:35 Publikacja: 24.02.2010 03:40

Rząd w Wilnie chce, by PKN Orlen został inwestorem na Litwie

Foto: Fotorzepa, Andrzej Cynka A.C. Andrzej Cynka

Zastrzegł jednak, że polepszenie warunków działalności zakładu nie może się dokonywać kosztem energetycznego bezpieczeństwa Litwy.

Wczoraj minister spotykał się z wiceprezes Orlen Lietuva ds. logistyki Danielą Krelowską. Władze Litwy nadal jednak sprzeciwiają się sprzedaży polskiemu koncernowi naftoportu Klaip?dos nafta. W komunikacie Ministerstwa Energetyki litewskie władze wyraziły opinię, iż nie można kojarzyć poprawy komercyjnych warunków działalności Orlen Lietuva z przedsiębiorstwem Klaip?dos nafta, mającym znaczenie strategiczne dla bezpieczeństwa narodowego”.

[wyimek][srodtytul]3,7 mld dol.[/srodtytul] kosztowała już PKN Orlen inwestycja w Możejki [/wyimek]

Minister energetyki stwierdził, że interesy Orlen Lietuva w rozstrzyganiu spraw logistyki powinny być zgodne ze „słusznymi oczekiwaniami Litwy”.

Obecnie większą część swojej produkcji rafineria Orlen Lietuva eksportuje poprzez odległy o 100 km naftoport Klaip?dos nafta. Firma wykorzystuje do tego kolej, a koszty dostarczania produkcji do Kłajpedy obniżyłoby zbudowanie ropociągu. Jednak bez zapewnienia kontroli nad Klaip?dos nafta polski koncern nie chce inwestować w budowę nowego ropociągu. Ostatnio Orlen prowadzi negocjacje z rządem Litwy, aby ten udostępnił mu prawo do zarządzania kłajpedzkim naftoportem.

Reklama
Reklama

Innym logistycznym problemem Orlen Lietuva jest dostarczanie produkcji na Łotwę i do Estonii. Po przejęciu rafinerii przez PKN Orlen należące do Skarbu Państwa litewskie koleje zdemontowały tory prowadzące od rafinerii w Możejkach w kierunku granicy z Łotwą. Produkcja jest więc wożona przez Szawle, co wydłuża drogę o 100 km.

Wczoraj litewskie koleje obiecały odbudować połączenie kolejowe pomiędzy rafinerią a Łotwą. Jednak jak mówi „Rz” rzecznik prasowy Orlen Lietuva Jacek Komar, pomogłoby to obniżyć koszty dostarczania naszych produktów na Łotwę i do Estonii.

Problem jednak polega na tym, że wciąż nie wiadomo, kiedy Litwa rozpocznie tę odbudowę. Litewski rząd ponowił, również swoją ofertą, pomoc w finansowaniu budowy oczyszczalni spalin w elektrowni możejskiej, należącej do rafinerii. Koszty modernizacji elektrowni wynoszą około 200 mln euro.

[i]-Robert Mickiewicz z Wilna[/i]

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama