Rząd w Wilnie chce, by PKN Orlen został inwestorem na Litwie

Minister energetyki Arvydas Sekmokas oświadczył, że rząd pomoże rozwiązać problemy rafinerii Orlen Lietuva, jeśli Orlen pozostanie akcjonariuszem tego zakładu

Aktualizacja: 24.02.2010 06:35 Publikacja: 24.02.2010 03:40

Rząd w Wilnie chce, by PKN Orlen został inwestorem na Litwie

Foto: Fotorzepa, Andrzej Cynka A.C. Andrzej Cynka

Zastrzegł jednak, że polepszenie warunków działalności zakładu nie może się dokonywać kosztem energetycznego bezpieczeństwa Litwy.

Wczoraj minister spotykał się z wiceprezes Orlen Lietuva ds. logistyki Danielą Krelowską. Władze Litwy nadal jednak sprzeciwiają się sprzedaży polskiemu koncernowi naftoportu Klaip?dos nafta. W komunikacie Ministerstwa Energetyki litewskie władze wyraziły opinię, iż nie można kojarzyć poprawy komercyjnych warunków działalności Orlen Lietuva z przedsiębiorstwem Klaip?dos nafta, mającym znaczenie strategiczne dla bezpieczeństwa narodowego”.

[wyimek][srodtytul]3,7 mld dol.[/srodtytul] kosztowała już PKN Orlen inwestycja w Możejki [/wyimek]

Minister energetyki stwierdził, że interesy Orlen Lietuva w rozstrzyganiu spraw logistyki powinny być zgodne ze „słusznymi oczekiwaniami Litwy”.

Obecnie większą część swojej produkcji rafineria Orlen Lietuva eksportuje poprzez odległy o 100 km naftoport Klaip?dos nafta. Firma wykorzystuje do tego kolej, a koszty dostarczania produkcji do Kłajpedy obniżyłoby zbudowanie ropociągu. Jednak bez zapewnienia kontroli nad Klaip?dos nafta polski koncern nie chce inwestować w budowę nowego ropociągu. Ostatnio Orlen prowadzi negocjacje z rządem Litwy, aby ten udostępnił mu prawo do zarządzania kłajpedzkim naftoportem.

Innym logistycznym problemem Orlen Lietuva jest dostarczanie produkcji na Łotwę i do Estonii. Po przejęciu rafinerii przez PKN Orlen należące do Skarbu Państwa litewskie koleje zdemontowały tory prowadzące od rafinerii w Możejkach w kierunku granicy z Łotwą. Produkcja jest więc wożona przez Szawle, co wydłuża drogę o 100 km.

Wczoraj litewskie koleje obiecały odbudować połączenie kolejowe pomiędzy rafinerią a Łotwą. Jednak jak mówi „Rz” rzecznik prasowy Orlen Lietuva Jacek Komar, pomogłoby to obniżyć koszty dostarczania naszych produktów na Łotwę i do Estonii.

Problem jednak polega na tym, że wciąż nie wiadomo, kiedy Litwa rozpocznie tę odbudowę. Litewski rząd ponowił, również swoją ofertą, pomoc w finansowaniu budowy oczyszczalni spalin w elektrowni możejskiej, należącej do rafinerii. Koszty modernizacji elektrowni wynoszą około 200 mln euro.

[i]-Robert Mickiewicz z Wilna[/i]

Zastrzegł jednak, że polepszenie warunków działalności zakładu nie może się dokonywać kosztem energetycznego bezpieczeństwa Litwy.

Wczoraj minister spotykał się z wiceprezes Orlen Lietuva ds. logistyki Danielą Krelowską. Władze Litwy nadal jednak sprzeciwiają się sprzedaży polskiemu koncernowi naftoportu Klaip?dos nafta. W komunikacie Ministerstwa Energetyki litewskie władze wyraziły opinię, iż nie można kojarzyć poprawy komercyjnych warunków działalności Orlen Lietuva z przedsiębiorstwem Klaip?dos nafta, mającym znaczenie strategiczne dla bezpieczeństwa narodowego”.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca